Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne få resept på vival, men var litt skeptisk.  Hva er egentlig forskjellen på vival og sobril?  

Har ikke vært helt bra nå.  Vet ikke hva som er fysisk, psykisk eller bivirkninger.  Det har vært mye uro, smerter og en ubehagelig følelse i kroppen.  Når jeg våknet i natt uten å få sove igjen, så lurte jeg på om jeg skulle ta sobril, imovane eller paraset. Jeg har ikke så mye smerter nå, men det er mer murringer.  Og det kan være nok til å hindre søvn.  Så jeg prøvde med paraset.  Håper jeg både får litt beroligende og søvndyssende effekt i tillegg. 

Føler meg i et medisinkaos nå.  Ønsker å redusere, samtidig som jeg vil prøve om noe annet gir effekt.  Hadde jeg ikke begynt på medisiner når jeg ble deprimert, så hadde jeg kanskje ikke vært i dette medisinkaoset nå.   

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn at jeg nå vurderer vival.  Men jeg trenger å sortere litt tanker og følelser som er både forvirrende og kaotiske nå. 

Skrevet

Jeg kunne få resept på vival, men var litt skeptisk.  Hva er egentlig forskjellen på vival og sobril?  

Har ikke vært helt bra nå.  Vet ikke hva som er fysisk, psykisk eller bivirkninger.  Det har vært mye uro, smerter og en ubehagelig følelse i kroppen.  Når jeg våknet i natt uten å få sove igjen, så lurte jeg på om jeg skulle ta sobril, imovane eller paraset. Jeg har ikke så mye smerter nå, men det er mer murringer.  Og det kan være nok til å hindre søvn.  Så jeg prøvde med paraset.  Håper jeg både får litt beroligende og søvndyssende effekt i tillegg. 

Føler meg i et medisinkaos nå.  Ønsker å redusere, samtidig som jeg vil prøve om noe annet gir effekt.  Hadde jeg ikke begynt på medisiner når jeg ble deprimert, så hadde jeg kanskje ikke vært i dette medisinkaoset nå.   

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn at jeg nå vurderer vival.  Men jeg trenger å sortere litt tanker og følelser som er både forvirrende og kaotiske nå. 

Det er jammen ikke lett når en ikke vet hva som er hva, håper du og legen finner ut av det. Når det gjelder vival syns jeg det er en bra nedisin, bare ikke ta det for ofte.

Skrevet

Hvis jeg nå ikke husker feil, så mener jeg at du har beskrevet at du tidligere har hatt en periode hvor du følte du ble avhengig av sobril? I såfall ville jeg holdt meg unna vival hvis jeg var deg, da den har et større avhengighetspotensiale enn sobril. 

Skrevet

Hvis jeg nå ikke husker feil, så mener jeg at du har beskrevet at du tidligere har hatt en periode hvor du følte du ble avhengig av sobril? I såfall ville jeg holdt meg unna vival hvis jeg var deg, da den har et større avhengighetspotensiale enn sobril. 

Jeg har ikke vært fysisk avhengig av sobril.  Jeg fikk den pga depresjon og tok hver dag i flere år, så jeg ble nok psykisk avhengig. Det som var problemet var at jeg måtte opp i større dose for å få virkning.

Den perioden du tenker på tror jeg er når jeg hadde overforbruk på jobb.  Hvis jeg skulle ha fremtidsutsikter i jobben så måtte ingen vite at jeg var psykisk syk.  Men det ble jeg selvsagt da, så jeg brukte sobril for å prøve å skjule det.  Jeg tenkte ikke på hvor mye jeg tok, jeg bare tok en ny tablett i desperasjon når jeg merket at jeg mistet kontrollen, og det gjorde jeg hele dagen.  Jeg tok ingenting på kvelder og helger.  Når det gikk opp for meg hva jeg holdt på med så sluttet jeg på dagen.  Ble sykemeldt når jeg ikke lenger hadde sobrilen å skjule meg bak, og dermed var jobbmuligheten spolert.  Jeg hatet sykdommen, jeg hatet meg selv for at jeg ikke klarte å ta meg sammen. Fortvilet for at alt ble spolert.  Så overforbruket hadde ingenting med avhengighet å gjøre.  

Jeg holdt meg borte fra sobril i flere år etterpå, men har begynt å bruke det litt sporadisk nå.  Men jeg har veldig lite effekt av den.  Derfor lurer jeg nå på om jeg kunne fått bedre effekt hvis jeg brukte noe annet de gangene uroen blir for intens.

Skrevet

Når jeg åpnet siste esken med sobril nå, så jeg den var skrevet ut for et år siden.  Så da kan jeg ikke si jeg er storbruker.  Sobril har jeg liten effekt av.  Jeg har googlet litt og ser at vival virker i løpet av et kvarter.  Med så rask effekt så kan jeg presse meg lenger før jeg tar noe. Jeg har ikke uroen så ofte som før, men den kan være ganske intens når den kommer.  Jeg går ut fra at når jeg ikke lenger har noe særlig effekt av sobril, så vil et annet preparat gi bedre effekt.  

Tror du med det jeg har skrevet at avhengighetsfaren er stor med vival? Jeg ønsker selv å forsøke, men er litt engstelig. 

Skrevet

Når jeg åpnet siste esken med sobril nå, så jeg den var skrevet ut for et år siden.  Så da kan jeg ikke si jeg er storbruker.  Sobril har jeg liten effekt av.  Jeg har googlet litt og ser at vival virker i løpet av et kvarter.  Med så rask effekt så kan jeg presse meg lenger før jeg tar noe. Jeg har ikke uroen så ofte som før, men den kan være ganske intens når den kommer.  Jeg går ut fra at når jeg ikke lenger har noe særlig effekt av sobril, så vil et annet preparat gi bedre effekt.  

Tror du med det jeg har skrevet at avhengighetsfaren er stor med vival? Jeg ønsker selv å forsøke, men er litt engstelig. 

Jeg merker ingen forskjell på Diazepam og Oxazepam. 

Skrevet

Jeg merker ingen forskjell på Diazepam og Oxazepam. 

Har du brukt begge like lenge?

Skrevet

Nei.

Jeg tenkte at når jeg har brukt sobril i så mange år og den har sluttet å gi effekt, at et helt annet preparat da ville bli som å begynne på ny.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenkte at når jeg har brukt sobril i så mange år og den har sluttet å gi effekt, at et helt annet preparat da ville bli som å begynne på ny.

De er farmakologiske søsken og svært like så det blir ikke som å begynne på nytt.
Skrevet

Jeg bruker sobril når jeg flyr og føler heller ikke at jeg får ønsket effekt. Blir bare trøtt og grinete.

Anonymous poster hash: 68c1e...e33

Skrevet

De er farmakologiske søsken og svært like så det blir ikke som å begynne på nytt.

Grunnen til at jeg knapt hadde tatt meg en tablett (inkludert smertestillende) før jeg nærmet meg 35, var at når jeg virkelig trengte de så skulle de ha effekt.  Nå har jeg kommet dit at medisiner begynner å miste effekten.  Det var kun for å holde det gående på jobb etter at jeg ble syk at jeg begynte med medisiner.  Akkurat nå føles det litt bittert.  For nå har jeg ingenting når uroen blir for intens og jeg virkelig trenger det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...