Gå til innhold

NHD kunne jeg ihvertfall fått svar på det ene spørsmålet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg forstår det benyttes Levaxin og Liotyronin - i tillegg til behandling mot hypotyreose - også som forebyggende mot hypotyreose. Med regelmessig oppfølging skal du m.a.o være best mulig beskyttet mot å utvikle hypotyreose.

Anonymous poster hash: 60350...36d

På grunn av at jeg ikke har vært helt stabil så kunne jeg øke lithium eller prøve liotyronin.  Jeg ønsket ikke å gå høyere opp i lithium, så jeg valgte å prøve liotyronin.  Hvis det viser seg å være effektivt, noe jeg har inntrykk av at det er (hvis det ikke er tilfeldig) og i tillegg forebygger hypotyreose som du skriver, så må det jo være det beste valget. 

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Beautiful_Creatures

5

Skrevet

Det er ikke en varig bivirkning.

Jeg kjenner knapt irreversible bivirkninger. Tardive dyskinesier er den eneste jeg kommer på i farten.

Du skriver at det ikke er en varig bivirkning, mens annonym bruker skriver at hun seponerte lithium, men fremdeles har hypotyreose. Jeg føler meg litt forvirret og usikker nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har spurt en del kolleger og tar også med mine egne erfaringer.

Det forekommer nesten ikke at pasienter går mot anbefalingen om å fortsette med litium og substituere med Levaxin når stoffskiftet begynner å falle.

Hos de få som har avbrutt litiumbehandlingen, har stoffskiftet normalisert seg. Men her må det sies at en har avbrutt i et meget tidlig stadium.

Ingen av de jeg har spurt har erfaring med seponering av litium etter at en har substituert lenge (mange år). Det er overveiende sannsynlig at det på dette tidspunkt er langt færre hvor thyreoideafunksjonen normaliserer seg.

Skrevet

Jeg har spurt en del kolleger og tar også med mine egne erfaringer.

Det forekommer nesten ikke at pasienter går mot anbefalingen om å fortsette med litium og substituere med Levaxin når stoffskiftet begynner å falle.

Hos de få som har avbrutt litiumbehandlingen, har stoffskiftet normalisert seg. Men her må det sies at en har avbrutt i et meget tidlig stadium.

Ingen av de jeg har spurt har erfaring med seponering av litium etter at en har substituert lenge (mange år). Det er overveiende sannsynlig at det på dette tidspunkt er langt færre hvor thyreoideafunksjonen normaliserer seg.

Vanskelig dette.  Å vite at jeg tar medisiner som med stor sannsynlighet kan ødelegge stoffskifte er ikke lett å bli fortrolig med.  Men jeg vet ikke om jeg har så mye valg.  Orker ikke tanken på at det skal bli slik det var før jeg begynte med lithium heller. Nei, dette var ikke lett. 

Hvor stor prosent får hypotyreose av lithium?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det skal jeg prøve å finne ut.

Det andre du kan tenke på er følgende: Hvis litium gir deg hypotyreose, hvor stor ulempe vil det være for deg å ta en tablett Levaxin hver dag resten av livet?

Hvor stor er denne ulempen sammenlignet med å ha en bipolar lidelse ute av kontroll?

Skrevet

Det andre du kan tenke på er følgende: Hvis litium gir deg hypotyreose, hvor stor ulempe vil det være for deg å ta en tablett Levaxin hver dag resten av livet?

Hvor stor er denne ulempen sammenlignet med å ha en bipolar lidelse ute av kontroll?

Jeg tenker på dette.

Samtidig får jeg tanker om at jeg sikkert ikke er bipolar. Jeg har hatt helt andre svingninger enn det som er mest vanlig blant bipolare. Det var bare troen på lithium som ga effekt.  Jeg må bare skjerpe meg, så går det fint.

Jeg må overbevise meg selv om at jeg trenger lithium for å fortsette nå når jeg kjenner mer til denne bivirkningen.  Samtidig så våger jeg ikke å seponere den heller. 

Dette er bare litt tanker jeg har nå, som jeg skriver ned.

Skrevet

Rundt årtusenskiftet snakket man om 15-30%.

"Hypotyreose utvikles hos 15 – 30 % av pasientene som behandles med litium, 25 % av disse er tyreoperoksidaseantistoffpositive."

Kilde: tidsskriftet.no

http://tidsskriftet.no/article/596580

Anonymous poster hash: 8ba99...571

Skrevet

Vil bare påpeke at livet med hypothyreose kan innebære langt flere ulemper enn bare å måtte ta en tablett Levaxin hver dag. 

Anonymous poster hash: 8e95a...f0d

Skrevet

Vil bare påpeke at livet med hypothyreose kan innebære langt flere ulemper enn bare å måtte ta en tablett Levaxin hver dag. 

Hva mer innebærer det?

Skrevet

Hva mer innebærer det?

En kronisk sykdom med symptomer som ikke enkelt lar seg fjerne med en tablett daglig. Jeg ville bare påpeke det for Nhd det som ser ut til å ha et svært enkelt syn på hvordan denne sykdommen lar seg behandle. Det er ikke realiteten for mange med hypothyreose. 

Skrevet

Hva mer innebærer det?

For mange er det en helt ukomplisert sykdom. Jeg tar en moderat dose levaxin daglig og tenker aldri på at jeg er diagnostisert med lavt stoffskifte. Jeg er klar over at andre kan ha plagsomme symptomer, men dette er også en sykdom som ofte hauses opp i beskrivelser på nett.

Skrevet

En kronisk sykdom med symptomer som ikke enkelt lar seg fjerne med en tablett daglig. Jeg ville bare påpeke det for Nhd det som ser ut til å ha et svært enkelt syn på hvordan denne sykdommen lar seg behandle. Det er ikke realiteten for mange med hypothyreose. 

Det må bli en vurdering over hva som er vanskeligst å leve med da.

Skrevet

Om jeg var deg så hadde jeg ikke vært i tvil.

Skrevet

For mange er det en helt ukomplisert sykdom. Jeg tar en moderat dose levaxin daglig og tenker aldri på at jeg er diagnostisert med lavt stoffskifte. Jeg er klar over at andre kan ha plagsomme symptomer, men dette er også en sykdom som ofte hauses opp i beskrivelser på nett.

Det er godt å høre.  Jeg kjenner også en som ikke har problemer så lenge hun tar medisiner.

Men jeg synes det er vanskelig å bevisst ta medisiner som kan føre til en slik kronisk sykdom.

Skrevet

Rundt årtusenskiftet snakket man om 15-30%.

"Hypotyreose utvikles hos 15 – 30 % av pasientene som behandles med litium, 25 % av disse er tyreoperoksidaseantistoffpositive."

Kilde: tidsskriftet.no

http://tidsskriftet.no/article/596580

Anonymous poster hash: 8ba99...571

De tallene inkluderer vel også tilfellene som NHD allerede har nevnt; forgiftning/alvorlig overdosering og suicidal hensikt/villet egenskade? Og kanskje også feilbehandling?

Beklager, men denne håper jeg du så komme:

...

...

+

Det er ikke en varig bivirkning.

Jeg kjenner knapt irreversible bivirkninger.

...

... er vel ikke spesielt merkelig?

Forestiller meg forøvrig at sannsynligheten for å bli betraktet som "utagerende", eller aktivt å motarbeide sin egen helbred, ikke er ubetydlig dersom pasienten skulle forsøke å stritte i mot? Selv med fakta lagt til grunn?

Man må kanskje være frisk for å kunne være syk?

Min erfaring kan ihvertfall tyde på det.

Til "eller":

Du må være forsiktig så du ikke blander kortene. :)

Mitt og ditt tilfelle er vesentlig ulike på det området at du får Levaxin og Liotyronin mens du går på Lithium, det gjorde ikke jeg. Jeg gikk (lå) nærmere ett år med symptomer (var stort sett sengeliggende døgnet rundt) før man fant det for godt å sjekke stoffskiftet og konstaterte hypotyreose. Jeg ble først deretter satt på Levaxin og da gikk det ikke lange tiden før jeg etterhvert fikk bedret fungering. Etter ytterligere år ble jeg omsider henvist til endokrinolog, og har etter det fått Liotyronin i tillegg. 

Noen garanti mot hypotyreose er det nok ingen som oppriktig kan gi deg, men med Levaxin og Liotyronin er du nok likevel betydelig mindre utsatt.

Skrevet (endret)

De tallene inkluderer vel også tilfellene som NHD allerede har nevnt; forgiftning/alvorlig overdosering og suicidal hensikt/villet egenskade? Og kanskje også feilbehandling?

Beklager, men denne håper jeg du så komme:

+

... er vel ikke spesielt merkelig?

Forestiller meg forøvrig at sannsynligheten for å bli betraktet som "utagerende", eller aktivt å motarbeide sin egen helbred, ikke er ubetydlig dersom pasienten skulle forsøke å stritte i mot? Selv med fakta lagt til grunn?

Man må kanskje være frisk for å kunne være syk?

Min erfaring kan ihvertfall tyde på det.

Til "eller":

Du må være forsiktig så du ikke blander kortene. :)

Mitt og ditt tilfelle er vesentlig ulike på det området at du får Levaxin og Liotyronin mens du går på Lithium, det gjorde ikke jeg. Jeg gikk (lå) nærmere ett år med symptomer (var stort sett sengeliggende døgnet rundt) før man fant det for godt å sjekke stoffskiftet og konstaterte hypotyreose. Jeg ble først deretter satt på Levaxin og da gikk det ikke lange tiden før jeg etterhvert fikk bedret fungering. Etter ytterligere år ble jeg omsider henvist til endokrinolog, og har etter det fått Liotyronin i tillegg. 

Noen garanti mot hypotyreose er det nok ingen som oppriktig kan gi deg, men med Levaxin og Liotyronin er du nok likevel betydelig mindre utsatt.

Jeg går ikke på Levaxin.  Bare prøver Liotyronin. 

Jeg har en lege som følger godt opp med blodprøver.

Endret av eller
Skrevet

Jeg synes du gjør fornuftig i å stille spm rundt dette og ta med i betraktningen det som kan bli en realitet. Da stiller man ikke helt uforberedt :) Kan bli betyr, som du vet, ikke det samme som blir :) Du behøver ikke være en av de som får varig lavt stoffskifte og om du får det behøver du heller ikke bli en av de som sliter veldig med den sykdommen. Med andre ord, hypothyreose behøver ikke bli en realitet for deg og da må man stille seg selv spm om det er verdt evntuell bekymring :)

Jeg reagerte i grunnen mest på det Nhd skrev som jeg synes var i et overkant enkelt utsagn rundt det å behandle hypothyreose. 

Skrevet

Det er godt å høre. Jeg kjenner også en som ikke har problemer så lenge hun tar medisiner.

Men jeg synes det er vanskelig å bevisst ta medisiner som kan føre til en slik kronisk sykdom.

Jeg kjenner ikke til noe medikament som ikke potensielt sett har uheldige bivirkninger. Leser du felleskatalogen så vil du se at listene over mulige bivirkninger er omfattende for alle medikamenter.

Jeg synes du bør fokusere på jevnlige kontroller av litiumnivået ditt, men forøvrig fortsette å verdsette din positive effekt av litium. Jeg mener forøvrig dette til tross for at jeg har sett svært alvorlige bivirkninger av litium på nært hold.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til noe medikament som ikke potensielt sett har uheldige bivirkninger. Leser du felleskatalogen så vil du se at listene over mulige bivirkninger er omfattende for alle medikamenter.

Jeg synes du bør fokusere på jevnlige kontroller av litiumnivået ditt, men forøvrig fortsette å verdsette din positive effekt av litium. Jeg mener forøvrig dette til tross for at jeg har sett svært alvorlige bivirkninger av litium på nært hold.

Jeg forstår det slik at risikoen er forholdsvis høy i forhold til andre alvorlige bivirkninger.  Når jeg i tillegg kan se at stoffskiftet har gått nedover etter at jeg begynte med lithium så trenger jeg å ta noen runder med meg selv.  Selv om dette gjør meg engstelig, så er jeg opptatt av å ha best mulig livskvalitet.  

Jeg trenger å vite mest mulig for å vite hva som er best valg.

Endret av eller
Skrevet

Jeg går ikke på Levaxin.  Bare prøver Liotyronin. 

Jeg har en lege som følger godt opp med blodprøver.

Beklager misoppfatningen. Poenget er likefullt det samme, du har en oppfølging som jeg ikke hadde og er derfor betydelig mindre utsatt.

Skulle du ,eller andre forøvrig, ønske å lese om flere pasienterfaringer om Liothyronin kan du/dere ta en titt her (CYTOMEL er en amerikansk utgave av Liothyronin):

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=10379&name=CYTOMEL

Og eventuelt Levaxin her

(Synthroid er en amerikansk utgave av Levaxin):

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=21402&name=SYNTHROID

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...