Gå til innhold

IQ'en synker i Europa

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg vet ikke hva det er, men jeg ser rødt når noen snakker om IQ og "sjekke IQ"...

Jeg syns det er så ufattelig dumt...

Kan min hjernes funksjon virkelig oppsummeres med et tall?

Jeg føler meg smart som ikke sluker alt rått, men det kan sikkert like gjerne være motsatt.

IQ er i alle fall tabu. Alle er veldig opptatt av å si at det bare er tull og dessuten ikke betyr noen ting.

Det må være en forestilling om at IQ er viktig allikevel siden det tydeligvis er smertefullt at det blir målt og sammenlignet.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

17

• Health Freak

12

• *Edvarda*

6

• DexterMorgan

5

Mest aktive i denne tråden

IQ er i alle fall tabu. Alle er veldig opptatt av å si at det bare er tull og dessuten ikke betyr noen ting.

Det må være en forestilling om at IQ er viktig allikevel siden det tydeligvis er smertefullt at det blir målt og sammenlignet.

Dette kjenner jeg ikke igjen. Bare denne tråden viser at de fleste tar eksistensen av dette tallet på i hvilken grad en hjerne fungerer helt for gitt.

Men jeg registrerer at også mange fagfolk har troa. Jeg går i psykoterapi og IQ har blitt brukt ved mange anledninger.

Max to barn pr familie da. Utover det får man ingen ekstra støtte.

Anonymous poster hash: 8f458...940

Fint at barn med mange søsken rammes. De må jo juble over sånne påfunn.

Problemet er at verden er overbefolket.

Anonymous poster hash: 2342d...aa8

*sukk*

IQ faller når hjernen utsettes for helseskadelige stoffer som tilsettingsstoffer i mat og rusmidler, særlig narkotika. IQ kunne vært høyere med sunn livsstil og mental trening av ulikt slag.

Anonymous poster hash: 4c2e7...843

Fint at barn med mange søsken rammes. De må jo juble over sånne påfunn.  *sukk* IQ faller når hjernen utsettes for helseskadelige stoffer som tilsettingsstoffer i mat og rusmidler, særlig narkotika. IQ kunne vært høyere med sunn livsstil og mental trening av ulikt slag. Anonymous poster hash: 4c2e7...843

Folk må gjerne få så mange barn de vil. Men det betyr ikke at de skal subsidieres av staten.

IQ ville vært høyere med bedre utdanningstilbud og mindre innvandring.

Anonymous poster hash: a121c...81f

Annonse

Gjest Gargamel

IQ er tull, det så jeg i går og. Hvorfor har dere ikke lært?

IQ er ikke alt, men det er ikke ingenting heller. Hvis det virkelig er sånn at folk gjør det mye dårligere på en IQ test enn før er det et dårlig tegn.

Hvis barn plutselig var dårligere til å balansere på et bein ville det også vært skummelt, selv om den ferdigheten ikke sier alt om en person.

Jenter vil ha dumme/slemme gutter, enkelt og greit

Jenter fra trøblete hjem vil langt på vei ha dumme/slemme gutter. Jenter flest derimot. Vi mennesker har kjente tendenser til å oppsøke det vi har erfaring med.

Her kan nok NHD supplere en hel del.

Måten vi trenger å bruke hjernen på forandres med teknologi og kultur. Dagens bruk heller nok mot noe annet enn før (og hva testene dekker). Det er verken dummere eller smartere, det er bare anderledes.

Slutt å lag tråder om IQ, det er bare tull.

Kan du forsøke å utrykke noe saklig om hvorfor IQ er tull?

Problemet er at verden er overbefolket.

Anonymous poster hash: 2342d...aa8

Og ca 4 milliarder flere skal vi bli: http://tv.nrk.no/program/KOID27002813/hans-rosling-om-befolkningseksplosjonen

Vil tro det er betydelig lettere for deg å akseptere faktum fremfor å forsøke å gjøre noe med det.

...

Kan min hjernes funksjon virkelig oppsummeres med et tall?

Jeg føler meg smart som ikke sluker alt rått, men det kan sikkert like gjerne være motsatt.

Javisst. Les deg opp på g-faktoren og hvordan den korrelerer med full-skala IQ tester og du vil kanskje forstå hvorfor.

Det er forøvrig fornuftig av deg å ikke sluke alt rått, sunn skepsis er sunt.

...

IQ ville vært høyere med bedre utdanningstilbud og mindre innvandring.

Anonymous poster hash: a121c...81f

Server oss lykkelig uvitende noen solide objektive data. Hvem vet, kanskje vi lar oss overbevise?

IQ er tull, det så jeg i går og. Hvorfor har dere ikke lært?

Javel ...?

Rettpsykiatrien benytter IQ-testing:

Mangelfullt utviklede sjelsevner er et juridisk begrep som omfatter alvorlige grader av atferdsavvik og personlighetsforstyrrelser samt psykisk utviklingshemning i området IQ 50–80. IQ under 50 betraktes som psykose i juridisk forstand.

NHD kan sikkert utdype ytterligere.

PPT benytter IQ-testing. Det har sine fordeler å få kartlagt eventuelle læringsutfordringer for å kunne motta tilpasset læringsopplegg.

Forsvaret benytter IQ-testing. Se for deg jagerpiloter med utilstrekkelige kognitive evner. Eller Forsvarets Spesialkommando-operatører, eller marinejegerne, eller fallskjermjegerne. For ikke å snakke om etterretningsoperatørene (spionene). Eller befalet, eller offiserene, eller staben, eller forsvarsjefen?

Pilotutdannelse generelt er gjenstand for IQ-testing.

Flygeledere IQ-testes.

Aspiranter til utenrikstjenesten IQ-testes. Diplomatiske skandaler hadde sannsynligvis vært mer regelen enn unntaket dersom ikke.

Rekrutteringsselskaper benytter IQ-testing. Benyttes nok mest mot toppledere og stillinger i samfunnet med betydelig ansvar. Men også innen denne bransjen er IQ-testing i ferd med å bli mer regelen enn unntaket.

Dette i tillegg til alt jeg har glemt.

Vil du fortsatt påstå at IQ-testing er dumt ...?

Anonymous poster hash: 4ec56...217

Ja, det vil jeg. Selvsagt vil en slik test avdekke psykisk utviklingshemming, men det vil også f.eks. et enkelt kortspill.

Det er avleggs. Jeg har snakket med to psykologer som drev med forskning på kognitive funksjoner. Begge støtter mitt syn. De bruker tester som måler ulike typer funksjonalitet. F.eks. måles eksekutive funksjoner på en annen skala enn logikk. De fremhevet også at resultatene ikke nødvendigvis sa noe om funksjonen utenfor testmiljøet.

Annonse

Jeg har snakket med to psykologer ...

Ah, jeg trodde det var objektive forhold vi snakket om snarere enn følelseslivet ditt. Noe jeg antagelig burde ha skjønt m.t.p tendensene i postene dine.

Beklager så mye.

Om du skulle føle for å bidra med noe saklig, forsøk i det minste å unngå cherry picking. Om ikke for deg selv, så ihvertfall for dine meddebattanter.

I strid med bred konsensus, hjelper det?

Nå handler ingen av dine eksempler om bruk innen forskning. Jeg bryr meg fint lite om PP-tjenesten holder fast ved det som funket i gamle dager, ikke ville det forundre meg heller.

Nå handler ingen av dine eksempler om bruk innen forskning. Jeg bryr meg fint lite om PP-tjenesten holder fast ved det som funket i gamle dager, ikke ville det forundre meg heller.

Neivel? 

Det at eksempelvis WISC og WAIS testing stadig er blandt det mest utbredte handler vel om fint lite annet enn at forskningen fortsatt viser at det har noe for seg?

Men joda, i det forskningen i all hovedsak skulle begynne å peke i andre retninger, og konsensus skulle slå følge, så ja, da vil naturligvis tilhørende miljøer følge etter. Sier seg selv.

Heve seg over hele psykometrimiljøet er temmelig freidig, for ikke å nevne dumdristig.

For all del, all vitenskap er i jevnlig endring, inkludert intelligensvitenskapen. Det er en del av vitenskapens natur. Det sagt, det er ikke uten grunn at all seriøs publisering - satt på spissen - i korte trekk handler om å gjøre hva man kan for å unngå å drite seg ut. Men at kvasiforskere fra tid til annen forsøker seg? Det er det liten tvil om. Howard Gardner er vel regnet for en av de fremste utfordrene. Bare så synd at forskningen hans ikke kan benyttes til all verden, sånn bortsett fra å ivareta en og annen som føler seg oversett osv, noe som strengt tatt er mer psykiatri enn psykometri. Forskertittelen er som kjent ikke beskyttet. Likevel består IQ-testingen. Den er ikke perfekt, men så langt det beste vitenskapen har å tilby. Det er det temmelig bred enighet om, om ikke annet i den seriøse delen av forskermiljøet.

Disse forskerne og testene du støtter deg på, hvorfor nevner du ikke navn? Argumentrekken din er temmelig verdiløs uten, men det vet du jo allerede; fravær av logisk holdbarhet, bevisbyrde og sånn.

Jeg bryr meg ikke om at jeg ikke kan nevne navn, jeg er ikke ute etter å foreta en overbevisende argumentasjon. Likegyldig for meg hvem som "vinner" her. Jeg har brakt kunnskap til debatten, info som belyser problemstillingen på en alternativ måte. Om du er fornøyd med å bitche om noe alle er klar over, vær så god, håper du ble noe lærte noe nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...