Gå til innhold

Depresjonsbehandling på DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høy MADRS skåre må man ha for å få rett til behandling på DPS?

Anonymous poster hash: 67de3...b38
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Retten baserer seg ikke på MADRS.

Men sånn omtrentlig: Dersom behandling med samtaler og AD hos fastlege ikke har gitt deg en MADRS under 20, bør du vurderes på DPS.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 23.8.2014 den 15.38):

Retten baserer seg ikke på MADRS.

Men sånn omtrentlig: Dersom behandling med samtaler og AD hos fastlege ikke har gitt deg en MADRS under 20, bør du vurderes på DPS.

Har gått med depresjon over lang tid (MADRS målt til å overkant av 30, husker ikke eksakt, for halvannet år siden). Får ikke tilbud om noe annet enn AD. Kan det skade hjernen å gå slik over lang tid? Har merket at hukommelse og konsentrasjonsevne har blitt vesetning dårligere. Elsket å lese tidligere. Nå har jeg gitt opp det, får ikke med meg nonen ting av det jeg leser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er tre forhold som skal være oppfylt for å ha rett til hjelp i spesialisthelsetjenesten (fritt formulert med mine ord etter hukommelsen):

1. Det skal være en "skikkelig" sykdomsbelastning/lidelse

2. Det må være grunn til å tro at behandling vil kunne endre på 1)

3. Kostnaden på behandlingen må stå i rimelig forhold til effekten.

Hvis du allerede har mottatt en del behandling, kan det være pkt 2 som blir vektlagt.

Skrevet
  gråstein skrev (På 23.8.2014 den 16.32):

Har gått med depresjon over lang tid (MADRS målt til å overkant av 30, husker ikke eksakt, for halvannet år siden). Får ikke tilbud om noe annet enn AD. Kan det skade hjernen å gå slik over lang tid? Har merket at hukommelse og konsentrasjonsevne har blitt vesetning dårligere. Elsket å lese tidligere. Nå har jeg gitt opp det, får ikke med meg nonen ting av det jeg leser.

Avslaget du har fått har vel sammenheng med at man mange steder har dårlig erfaring med at de klarer å hjelpe folk med Asperger? Det kan hjelpe å skrive en klage selv hvor du fremhever både hva du sliter med og hva du tror kan hjelpe deg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...