Gå til innhold

Nav & sykelighet..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mannet meg opp til å kontakte nav i forrige uke da ikke dagpenger dukket opp.. Kjennes ut som de krever mer enn jeg makter.. Manglende dokumentasjon.. Ok , tatt kontakt med tidligere arbeidsgiver og vedk skulle sende.. Ikke dukket opp.. Å ja.. Da må jeg purre el sende en gammel lønnsslipp.. Gjør dette.. Fortsatt ikke bra nok .. Jeg må ha dokumentasjon på hva jeg gjor fire uker før sykemelding .. Snakket i telefon m nav dame nå, hun var litt forståelsesfull. Spurte om jeg var frisk nok til å jobbe, jeg sa jeg ikke visste før jeg hadde prøvd- men at de hadde vurdert meg frisk nok.. Hun påpekte at her var det snakk om " riktig" dokumentasjon .. Jeg sa jeg sto i et dilemma , sykeliggjøre meg selv med en diagnose jeg var uenig i eller ikke få støtte. Sa jeg hadde pause fra terapi Pga skifte av behandler/ uenighet rundt min sykelighet . Hun sa at ut fra hva lege har skrevet skjønte hun at jeg slet, og at jeg fortsatt kunne klage om jeg ikke kjente meg klar. Nav tok mange vurderinger inn når de avslo arbeidsavklaring , kanskje det likevel kunne vært riktig for meg..el jeg kunne områ meg med dagpenger.. Hun sa jeg MÅ skaffe det som skal til for at jeg får økonomisk støtte.. Av en el annen art, i første omgang dagpenger- så kunne vi ta en prat i uke 42. Jeg fossgråt og kjente meg så " liten" - sa jeg hadde evnet og ressurser men angst slo meg ut- fungert før... Jeg sa nav hadde ringt meg og sagt jeg ikke var syk og st jeg følte de ikke trodde på meg. Hun sa at det måtte hun beklager på det sterkeste og at hun trodde meg. Litt godt å høre- føler meg hjelpeløs i møte med navsystemet , men kanskje en lettelse å bryte is med nav. Burde vite mitt eget beste , men vet det ikke. Burde jeg gå med på diagnoser ( jeg synes er overdrevne) for å få rom til å komme til hektene? Tror jeg har noe som likner sosial angst og selvfølelsen min er høyst variabel. Kan imponere folk for så å føle meg ynkelig og ha et ønske om å forsvinne. Føler meg så skjør og sart og utlevert Og forvirret. Jeg vil - men alt er så skummelt! Jeg sa jeg hadde ønsket litt beskyttelse, ... Vil IKKE være psykisk syk, kunne ønske jeg hadde en vond rygg ( har og det, men verket kun to dager om gangen..).

Endret av En namnlaus
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

18

• frosken

10

• Pallida

4

• Loft

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du blir verken sykere eller friskere av å få en diagnose. Du blir heller ikke sykere om du har en diagnose du ikke helt er enig i. Du er deg, med de vansker med å fungere enten det klassifiseres som det ene eller det andre.

Diagnosen din skal heller ikke publiseres verken i Dagbladet eller i lokalavisen.

Jeg håper du snart kan fokusere på å finne måter å bli bedre på, i stedet for å drive med skyggeboksing.

Det er du som tillegger de psykiatriske diagnosene så voldsomt stigmatiserende kraft. Jeg mener du overdriver, og dersom du selv ikke fortsetter å oppføre deg så skrullete så vil du heller ikke bli sett på som så skrullete verken av helsevesen eller nav.

Skrevet

Synes det er så flott og godt å høre at du fikk denne samtalen med damen fra NAV! De er ikke fiendene dine ser du :) :) :)

Skrevet

Du blir verken sykere eller friskere av å få en diagnose. Du blir heller ikke sykere om du har en diagnose du ikke helt er enig i. Du er deg, med de vansker med å fungere enten det klassifiseres som det ene eller det andre.

Diagnosen din skal heller ikke publiseres verken i Dagbladet eller i lokalavisen.

Jeg håper du snart kan fokusere på å finne måter å bli bedre på, i stedet for å drive med skyggeboksing.

Det er du som tillegger de psykiatriske diagnosene så voldsomt stigmatiserende kraft. Jeg mener du overdriver, og dersom du selv ikke fortsetter å oppføre deg så skrullete så vil du heller ikke bli sett på som så skrullete verken av helsevesen eller nav.

når du sier min oppførsel er så skrullete føler jeg du møter meg som en med eupf:( hadde ønsket å komme ut av dette med selvrespekt i behold , har ikke behov for en slik merkelapp som innbyr til en rekke assosiasjoner og forakt hos de jeg Evt måtte ydmyke meg til å be om hjelp.
Skrevet (endret)

Synes det er så flott og godt å høre at du fikk denne samtalen med damen fra NAV! De er ikke fiendene dine ser du :) :) :)

Hun beklaget på vegne av sin kollega, det gjorde st jeg torde å betro meg til henne...:( Hun sa hun hadde mange års erfaring med å møte " slike som meg" ( hæ).. Endret av En namnlaus
Skrevet

1. Det er ikke du som bestemmer diagnosene dine. En diagnose du får av lege eller psykolog, den har du frem til den (altså sykdommen) er behandlet. Du kan like eller hate det så mye du vil, til ingen nytte.

2. En diagnose er kun et arbeidsverktøy slik at du skal få rett behandling. Du er den du er, totalt uavhengig av diagnoser. En diagnose er ikke en merkelapp eller et stempel.

3. De færreste sykdommer varer evig. Man får behandling, og blir stort sett frisk. Dette gjelder også deg og dine sykdommer.

4. Man kan ikke få behandling før man vet hva man skal behandles for.

5. Vær så snill å bruke avsnitt når du skriver på DOL.

Hvis du bare kunne skjønne disse tingene tror jeg livet ditt blir mye lettere..

Skrevet

når du sier min oppførsel er så skrullete føler jeg du møter meg som en med eupf:( hadde ønsket å komme ut av dette med selvrespekt i behold , har ikke behov for en slik merkelapp som innbyr til en rekke assosiasjoner og forakt hos de jeg Evt måtte ydmyke meg til å be om hjelp.

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å kommunisere med deg om dette temaet.  Du leser eupf enten jeg bruker den ene eller andre tilnærmingen. Jeg har sagt til deg veldig mange ganger at jeg ikke har noen formening om du oppfyller kriteriene til pf eller ikke, men at du både her på dol - og sannsynligvis også i forhold til hjelpeapparatet - har oppført deg ganske spesielt.  I dag valgte jeg å bruke betegnelsen "skrullete" for å holde meg unna andre ord som du ikke liker (som umodenhet og utagering), for å alminneliggjøre det fenomenet at du gjennom lang tid har oppført deg lite hensiktsmessig i en del sammenhenger. Det er ganske sært det du har drevet med, de fleste klarer å mobilisere på en litt annen måte enn du har vist oss at du kan foreløpig.

Jeg klarer ikke å se på deg som så syk at du ikke skal kunne tåle tilbakemeldinger også på ditt eget bidrag til alt kaoset som oppstår rundt deg på nett og i behandlingsapparatet.

Skrevet

1. Det er ikke du som bestemmer diagnosene dine. En diagnose du får av lege eller psykolog, den har du frem til den (altså sykdommen) er behandlet. Du kan like eller hate det så mye du vil, til ingen nytte.

2. En diagnose er kun et arbeidsverktøy slik at du skal få rett behandling. Du er den du er, totalt uavhengig av diagnoser. En diagnose er ikke en merkelapp eller et stempel.

3. De færreste sykdommer varer evig. Man får behandling, og blir stort sett frisk. Dette gjelder også deg og dine sykdommer.

4. Man kan ikke få behandling før man vet hva man skal behandles for.

5. Vær så snill å bruke avsnitt når du skriver på DOL.

Hvis du bare kunne skjønne disse tingene tror jeg livet ditt blir mye lettere..

Vel talt! Ang pkt 5, dette har blitt påpekt flere ganger tidligere. Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta det til etterretning, hva forteller det om deg (jada, skriver på mobil og alt det der, men alle andre klarer det..)?

Anonymous poster hash: 9dad5...5ac

Skrevet

Jeg vet jeg ikke bestemmer diagnose men anser ikke den tentative jeg har fått for å være troverdig. Dessverre liten tiltro til psykologens vurderinger , jeg føler hun ikke tar inn min depresjon som jeg kjenner setter både det psykiske og fysiske i meg ut av spill. Trist å måtte gå i uvissa bare fordi jeg ikke vil godta / har tillit til henne . ......... Kjenner forøvrig at dette slår tilbake på meg og det kjennes bittelitt urettferdig. Det blir tatt som en selvfølge at en skal tro på helsepersonell . .....,.,,,,,,,,,,,,,,,,. Hovedproblemet mitt med diagnose er at jeg synes den er et rent personangrep på et menneske som føler seg nede for telling. Den innbyr til å tro at jeg selv forårsaker min svikt og mine lidelser - trodde ikke angst var noe en kunne velge selv..

Skrevet

Hovedproblemet mitt med diagnose er at jeg synes den er et rent personangrep på et menneske som føler seg nede for telling. Den innbyr til å tro at jeg selv forårsaker min svikt og mine lidelser - trodde ikke angst var noe en kunne velge selv..

-som om pf - eller andre psyk diagnoser er noe man velger selv..?

Skrevet

Vel talt! Ang pkt 5, dette har blitt påpekt flere ganger tidligere. Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta det til etterretning, hva forteller det om deg (jada, skriver på mobil og alt det der, men alle andre klarer det..)?

Anonymous poster hash: 9dad5...5ac

Hva synes du det forteller? At jeg er teknisk dum? ;) ja Spytt ut ( kan hende det er sant). Men adm bedt meg om å skrive avsnitt hvis jeg ikke vil bli hivd ut. Beklager har prøvd .
Skrevet (endret)

-som om pf - eller andre psyk diagnoser er noe man velger selv..?

Nei sikkert ikke. Selv om jeg tenker vi velger vår oppførsel i større grad enn irrasjonell angst. Ligger vel trolig i både gener og miljø hvordan vi " gjør" oss selv. Når det gjelder ustabilitet i emosjoner og selvfølelse så tenker jeg dette også kan være en utfordring og påvirke oppførsel på en uønsket og problematisk måte. Det som er ille er at dette innbyr også til fordømmelse fra andre, du kan ikke oppføre deg uregulert og impulsivt uten at det får konsekvenser i mange sammenhenger . Uansett om du sliter eller ei. Jeg kjenner meg ikke igjen her, synes ikke jeg har denne form for adferd. Endret av En namnlaus
Skrevet

Hva synes du det forteller? At jeg er teknisk dum? ;) ja Spytt ut ( kan hende det er sant). Men adm bedt meg om å skrive avsnitt hvis jeg ikke vil bli hivd ut. Beklager har prøvd .

Hvorfor er dette så vanskelig

???

Anonymous poster hash: 3a19a...9eb

Skrevet (endret)

Ja, man har et ansvar for hvordan man forholder seg til sine vansker og hvordan man oppfører seg uansett, men en pf skyldes medfødt sårbarhet og/eller uheldige og vonde opplevelser som barn/ung, så selve diagnosen er sånn sett ikke noe man skal gå rundt og ha skyldfølelse for, mener jeg.

Endret av Mari-
Skrevet

Så bra du fikk en positiv opplevelse med nav :-)

Skrevet

Du må skifte linje 2 ganger for å få avsnitt. Når jeg begynte å bruke dol hadde jeg også problemer med avsnitt til jeg fant det ut.

Skrevet

Du må skifte linje 2 ganger for å få avsnitt. Når jeg begynte å bruke dol hadde jeg også problemer med avsnitt til jeg fant det ut.

Alle hjerter gleder seg, om dette også funker på namnlaus' mobil! ;-)

Skrevet

Så bra du fikk en positiv opplevelse med nav :-)

Nav er stort sett ikke så fæle som ryktet sier.

Skrevet

Alle hjerter gleder seg, om dette også funker på namnlaus' mobil! ;-)

Hvis ikke må det være en veldig rar telefon.

Skrevet

Nei anonymbruker. Mine erfaringer er gode og de ga men mange sjanser før de ga meg opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...