Gå til innhold

NHD kunne jeg ihvertfall fått svar på det ene spørsmålet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående tråden om lithium og stoffskifte.  

Er nedsatt stoffskifte på grunn av lithium en livsvarig bivirkning, eller normaliserer det seg igjen hvis du slutter på lithium?  Hvis jeg ihvertfall kunne fått svar på dette, så vet jeg hva jeg skal vurdere ut i fra.  

Har googlet på nettet, men har ikke funnet svar.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Beautiful_Creatures

5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke en varig bivirkning.

Jeg kjenner knapt irreversible bivirkninger. Tardive dyskinesier er den eneste jeg kommer på i farten.

Skrevet (endret)

Det er ikke en varig bivirkning.

Jeg kjenner knapt irreversible bivirkninger. Tardive dyskinesier er den eneste jeg kommer på i farten.

Takk for svar.  Nå ble jeg lettet.  Det er jo ingenting annet som har hatt så bra effekt på meg, så jeg vet ikke hva jeg skulle gjort.

Det andre som du skriver om her, har jeg aldri hørt om.  Da er det vel kanskje en sjelden bivirkning? Det var en skremmende bivirkning det også.

Endret av eller
Skrevet

Tardive dyskinesier er den eneste jeg kommer på i farten.

Nå fikk jeg en annen ting å bekymre meg for merker jeg..

Men siden det ikke har skjedd enda, så går jeg vel klar av det.

Skrevet

Nå fikk jeg en annen ting å bekymre meg for merker jeg..

Men siden det ikke har skjedd enda, så går jeg vel klar av det.

Ikke for å plage deg, men jeg trodde dette var noe som gjerne kom etter langvarig bruk?

(Atypisk er vel bedre enn typisk, og det er vel også doserelatert...?)

Skrevet

Ikke for å plage deg, men jeg trodde dette var noe som gjerne kom etter langvarig bruk?

(Atypisk er vel bedre enn typisk, og det er vel også doserelatert...?)

Ja, atypisk er bedre enn typisk tror jeg, og jeg står jo på relativt lav serumkonsentrasjon (er ikke psykotisk, men bruker det som add-on til SSRI mot helseangst/tvang).

Men det er skummelt med irreversible bivirkninger..

Skrevet

Ja, atypisk er bedre enn typisk tror jeg, og jeg står jo på relativt lav serumkonsentrasjon (er ikke psykotisk, men bruker det som add-on til SSRI mot helseangst/tvang).

Hva menes egentlig med irreversible? Et ord jeg ikke kjenner til.  Prøvde å google. men ble ikke klokere.

Det skulle kanskje være like flaut å ikke vite det, som det er å være blakk, som diskuteres i en annen tråd. Men det gidder jeg ikke å bry meg om, så jeg spør :)

Skrevet (endret)

Hva menes egentlig med irreversible? Et ord jeg ikke kjenner til.  Prøvde å google. men ble ikke klokere.

Det skulle kanskje være like flaut å ikke vite det, som det er å være blakk, som diskuteres i en annen tråd. Men det gidder jeg ikke å bry meg om, så jeg spør :)

Irreversibel = Noe som ikke går over, selv ikke når man slutter å ta medisinen. Egentlig det du spurte om i tråden.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Irreversibel = Noe som ikke går over, selv ikke når man slutter å ta medisinen.

Takk. Jeg gikk ut fra at det betydde noe slik, men ønsket å vite. 

Skrevet

Om du tenker over det, er veldig mye av det som skjer i livet irreversibelt. Få hull i tanna, det blir bare erstattet med fugemasse. Forelskelse er sterke følelser og gjør mye med deg, på godt og ondt. Du blir neppe helt den samme. Amputere armen - javisst.

I ytterste konsekvens er ingenting reversibelt. Universet tikker fremover, styrt av naturlovene.

Vet ikke om slikt gir deg noe, men.

Skrevet

Om doktoren her utviser hensyn til pasienten (blank løgn), eller om han rett og slett kan være uvitende er ikke godt å si.

Et kjapt søk på uptodate.com http://www.uptodate.com/home/about-us mer enn indikerer at han i beste fall uttaler seg snevert.

Eksempler:

Lithium and the thyroid:

http://www.uptodate.com/contents/lithium-and-the-thyroid

Renal toxicity of lithium:

Anonymous poster hash: 60350...36d
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg med irreversible bivirkninger ikke inkuderte skader som følge av forgiftning/alvorlig overdosering, men kun bivirkninger ved korrekt bruk.

Hvis litium overdoseres/tas i suicidal hensikt/villet egenskade, kan en få irreversible nyreskader.

Det er godt kjent at litiumbruk kan gi hypotyreose. Derfor skal t4/TSH kontrolleres annenver gang en måle S-Li (dvs ca hvert halvår). Retningslinjene sier at det i de aller fleste tilfeller vil være korrekt å fortsette med litium og gi substitusjonsbehandling med levaksin fremfor å seponere litium.

Skrevet

Om doktoren her utviser hensyn til pasienten (blank løgn), eller om han rett og slett kan være uvitende er ikke godt å si.

Et kjapt søk på uptodate.com http://www.uptodate.com/home/about-us mer enn indikerer at han i beste fall uttaler seg snevert.

Eksempler:

Lithium and the thyroid:

http://www.uptodate.com/contents/lithium-and-the-thyroid

Har du noen norske linker, eller kan skrive det viktigste som står der.

Jeg er fullt klar over at lithium er farlig i overdoser, så det er en medisin jeg har skikkelig respekt for.  Men det er den eneste medisinen jeg har hatt skikkelig effekt av, så det skal mye til for at jeg ville valgt å seponere den. 

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg med irreversible bivirkninger ikke inkuderte skader som følge av forgiftning/alvorlig overdosering, men kun bivirkninger ved korrekt bruk.

Hvis litium overdoseres/tas i suicidal hensikt/villet egenskade, kan en få irreversible nyreskader.

Det er godt kjent at litiumbruk kan gi hypotyreose. Derfor skal t4/TSH kontrolleres annenver gang en måle S-Li (dvs ca hvert halvår). Retningslinjene sier at det i de aller fleste tilfeller vil være korrekt å fortsette med litium og gi substitusjonsbehandling med levaksin fremfor å seponere litium.

Greit nok, men det var ikke overdosering, suicidal hensikt og villet egenskade-tilfellene jeg siktet til.

Det siste avsnittet ditt om hypotyreose og retningslinjer burde minimum ha vært med innledningsvis.

Jeg er et av for mange ofre for bl.a retningslinjer som ikke ble/blir fulgt, og som resten av livet må bære konsekvensene av det. Lithium skulle i mitt tilfelle aldri vært gitt (jeg var åpenbart hverken bi eller unipolar) ei heller ble T4/TSH fulgt opp. Hypotyreosen er der den dag i dag, mange år etter Lithium ble seponert. Familien min har forøvrig heller ingen sårbarhet hverken for denne eller lignende tilstander. Hendelsesforløpet foregikk innenfor en landets største institusjoner i norsk psykiatri og godt inn på 2000-tallet. 

I tillegg har vi resten:

(Viser til linker i forrige innlegg.)

SUMMARY AND RECOMMENDATIONS

Chronic lithium ingestion in patients with bipolar (manic-depressive) illness has been associated with a variety of renal diseases, particularly nephrogenic diabetes insipidus (NDI) and, less frequently, chronic tubulointerstitial nephropathy. (See 'Introduction' above.)

Approximately 20 to 40 percent of patients who chronically take lithium develop polyuria and polydipsia. In such patients, a water restriction test should be performed to establish the presence of NDI, since patients with bipolar illness may also develop central diabetes insipidus and primary polydipsia. NDI appears to result from lithium accumulation in collecting tubule cells, which interferes with the ability of antidiuretic hormone to increase water permeability. (See 'Nephrogenic diabetes insipidus' above.)

In patients who develop NDI, lithium therapy should be discontinued, if possible. However, for those patients in whom lithium therapy is absolutely necessary despite its renal effects, concomitant amiloride therapy to minimize lithium accumulation in collecting tubule cells is recommended. Amiloride is likely to be effective only when there is a mild to moderate concentrating defect that is potentially reversible. (See 'Treatment' above.)

Therapy of the polyuria in lithium-induced disease is similar to that in other causes of nephrogenic diabetes insipidus: a thiazide diuretic (to diminish distal water delivery or upregulate aquaporin receptors), a nonsteroidal antiinflammatory drug (to decrease the synthesis of prostaglandins) provided renal function is preserved, and a low sodium diet. (See 'Treatment' above.)

Since most patients have only partial resistance to ADH, it is also possible that attaining supraphysiologic levels of ADH (by administering dDAVP) will attenuate the polyuria. (See 'Treatment' above.)
Long-term lithium use is associated with the insidious onset of chronic kidney disease due to chronic interstitial nephritis in up to 15 to 20 percent of patients. Major risk factors for nephrotoxicity appear to be the duration of lithium exposure and the cumulative dose. The degree of renal insufficiency is generally relatively mild, but may occasionally progress to end-stage renal disease. (See 'Chronic interstitial nephritis' above.)

The course of the renal disease after discontinuation of lithium is unpredictable. There may be some recovery of renal function, particularly with correction of hypovolemia. However, progression of chronic kidney disease can occur. (See 'Chronic interstitial nephritis' above.)

Long-term therapy with lithium may lead to hyperparathyroidism, hypercalcemia and hypocalciuria. Discontinuation of lithium therapy does not always lead to normalization of parathyroid hormone and calcium levels, and thus surgical parathyroidectomy is a common option in such patients. Cinacalcet HCl, a calcimimetic, may also reduce parathyroid hormone levels and a return the serum calcium to normal, thereby averting the need for surgical treatment. (See 'Hyperparathyroidism and hypercalcemia' above.)

Less commonly, lithium therapy can be associated with distal renal tubular acidosis, minimal change disease, focal segmental glomerulosclerosis, and edema during episodes of mania. (See 'Renal tubular acidosis' above and 'Nephrotic syndrome' above and 'Edema during the manic phase' above.)

Lithium and the thyroid:
SUMMARY AND RECOMMENDATIONS

Lithium increases intrathyroidal iodine content, inhibits the coupling of iodotyrosine residues to form iodothyronines (thyroxine [T4] and triiodothyronine [T3]), and inhibits release of T4 and T3. (See 'Introduction' above.)

Lithium can cause goiter and hypothyroidism, and its use has been associated with both thyroid autoimmunity and hyperthyroidism. Goiter and hypothyroidism are more common, occurring in approximately 40 to 50 and 20 to 30 percent, respectively, of patients treated with lithium. (See 'Thyroid disease in lithium-treated patients' above.)

Because of the high incidence of thyroid dysfunction that occurs during lithium treatment, patients should have a careful thyroid physical examination and determination of serum TSH and antithyroid peroxidase antibody titers before lithium treatment is begun. Patients with normal thyroid function initially should be reevaluated every 6 to 12 months for several years, and thyroid dysfunction should be treated if diagnosed. The development of thyroid dysfunction does not typically require discontinuation of lithium. If thyroid function is abnormal at the initial evaluation, lithium can still be given if necessary, but the thyroid dysfunction should be treated. (See 'Thyroid disease in lithium-treated patients' above.)

Because of its ability to inhibit thyroid secretion, lithium has been used in the treatment of several thyroid diseases. However, it is not used as first-line therapy because of side effects and the availability of other antithyroid drugs. (See 'Lithium treatment of thyroid disorders' above.)

Skrevet

Fikk du hypotyreose av lithium som fortsatt var der etter at du seponerte?  Dette var vanskelig. 

Skrevet

Har du noen norske linker, eller kan skrive det viktigste som står der.

Jeg er fullt klar over at lithium er farlig i overdoser, så det er en medisin jeg har skikkelig respekt for.  Men det er den eneste medisinen jeg har hatt skikkelig effekt av, så det skal mye til for at jeg ville valgt å seponere den. 

I ditt tilfelle er det viktig å vite at det finnes alternative stemningsstabiliserende, om du ikke allerede har vært igjennom disse. Da er i tilfelle regelmessig oppfølging av T4/TSH verdier med eventuell tilhørende justering av Levaxin og Liotyronin den beste måten å beskytte seg på. Om du ikke allerede har vært, be om utredning og oppfølging av spesialist (endokrinologi).

I tillegg til hva jeg allerede har nevnt, så skal jeg selvsagt være ryddig nok til også å ta med at Lithium både har hjulpet og hjelper mange.

Skrevet

Fikk du hypotyreose av lithium som fortsatt var der etter at du seponerte?  Dette var vanskelig. 

Jeg fikk hypotyreose da jeg ble behandlet med Lithium for endel år tilbake. Behandlingen pågikk over lengre tid uten oppfølging av T4/TSH. Da jeg etter en stund skiftet behandler, ble prøver tatt. Hypotyreose ble påvist. Lithium ble avsluttet. Jeg har fortsatt hypotyreose.

Bedre? :)

Skrevet

I ditt tilfelle er det viktig å vite at det finnes alternative stemningsstabiliserende, om du ikke allerede har vært igjennom disse. Da er i tilfelle regelmessig oppfølging av T4/TSH verdier med eventuell tilhørende justering av Levaxin og Liotyronin den beste måten å beskytte seg på. Om du ikke allerede har vært, be om utredning og oppfølging av spesialist (endokrinologi).

I tillegg til hva jeg allerede har nevnt, så skal jeg selvsagt være ryddig nok til også å ta med at Lithium både har hjulpet og hjelper mange.

Jeg har prøvd det meste av medisiner, så hvis jeg ikke kan bruke lithium så har jeg ingenting som fungerer skikkelig.  T4 var på 10 og THS på 3,9 på siste måling.  Det ser ut til å ligge lavere enn det var før jeg begynte med lithium, men innenfor normalen. Men jeg begynte å tenke på om jeg har begynt på noe som kan være varige bivirkninger. 

Vanskelig å vite at jeg tar tabletter som kanskje ødelegger stoffskifte for livet.  Men så kan jeg ikke gå tilbake til slik jeg hadde det før jeg begynte med lithium heller.

Skrevet

Jeg har prøvd det meste av medisiner, så hvis jeg ikke kan bruke lithium så har jeg ingenting som fungerer skikkelig.  T4 var på 10 og THS på 3,9 på siste måling.  Det ser ut til å ligge lavere enn det var før jeg begynte med lithium, men innenfor normalen. Men jeg begynte å tenke på om jeg har begynt på noe som kan være varige bivirkninger. 

Vanskelig å vite at jeg tar tabletter som kanskje ødelegger stoffskifte for livet.  Men så kan jeg ikke gå tilbake til slik jeg hadde det før jeg begynte med lithium heller.

Vediene dine i forhold til referanseområde fremstår ok med TSH kanskje noe høy. Det trenger ikke være problematisk, sammenligne dem evetuelt med stoffskifteprøver fra før du startet Lithium. Noen av oss er naturlig over andre under referanseområdene. I tillegg skulle referanseområdene nylig revideres. Jeg er på stående fot noe usikker på om nedenforstående kilder har tatt hensyn til revideringen. Hør med din faste behandler. Eventuelt som tidligere nevnt, be om utredning hos spesialist.

S-TSH Elektronisk blåbok:

http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=219&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene

S-FT4 Elektronisk blåbok:

http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=220&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene

Slik jeg forstår det benyttes Levaxin og Liotyronin - i tillegg til behandling mot hypotyreose - også som forebyggende mot hypotyreose. Med regelmessig oppfølging skal du m.a.o være best mulig beskyttet mot å utvikle hypotyreose.

Skrevet

Vediene dine i forhold til referanseområde fremstår ok med TSH kanskje noe høy. Det trenger ikke være problematisk, sammenligne dem evetuelt med stoffskifteprøver fra før du startet Lithium. Noen av oss er naturlig over andre under referanseområdene. I tillegg skulle referanseområdene nylig revideres. Jeg er på stående fot noe usikker på om nedenforstående kilder har tatt hensyn til revideringen. Hør med din faste behandler. Eventuelt som tidligere nevnt, be om utredning hos spesialist. S-TSH Elektronisk blåbok:http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=219&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene S-FT4 Elektronisk blåbok:http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=220&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene Slik jeg forstår det benyttes Levaxin og Liotyronin - i tillegg til behandling mot hypotyreose - også som forebyggende mot hypotyreose. Med regelmessig oppfølging skal du m.a.o være best mulig beskyttet mot å utvikle hypotyreose.  Anonymous poster hash: 60350...36d

For mange år siden så var jeg på grensen til for høyt stoffskifte. Så for meg ser det ut som det kan variere mye hos samme person også. Jeg tror jeg brukte kosttilskudd som ga energi i den tiden.

Jeg så på blodprøvene som er tatt før og etter at jeg begynte med lithium, og kan se det har gått jevnt nedover. Jeg visste når jeg begynte at lithium kan gi hypotyreose. Men håpet at det var bare midlertidig. At det normaliserte seg hvis du slutter. Men når du sier det ikke gjorde det, så ble jeg mer skeptisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...