Gå til innhold

Vansker i relasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er vanskelig å vite hva som er virkelig av det som jeg føler skjer når jeg er sosial. Kan sitte og prate om helt random ting, med familiemedlemmer, men om noen går et annet sted hvor jeg ikke hører så får jeg på følelsen at de utrykker sitt sinne ovenfor meg, til hverandre. Kan f.eks. si "han er for faen ikke ufør!!!".

Er ganske vondt egentlig, men er også vondt å ikke vite. Snakker ikke bare om dette ene eksempelet, er mange ting.

Noen som vet noe jeg kan prøve utenom å følge terapien? Jeg har prøvd å spørre de rett ut om slikt tidligere, men tror ikke det har noe for seg, for jeg følte meg dum og at de kanskje bare løy.

Er egentlig samme fenomen som skjer ovenfor hvem som helst folk. Bare ikke psykisk utviklingshemmede, de stoler jeg helt på. Mennesker med Downs syndrom er flotte folk, for de driver ikke med spill.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

13

• AnonymBruker

13

• DexterMorgan

11

• Health Freak

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis de gjør dette så er det deres problem - ikke ditt. Det sier også mye om dem.

Men sannsynligheten for at dette bare er noe du innbiller deg, er stor. Tror det kalles selvhenføring. Men i motsatt fall da: so what? La de i så fall bare gjøre det. Hev deg over det og vær glad du ikke er slik selv (?).

Du kan for øvrig ikke styre og kontrollere andre, så det er like greit å gi opp å bruke energi på det først som sist.

Du kan trene på dette :-)

Skrevet

Føler jeg burde bryte kontakten. Men det er på en måte litt dumt...

Men føles ikke godt når jeg tenker de spiller og egentlig er imot meg... skulle jo ønske jeg var en del av noe sosialt.

Som du sier, ja. Er sikkert bare å flytte fokuset mitt.

Men skulle ønske jeg visste sannheten og...

Skrevet

Bryte kontakt pga paranoide tanker funker neppe bra, da begynner du vel å tro at fuglene baksnakker deg istedenfor

Skrevet

Føler jeg burde bryte kontakten. Men det er på en måte litt dumt...

Men føles ikke godt når jeg tenker de spiller og egentlig er imot meg... skulle jo ønske jeg var en del av noe sosialt.

Som du sier, ja. Er sikkert bare å flytte fokuset mitt.

Men skulle ønske jeg visste sannheten og...

Sannheten er trolig at dette bare er innbildning. Kast tankene på skraphaugen.

Anonymous poster hash: 0bcad...de6

Skrevet

Syns det er vanskelig å vite hva som er virkelig av det som jeg føler skjer når jeg er sosial. Kan sitte og prate om helt random ting, med familiemedlemmer, men om noen går et annet sted hvor jeg ikke hører så får jeg på følelsen at de utrykker sitt sinne ovenfor meg, til hverandre. Kan f.eks. si "han er for faen ikke ufør!!!".

Er ganske vondt egentlig, men er også vondt å ikke vite. Snakker ikke bare om dette ene eksempelet, er mange ting.

Noen som vet noe jeg kan prøve utenom å følge terapien? Jeg har prøvd å spørre de rett ut om slikt tidligere, men tror ikke det har noe for seg, for jeg følte meg dum og at de kanskje bare løy.

Er egentlig samme fenomen som skjer ovenfor hvem som helst folk. Bare ikke psykisk utviklingshemmede, de stoler jeg helt på. Mennesker med Downs syndrom er flotte folk, for de driver ikke med spill.

Hei!

Fornuft er det beste virkemiddel.

De fleste vil snakke om seg selv, det betyr at du kan styre samtalene dit du vil, bare du spør om ting andre gjerne vil snakke om, feks om seg selv.

Jeg lærte dette av en autist som hadde lest en bok om NT mennesker, det var svært enkelt.

Jeg brukte trikset nå på et forskningsseminar:-) sist uke, det gikk utmerket, jeg slapp snakke om/svare på ting jeg ikke ville, for mange ville gjerne fortelle om seg selv.

De som snakker om andre, tror jeg er litt syke, litt personlighetsforstyrret, noe sånt, det fins dermed en logisk forklaring på hvorfor de baksnakker andre, jeg har noen i nær familie som er slik, og hos dem er det sykdom.

For de friske og normale, er det slik at de blir glade, smigret og fornøyde når de får snakke om seg selv og sin familie, jeg har gjort noen erfaringer på det nå, og jeg ser at systemet faktisk er så enkelt.

Skrevet

Hei!

Jeg leste snarest i avisen nå, men fordi fikk den på sengen, at ca 60% i vår bydel har 6 års utdanning, mot 3% i groruddalen med gjennomført videregående ??, det bekreftet det jeg tenkte, jeg kan ikke komme på et menneske( uten i mine røtter) som ikke har 6 års utdanning.

Det stod i avisen at den kulturelle elite bor her, mens den rike elite bor på Bygdøy.

Det stod at den kulturelle elite vil bo med arbeiderklassen, jeg lurer på hvor den er her, men den er visst her, for det stod det i avisen.

Det er nok derfor jeg trives her, ja for jeg liker være vanlig, og er jo helt gjennomsnittlig, sånn foruten om autisme/handikappet,

Likevel ville jeg nok uten min mann neppe bodd her, pga av min sykdom som medfører begrensing i inntekt, jeg håper vi klarer sikre at våre barn blir boende i området, det er jo kjekt og praktisk og bo så nære universitetet.

Ellers er jeg glad for å bo så sentralt og likevel ha lett tilgang på natur, samt gå/sykkel

avstand til universitet, det syns jeg er viktig.

Skrevet

At de mot formodning er syke/personlighetsforstyrrede og "ulogiske" og "irrasjonelle" hadde ikke brydd meg. Jeg ønsker å ha noen relasjoner, og det er disse jeg har. Jeg liker dem sogar.

Men.

Skrevet

Jeg liker dem sogar.

Er det noe problem da=?

Skrevet

Hei!

Jeg leste snarest i avisen nå, men fordi fikk den på sengen, at ca 60% i vår bydel har 6 års utdanning, mot 3% i groruddalen med gjennomført videregående ??, det bekreftet det jeg tenkte, jeg kan ikke komme på et menneske( uten i mine røtter) som ikke har 6 års utdanning.

Det stod i avisen at den kulturelle elite bor her, mens den rike elite bor på Bygdøy.

Det stod at den kulturelle elite vil bo med arbeiderklassen, 

Du skal ikke tro alt du leser i avisen.

Skrevet

Ja, vil gjerne bli likt tilbake...

Skrevet

Ja, vil gjerne bli likt tilbake...

Det blir du sikkert ogsp.

Skrevet

Hun overdrev ganske mye. Og jeg finner ingen ting om at "den kulturelle elite vil bo med arbeiderklassen".

Hei!

Det stod i en artikkel min mann bad meg lese, jeg leste den, og fra den er allene og det, skal se om jeg finner den et sted,,..

men hver dag fra kl 05.30 har jeg så mye å gjøre at det er et lite under at jeg henger sammen, men skal prøve finne den artikkel...tror det var aftenposten og det stod om den kulturelle elite og den rike elite og om vår bydel

Skrevet

Hun overdrev ganske mye. Og jeg finner ingen ting om at "den kulturelle elite vil bo med arbeiderklassen".

De med mye kulturelle ressurser, som handler om dannelse, kunnskap, utdanning og det å kunne kodene, bosetter seg i større grad sammen med, eller i nærheten av, arbeiderklassen

Skrevet

De med mye kulturelle ressurser, som handler om dannelse, kunnskap, utdanning og det å kunne kodene, bosetter seg i større grad sammen med, eller i nærheten av, arbeiderklassen

Da kunne de bosatt seg på Stovner. Men det vil de ikke. De vil heller bo i sine hvite enklaver på Oslo 2 og 3.

Skrevet

Hei!

Ja:-)

Har avisen her nå:-) står den kulturelle elite (det er da de med akademisk utdanning, ikke høyskole), de vil bo med arbeiderklassen står det i aftenposten. Jeg visste ikke at det var en sånn bevissthet, tror nok heller det skyldes nærhet til Blindern.

Men antrekket her er i stor grad treningstøy, :-D så noe er avisen inne på:-)

Hadde ikke tenkt sånn på det selv, men det er jo litt sånn, henter barn i barnehage med joggevogn og hodelykt, for trene på vei hjem, også gå på jobb i nye møter, mens aupair overtar, litt sånn kan man få et inntrykk av at det er hos mange.

Skrevet

Hei!

Ja:-)

Har avisen her nå:-) står den kulturelle elite (det er da de med akademisk utdanning, ikke høyskole), de vil bo med arbeiderklassen står det i aftenposten. Jeg visste ikke at det var en sånn bevissthet, tror nok heller det skyldes nærhet til Blindern.

Er det mange fra arbeiderklassen i dette strøket?

Skrevet

Hadde ikke tenkt sånn på det selv, men det er jo litt sånn, henter barn i barnehage med joggevogn og hodelykt, for trene på vei hjem, også gå på jobb i nye møter, mens aupair overtar, litt sånn kan man få et inntrykk av at det er hos mange.

Høres ikke ut som noen typisk arbeiderklasse det der. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...