Gå til innhold

skjer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At andre pasienter dreper andre pasienter?

Skrevet

At andre pasienter dreper andre pasienter?

Det har sikkert skjedd, men det er langt større risiko for å bli drept i trafikken.

Skrevet

Uff herregud :-(. Spørs om det blir noe søvn,vil ikke bli drept siste natta.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så vidt jeg vet har det skjedd to ganger siden 1960.

Skrevet

Tenk at det har skjedd. Måtte få valium og får lese donald. Noen pasienter er skumle. Håper du har rett gargamel,jeg vil leve.

Gjest Gargamel
Skrevet

Hvis det bare har skjedd to ganger siden 1960 er du omtrent så trygg som et menneske kan være. Man har aldri noen garantier i livet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En dag du føler deg i god form, bør du sette deg litt inn i begrepet sannsynlighet eller risiko.

Det er i Norge omtrent 30 ganger så mange som blir drept av lynet som av en medpasient.

Det er videre omtrent 200 ganger så mange som blir drept i trafikken som av lynet.

Skrevet

Ja det er vel lite sannsynlig,må lærre mmeg å tenke sånn. Ei har prøvd å lære meg det her,har hjulpet litt å teke...et dette sant ? Får for meg så mye,ble redd pasientene,spesielt en som sa mye rart til meg.

Skrevet

Handler det ikke snarere om at man føler man trenger garantier enn at man ikke forstår at det er usannsynlig?

Venne seg til tanken om at livet er et farlig prosjekt.

(Selvsagt i kombinasjon med en sunn risikovurdering, men engstelige er flinke her...)

Skrevet

Ja livet er jo et usikkert prosjekt,alt kan skje eller ikke.

Skrevet

Selv om noe KAN skje, så betyr det ikke at det VIL skje.

Når man har angst, så føles det som om KAN = VIL. Det er ganske langt fra sannheten.

Skrevet

Selv om noe KAN skje, så betyr det ikke at det VIL skje.

Når man har angst, så føles det som om KAN = VIL. Det er ganske langt fra sannheten.

Du har et poeng her, VIL skje er ofte vrangforestillinger.

Skrevet

Du har et poeng her, VIL skje er ofte vrangforestillinger.

Vet ikke om det akkurat er vrangforestillinger, men det er jo slik vi med angst gjerne overvurderer risiko når det gjelder det tema vi er redde for.

For eksempel: Det hjelper ikke å fortelle en med edderkoppskrekk at norske edderkopper er noen harmløse små kryp. Det hjelper heller ikke en med flyskrekk at det tross alt er tryggere å sitte i et fly enn å sitte hjemme. All den tid det er en teoretisk risiko for at noe galt skal skje, så er angsten der, samme hvor liten denne risikoen rasjonelt sett egentlig er.

En løsning er å akseptere at risikoen finnes. For eksempel måtte jeg lære meg å akseptere at hjertestans skjer. Selv hos personer uten åpenbar hjertesykdom. På samme måte måtte jeg lære meg at impulsive selvmord også skjer, hos personer som ikke åpenlyst sliter voldsomt (jfr. f.eks Robin Williams). Men sjansen for at noen av disse rammer meg er ikke høyere enn for hvem som helst annen.

Skrevet

Vet ikke om det akkurat er vrangforestillinger, men det er jo slik vi med angst gjerne overvurderer risiko når det gjelder det tema vi er redde for.

For eksempel: Det hjelper ikke å fortelle en med edderkoppskrekk at norske edderkopper er noen harmløse små kryp. Det hjelper heller ikke en med flyskrekk at det tross alt er tryggere å sitte i et fly enn å sitte hjemme. All den tid det er en teoretisk risiko for at noe galt skal skje, så er angsten der, samme hvor liten denne risikoen rasjonelt sett egentlig er.

En løsning er å akseptere at risikoen finnes. For eksempel måtte jeg lære meg å akseptere at hjertestans skjer. Selv hos personer uten åpenbar hjertesykdom. På samme måte måtte jeg lære meg at impulsive selvmord også skjer, hos personer som ikke åpenlyst sliter voldsomt (jfr. f.eks Robin Williams). Men sjansen for at noen av disse rammer meg er ikke høyere enn for hvem som helst annen.

Mye rett i dette ja. Legen var bekymret for hjertebanken min, måtte følges opp av legen hjemme. Men har ikke du mye hjertebank da?

Skrevet

Mye rett i dette ja. Legen var bekymret for hjertebanken min, måtte følges opp av legen hjemme. Men har ikke du mye hjertebank da?

Det kommer og går litt. Jeg har sjelden rask puls, men det hender jeg har ganske mange ekstraslag (følelsen av at hjertet enten slår et dobbeltslag eller hopper over et slag, etterfulgt av et hardt dunk).

Det føles utrolig ekkelt men det er ikke farlig. 

Skrevet

Det kommer og går litt. Jeg har sjelden rask puls, men det hender jeg har ganske mange ekstraslag (følelsen av at hjertet enten slår et dobbeltslag eller hopper over et slag, etterfulgt av et hardt dunk).

Det føles utrolig ekkelt men det er ikke farlig. 

Ok, er vel ikke farlig hos meg heller da.

Skrevet

Men jeg har jo min raske puls, kjenner jo når den er rask :mellow: Får bestille legetime i morgen, han skal jo ha kontroll på blodtrykk, puls og hjertebank. Og ta blodprøve med tanke på magnesium og kalium, skulle ta det fremover og.

Skrevet

Ok, er vel ikke farlig hos meg heller da.

Synes du skal gjøre "rimelige tiltak" for å få dette undersøkt.

Med rimelige tiltak mener jeg at du bør snakke med fastlegen om det, og ta et EKG, fortrinnsvis samtidig som du har hjertebank. Hvis det ikke lar seg gjøre å få tatt EKG samtidig som du har symptomer, er det rimelig å bli henvist til 24 timers EKG (at du går med en opptaker på deg i 24 timer). 

Hvis alt er normalt, så bør du kunne slå deg til ro med at det ikke er farlig :)

Skrevet

Synes du skal gjøre "rimelige tiltak" for å få dette undersøkt.

Med rimelige tiltak mener jeg at du bør snakke med fastlegen om det, og ta et EKG, fortrinnsvis samtidig som du har hjertebank. Hvis det ikke lar seg gjøre å få tatt EKG samtidig som du har symptomer, er det rimelig å bli henvist til 24 timers EKG (at du går med en opptaker på deg i 24 timer). 

Hvis alt er normalt, så bør du kunne slå deg til ro med at det ikke er farlig :)

Tok EKG da jeg var innlagt og den var fin men hadde ikke hjertebank da, jeg skal ikke ha noen pacemaker som min bror :mellow: Hater sykehus. Men kunne jo prøvd sånn 24 timers, får se hva legen sier. Det er mest om natten og kvelden, føler det er pga seroquel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...