Gå til innhold

Ok dokumentar om autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Klarte se nesten hele,

http://tv.nrk.no/program/KOID23007614/er-eg-autist

Jeg kjeder meg ekstremt fort på akkurat sånt. Så jeg følte meg "ovenpå" da jeg klarte sitte og høre uten å falle ut tankemessig. Lett for å tenke på mine egne ting.

Jeg skjønte litt, men selv vet jeg ikke hva som menes med å mangle et sosialt navigeringssystem. Det hørtes fint ut, men jeg opplever ikke det sosiale så enkelt som de enkleste navigeringssystemer. De følger jo et system, de jeg kommer på nå, det sosiale tror jeg ikke følger noe system, derfor liker jeg det ikke særlig.

Men jeg liker godt å være sosial på min måte, når jeg litt vet tema, har mine spørsmål klare, trenger noens informasjon om grundige bearbeidede spørsmål som jeg feks ikke finner ut av selv.

I kveld fant jeg imidlertid ut av noen spørsmål selv, det var to om matriser og en om et moduloppsett, sånne spørsmål og svar er ganske entydige og klare, ofte finner jeg svar selv på google, men idag tok det ca 8 timer, altså etter forelesning leste jeg ca 6 timer, så fant jeg svar, da kom jeg på at jeg måtte hjem for andre er jo sultne.

Jeg hadde da dårlig samvittighet, fordi det er så vanskelig å slutte når man er i gang.

Og dessverre var middagen ferdig også, så da ryddet jeg hele huset i min dårlige samvittighet. Jeg skulle jo være omsorgsfull.

Håper jeg var litt omsorgsfull når jeg gjorde andre ting for de syke, hentet medisiner, drikke, te, pizza og stilte alle spørsmål om deres dag og velvære Etc...

Skrevet

Takk for tipset. Den skal jeg se ikveld.

Skrevet

Er ikke dette et forum for psykiatri? Er autisme en psykisk sykdom?

Anonymous poster hash: 83600...db2
Skrevet

Er ikke dette et forum for psykiatri? Er autisme en psykisk sykdom? 

Plager det deg?

Anonymous poster hash: ef208...12e

Skrevet

Ja, er utrolig lei av autisme og aspergerfokuset her. 

Skrevet

Men du klarte ikke å la vær å trykke på tråden fordet ? Det kom tydelig frem hva tråden ville handle om synes du ikke det ?

Skrevet

du velger selv hva du vil lese her!
Skrevet

Gå å ta deg en bolle da. 

Skrevet (endret)

Hvis dette forumet skulle kun handle om psykiske sykdommer, så ville det bli et kjedelig forum. Men det bør jo ha en hvis relevans til det. Ser at det blir tatt opp mange andre ting her som berører psykiatrisk temaer mye mindre en autisme, og noen ingen ting.

Endret av FGT
Skrevet

Mye interessant der i den dokumentaren.

Hei!

Ja tenkte på noen deler av dokumentaren i natt. Kom på en mann som så helt upåfallende ut, skulle bli skuespiller og gikk på teaterskole, virket veldig flink sosialt, men selve scene og teaterlaget var noe han likte, men ikke når livet var uten regi. Dette er jeg helt enig i, selv om jeg ikke kunne tenke meg stå på en scene!!

Jeg tar i høst et kurs i fremførelse/ presentasjonsteknikk jeg har så lys, barneaktig stemme at jeg ikke blir hørt, også kommer jeg ut av det jeg skal si, hvis andre roper, " hei du , hører ikke", det er plagsomt! Jeg liker heller ikke ha fokus på meg, så jeg håper jeg skal takle det bedre etter kurset. Jeg skal forelese og det er umulig hvis jeg ikke klarer tenke mens jeg har øyne som ser på meg. Jeg har ikke sagt til kursholdere at jeg har autisme, men jeg beskrev problemet nøyaktig.

Skrevet

Takk for tipset. Den skal jeg se ikveld.

Hei!

Så du den?

Syns du ok?

Skrevet

Er ikke dette et forum for psykiatri? Er autisme en psykisk sykdom? Anonymous poster hash: 83600...db2

Hei!

Vi med autisme mener vel ikke det,

Psykaiter her inne mener autisme er psykisk lidelse.

Min psykiater og de fleste jeg kjenner på nevrohabilitering, men jobber med autisme, mener ikke er psykisk lidelse.

Selv aner jeg ikke lenger hva jeg skal mene, jeg har andre viktige gjøremål/problemstillinger(faglige)så jeg har heller ikke tid til å tenke mer på det. For min del har livet vært strevsomt og forvirrende fra sen barnehagetid, jeg får ikke med meg hovedtrekkene i hverdagen , eller har perspektiv så lett:-( syns handikap, men jeg har fått så mye hjelp av min psykiater at klarer meg selv nå, sånt aom familie, jobb, mann, barn, studier, sex :-) og jeg er heterofil, så da er vel psykisk sykdom utelukket :-D ( nhds ord)

Skrevet

Hei!

Så du den?

Syns du ok?

Ja, interessant. Dokumentaren viser hvor stor spennvidde det er, fra han som knapt hadde språk til hun som holdt foredrag.

Og la spesielt merke til det Simon Baron-Cohen sa om funksjonsnivå og diagnoser: "Klarer man seg fint, uanhengig av hvor på skalaen en ligger, trenger man ingen diagnose. Man stiller ingen diagnose med mindre det er kliniske grunner for det."
Skrevet

Hei!

Ja tenkte på noen deler av dokumentaren i natt. Kom på en mann som så helt upåfallende ut, skulle bli skuespiller og gikk på teaterskole

Han virket veldig stiv og keitete da. (Typisk Aspie?) Veldig lett å se det hvis du sammenligner med de andre på teaterskolen.

Skrevet

Han virket veldig stiv og keitete da. (Typisk Aspie?) Veldig lett å se det hvis du sammenligner med de andre på teaterskolen.

Hei!

Hm merkelig det så ikke jeg! Syns bare han virket utrolig avslappet og veltilpasset i en for meg ekstremt slitsom situasjon, teatersakene han drev med.

Jeg ser sjelden hva andre har for diagnoser, det hender jeg får en ide, men da har noe bestemt skjedd over tid, for eks at noen driver med systematisk bedrag, og min mann minner meg på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...