Gå til innhold

NHD, jeg er en alkoholiker i nød. Kan du hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kort fortalt, jeg har vært en alkoholiker siden 2012. Drikkingen har øket gradvis. Per i dag drikker jeg ca 2 liter vin og 1-2 liter øl. Samtidig tar jeg medisin som Rivotril 6mg og Neurontin, 900mg. På kvelden tar jeg sovemedisin. Ved behov diazepan, 15 mg. Mindre dose funker ikke på meg ved angst.

Når jeg ikke har drukket på 3 timer ( Jeg har lagt merke til hvor lenge jeg klarer meg uten) kommer angsten, forvirringen, skjelvinger i hendene og anspenthet. Har ved en anledning sett halen på en katt på bordet mitt, som forsvant. Det hele skjedde i løpet av et sekund.

Jeg svetter mye! Hele tiden...

Jeg har fått nok av dette marerittet, konstant drikking fordi kroppen higer etter det. Jeg har mistet tilliten til mine nermeste, depresjon når jeg prøver å holde meg unna alkohol... jeg har lagt på meg mye, spesielt den øverste delen av magen. Kan det ha noe med leveren å gjøre? Jeg har hovne fingre, som prikker og dovner litt bort innimellom.

Hva gjør jeg nå? Kutte ut medisinen jeg tar, ta en annen medisin for å forhindre Delirium Tremens?

Anonymous poster hash: acee0...205

Skrevet

Vil tilføre at legen min ville ikke skrive ut annen medisnn enn den jeg tar nå. Jeg er en dame i begynnelsen av 30 årene. Jeg er redd for at hjertet mitt vil kolapse.. Jeg vil ikke dø...

Skrevet

Ring fastlegen nå i dag og få time. Snakk med ham/henne om hva du skal gjøre. Fint du skjønner at dette ikke kan fortsette!

Skrevet

Min fastlege sa til meg, at jeg bør snakke med en psykiater som kan hjelpe meg, mht medisiner. Det er rart at en lege ikke kan gjøre det!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør ta kontakt med fastlegen din for å bli innlagt til avrusing på en institusjon.

Inntil du får plass kan du fortsette å ta Neurontin.

Skrevet

Takk for svar! Men jeg blir et "nervevrak" når jeg ikke drikker, selv om jeg tar medisiner som nevnt ovenfor.

Skulle gjerne lagt meg inn på avrusning, men det koster flesk med fly og opphold og lommepenger.

Hvor lenge kan abstinensene vare når jeg stopper, mht hvor mye jeg drikker?

Skrevet

Det finnes jo flere typer institusjoner.

Du har de kommersielle, som virkelig koster mye. Her tror jeg ikke det er helsepersonell, men terapeuter som gjerne er tidligere misbrukere.

Så har du institusjonene som drives av helsepersonell. Her koster vel ikke innleggelsen noen ting, og du kan få reisen dekket av Pasientreiser.

Du er i begynnelsen av 30-årene, og det er viktig at du tar tak i dette med en gang. Om hjertet vil kollapse vet jeg ikke, men alkohol i disse mengdene medfører en enorm risiko for mange organer, inkludert hjerte og lever.

Skrevet

Jeg har bare pratet med evangelisesentrene.

De som drives av helsepersonell, er det sykehus?

Jeg har tenkt tanken å oppsøke sykehuset her i nærheten, fortelle dem min historie... Kanskje det ville hjulpet?

Skrevet

Ja, få fastlegen din til å henvise deg til et sykehus. Det finnes egne avdelinger for avrusing.

Skrevet

Jeg er veldig redd for å dø. En nattt våknet jeg et par ganger med en enorm smerte i hjertet, som at det ble stikket med nåler. Jeg pustet tungt og fort, tok meg for hjertet og reiste meg opp i sittende stilling i senga Jeg har aldri opplevd dette, hverken før eller siden.

Skrevet

Det trenger ikke å skyldes hjertet (de fleste stikk i brystet har muskulære årsaker - hjertet har ingen nerver som kan registrere smerte, men smerter som skyldes hjertesykdom er ofte mer trykkende).

Men du bør bruke dødsangsten din til noe konstruktivt; å få hjelp - nå. Hvis du fortsetter å drikke som du gjør nå, så er spørsmålet mer når enn om det skjer noe galt.

Skrevet

Kan jeg ikke bare dra rett til sykehuset, uten henvisning fra legen?

Tenker på tiden det tar å få time hos legen....

Skrevet

Jeg synes du skal gå via fastlegen. Med denne problemstillingen og ditt alkoholforbruk tror jeg du får time der ganske raskt.

Skrevet

Jeg vil ha hjelp, og jeg MÅ ha hjelp. Men kan det skje noe alvorlig mht alt det jeg drikker, kombinert med de tablettene jeg tar?

Det er dem som drikker i flere år før de blir syke. Men jeg tenker at kombinasjonen av hva jeg tar av medisnier og alkohol kan ha alvorlige konsekvenser allerere nå!

Skrevet

Jeg kan ikke, og vil ikke, anslå noen sannsynlighet for at ett eller annet skjer innen en gitt tid. Det eneste jeg håper på, er at du tar tak i dette nå og får god behandling.

Skrevet

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...