Gå til innhold

Kommer meg ikke ut av depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei,

Jeg håper jeg kan få litt innspill da jeg virkelig begynner å bli lei og frustrert. Jeg har slitt psykisk siden 2011, men det har vel bygget seg opp over flere år før dette også. I 2011 var jeg 18 år og begynte å gå til psykolog for sjenanse/sosial angst/dårlig selvfølelse. Gikk hos denne psykologen i litt over 1 år, det hjalp til en viss grad, men jeg var nok ikke moden nok og heller ikke tilstrekkelig dedikert til å ta i mot behandling. I 2012 begynte jeg å føle på de første tegnene til depresjon var mye sliten, trøtt, uten energi og glede til å gjøre ting og lite engasjement og inspirasjon.

Hadde et opphold i psykiatrien da jeg reiste en periode til utlandet, jeg hadde en lang ferie (6 måneder) hvor jeg bodde i utlandet, og hadde det egentlig ganske bra! Følte for første gang i mitt liv en tilfredsstillhet jeg aldri før hadde opplevd. Når jeg kom hjem igjen, kom alle mine vansker tilbake igjen, men denne gangen mye tyngre enn før. Dette var for 1 år siden. Jeg har det siste året studert i en by en times flytur vekk fra mitt hjemsted. Etter jeg flyttet hit startet jeg i behandling hos en kognitiv psykolog som har spesialisert seg innenfor de nyste retningene preget av mindfullness, har gått i behandling 1 år. Har også gått på medisiner, første SSRI, dette ga liten effekt og jeg byttet til SNRI i april i år, den første perioden hjalp denne medisinen meg og jeg fikk ny energi og motivasjon til å ta tak i mine problemer, men siden midten av juni har alt gått nedover igjen. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..Føler jeg har prøvd så mye forskjellig, men det er ingen ting som gir noe varig resultat. Føler meg veldig energiløs og tiltaksløs om dagen. Vil helst sove, være alene. Når jeg er sosial, møter venner, prøver å gjøre noe annet enn å hvile hjemme, er det veldig sjeldent jeg føler at dette gir meg glede og økt energi og lyst, føler meg som regel bare tungt og tom i hodet..

Dette ble langt, men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Er lei av å gå slik, har virkelig ikke noe positivt syn på fremtiden og blir fryktelig demotivert når behandling ikke virker optimalt. Mine foreldre og min familie blir også fortvilet og vet ikke hva de kan gjøre for å hjelpe meg lenger, men jeg trenger virkelig hjelp. Har ikke gått i behandling i sommer fordi jeg har vært hjemme og ikke i nærheten av min psykolog jeg har brukt i et år nå. Men jeg hadde ikke regnet med at dette skulle gi store utslag for meg. Har vært hos min lege flere ganger for å justere dose av SNRI og snakket med han..

Noen andre som også har slitt med å komme seg ordentlig ut av psykiske plager?

Takker for alle innspill :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror du kunne ha nytte av å legge Wellbutrin til den nåværende medikasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...