Gå til innhold

IQ'en synker i Europa

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke om at jeg ikke kan nevne navn, jeg er ikke ute etter å foreta en overbevisende argumentasjon. Likegyldig for meg hvem som "vinner" her. Jeg har brakt kunnskap til debatten, info som belyser problemstillingen på en alternativ måte. Om du er fornøyd med å bitche om noe alle er klar over, vær så god, håper du ble noe lærte noe nytt.

Om du tenker at jeg er her for "å vinne" har du misforstått. Men ja, jeg forsøker å gjøre mitt ytterste når jeg møter på ting som grenser til og er vranglære.

Vi mennesker er kronisk subjektive, meg selv inkludert. Vi har alle vår individuelle oppfatning av hva virkeligheten er. 

Et av hovedproblemene med det er at diverse tendenser i for stor grad farger hvordan vi tar til oss kunnskap. Det er objektivt sett ikke nok å selektivt velge den kunnskapen som stemmer overens med meg og min oppfatning. Cherry-picking som tidligere nevnt og Confirmation bias beskriver fenomenene ganske godt og ikke minst hvorfor det ting blir feil. Bias generelt kan være verdt en titt.

Dine erfaringer og ikke minst følelser skal du få ha i fred, og ikke minst respekt for. Men kunnskap som har tydelige subjektive trekk både behøver men også fortjener å bli utfordret. 

Anonymous poster hash: 4ec56...217

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

17

• Health Freak

12

• *Edvarda*

6

• DexterMorgan

5

Mest aktive i denne tråden

Det er helt objektivt at jeg har snakket med forskere som jobbet bla. ved UiO som mener IQ er en forenkling og ikke beskriver de ulike aspekter ved kognisjon.

Selv har jeg en skjev fordeling av evner, skal man tro deres test. Du kan selvsagt finne et gjennomsnitt her og kalle det "intelligens", men jeg ser ikke helt hvorfor en skal det. Det blir vel som å ta Petter Northug, og si han er en gjennomsnittlig idrettsmann om han suger i badminton. Ikke at jeg mener å være på hans nivå i noe som helst.

Jeg plukker ikke kirsebær, av den grunn at jeg ikke forsøker å få andre til å spise noe som helst. Det jeg gjør, derimot, er å fortelle litt om hva forskere mener om bærs biologi, og hvilken mat jeg liker.

Det er helt objektivt at jeg har snakket med forskere som jobbet bla. ved UiO som mener IQ er en forenkling og ikke beskriver de ulike aspekter ved kognisjon.

Selv har jeg en skjev fordeling av evner, skal man tro deres test. Du kan selvsagt finne et gjennomsnitt her og kalle det "intelligens", men jeg ser ikke helt hvorfor en skal det. Det blir vel som å ta Petter Northug, og si han er en gjennomsnittlig idrettsmann om han suger i badminton. Ikke at jeg mener å være på hans nivå i noe som helst.

Jeg plukker ikke kirsebær, av den grunn at jeg ikke forsøker å få andre til å spise noe som helst. Det jeg gjør, derimot, er å fortelle litt om hva forskere mener om bærs biologi, og hvilken mat jeg liker.

Hva forskerne har sagt er nok nærme objektivt, hva du velger å formidle videre var det jeg rettet fokus mot. Jadda, jeg spikker fliser her og.

Jeg undrer på om vi snakker noe forbi hverandre?

WAIS f.eks er basert på femten deltester i de fire indeksene: 

Verbal forståelse (VFI)

Perseptuell resonnering (PRI),

Arbeidsminne (AMI) og

Prosesseringshastighet (PHI).

VFI består av kjernedeltestene Likheter, Ordforståelse og Informasjon samt den supplerende deltesten Resonnering.

PRI består av kjernedeltestene Terningmønster, Matriser og Visuelle puslespill samt de supplerende deltestene Figurvekter og Bildeutfylling.

AMI består av kjernedeltestene Tallhukommelse og Regning samt den supplerende deltesten Bokstav-tall-serier.

PHI består av kjernedeltestene Symbolleting og Koding samt den supplerende deltesten Utstrykning.

Utifra dette kan man også beregne Fullskala-IQ (FSIQ) og den valgfrie indeksen General Ability Index (GAI).

Under utredning er det nok riktig at det ofte er mer hensiktsmessig å først og fremst kartlegge delområder fremfor FSIQ. Likefullt er det en sterk sammenheng mellom delområdene. Og anerkjente tester som ikke kartlegger alle disse, men heller kun fokuserer på f.eks matriser benyttes gjerne fordi de er adekvate nok til sin bruk, men også fordi de korrelerer sterkt med bl.a WAIS FSIQ.

Anonymous poster hash: 4ec56...217

Men hva er denne "fullskala IQ" for noe, egentlig? Altså hvis jeg er så og så god til å huske tallrekker på ulike måter, så er vel resultatet fra det mye mer presist enn noe man beregner ut i fra flere egenskaper? Hva betyr IQ - er det sånn at resultatet fra tallrekkene ikke gjelder, det er totalen som gjelder?

For å gå litt mer "on topic" så vil jeg hevde at internett fører til en anderledes bruk av hjernen enn hvordan det var i gamle dager, når man måtte memorere flere fakta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...