Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 I disse internett og sosiale medier-tider: Kan man få en diagnose basert på nett-adferd - selv om en ikke oppfører seg slik i RL og dermed ikke ville fått samme diagnosen i RL? Jeg tenker her på de/oss som sliter psykisk og diagnose satt i RL. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 I disse internett og sosiale medier-tider: Kan man få en diagnose basert på nett-adferd - selv om en ikke oppfører seg slik i RL og dermed ikke ville fått samme diagnosen i RL? Jeg tenker her på de/oss som sliter psykisk og diagnose satt i RL. Interessant tema. Jeg viser to helt forskjellige sider av meg selv her og i RL. Adferden blir nok påvirket av det. Mine svake sider bruker jeg all energi på å skjule i RL. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 I disse internett og sosiale medier-tider: Kan man få en diagnose basert på nett-adferd - selv om en ikke oppfører seg slik i RL og dermed ikke ville fått samme diagnosen i RL? Jeg tenker her på de/oss som sliter psykisk og diagnose satt i RL. Nei! Hvordan skulle det gå til ? 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 (endret) Tipper de som setter diagnoser kan tenke " sitt" ut fra skriveform og reaksjonsmåter f. Eks på andres tilbakemelding. Kan sikkert lyse ut av en tekst om du er krenkbar el fiendtlig. Jeg tenker likevel det ikke kan brukes som materiale for diagnostikk, så fremst det ikke er din egen psykolog etc du skriver til.. Det du skriver sier mye om hvordan du tenker , så vanskelig å si. Jeg har fortalt psykolog jeg har skrevet her.. Virket som hun tok det lite seriøst, sa dog det var tegn på min paranoide innstilling til hjelpeapparatet . Jeg har sitert noen svar jeg har fått her til i min mistillitserklæring til psykolog.. ( eks at psykiater sier jeg er i forsvar - muligens har angstlidelse Evt unnvikende pf..). Jeg tror også jeg er en annen i RL , handler om fasadefix og at jwg til tider ikke står inne for egne tanker. Vanskelig. Endret 28. august 2014 av En namnlaus 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 (endret) Jeg mener jeg er "ekte" på nettet, og essensielt sett samme personlighet som i RL. Forskjellen er at jeg kan være mer åpen om egne bekymringer her. Det er ikke så lurt å vise svakheter i RL, tror jeg. Generelt mener jeg at det som skjer på nettet er virkelig. Folk kan for eksempel bli såret på ordentlig. Nettmobbing er ikke mindre ekte enn annen mobbing. On topicmener jeg at en lidelse gjerne kommer frem på nettet, men jeg tviler på om noen faktisk vil stille en diagnose Endret 28. august 2014 av Gargamel 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Nei! Hvordan skulle det gå til ? Hvis du går ut fra dol bruken så tenker jeg nhd og andre tenker diagnose i forhold til vår adferd på dol. Det finnes mye merkelig innerst inne hos de fleste personer, men det blir ingen diagnose så lenge du holder det for deg selv og ingenting vises uttad. Friske holder dette for seg selv, mens på nett og når du er anonym kan det komme mer frem, det som ligger innenfor. Både fra oss som sliter en del, men også de som skriver rett frem (kanskje det de mener om andre her) det de ikke ville ha sagt ansikt til ansikt. Avhengighet Jeg tror ikke de kommer til å skille diagnoser basert på hvordan adferd er på nett og i RL, men det er ikke til å komme bort fra at her kan det være store forskjeller. Så dette synes jeg var interessant tema. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Jeg mener jeg er "ekte" på nettet, og essensielt sett samme personlighet som i RL. Forskjellen er at jeg kan være mer åpen om egne bekymringer her. Det er ikke så lurt å vise svakheter i RL, tror jeg. Generelt mener jeg at det som skjer på nettet er virkelig. Folk kan for eksempel bli såret på ordentlig. Nettmobbing er ikke mindre ekte enn annen mobbing. On topicmener jeg at en lidelse gjerne kommer frem på nettet, men jeg tviler på om noen faktisk vil stille en diagnose Jeg er også "ekte" på nettet, men kanskje alt for mye. Det er vel kanskje i RL vi er mer uekte. Der skal vi vise en adferd som forventes av oss, vi ønsker å bli likt, akseptert. Vil i hvertfall ikke at noen skal ha inntrykk av at vi er psykisk syke. Selv om jeg har sagt det til noen av de nærmeste, så er det ikke den siden jeg viser. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Hvis du går ut fra dol bruken så tenker jeg nhd og andre tenker diagnose i forhold til vår adferd på dol. Det finnes mye merkelig innerst inne hos de fleste personer, men det blir ingen diagnose så lenge du holder det for deg selv og ingenting vises uttad. Friske holder dette for seg selv, mens på nett og når du er anonym kan det komme mer frem, det som ligger innenfor. Både fra oss som sliter en del, men også de som skriver rett frem (kanskje det de mener om andre her) det de ikke ville ha sagt ansikt til ansikt. Avhengighet Jeg tror ikke de kommer til å skille diagnoser basert på hvordan adferd er på nett og i RL, men det er ikke til å komme bort fra at her kan det være store forskjeller. Så dette synes jeg var interessant tema. Akkurat hva jeg mener. Og som Gargamel også er inne på: nettmobbing (feks på Twitter) 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Hvis du går ut fra dol bruken så tenker jeg nhd og andre tenker diagnose i forhold til vår adferd på dol. Det finnes mye merkelig innerst inne hos de fleste personer, men det blir ingen diagnose så lenge du holder det for deg selv og ingenting vises uttad. Friske holder dette for seg selv, mens på nett og når du er anonym kan det komme mer frem, det som ligger innenfor. Både fra oss som sliter en del, men også de som skriver rett frem (kanskje det de mener om andre her) det de ikke ville ha sagt ansikt til ansikt. Avhengighet Jeg tror ikke de kommer til å skille diagnoser basert på hvordan adferd er på nett og i RL, men det er ikke til å komme bort fra at her kan det være store forskjeller. Så dette synes jeg var interessant tema. Spørsmålet var om man kan få en diagnose , ikke hva man tenker og tror. Man kan ikke få en diagnose basert på sin nettbruk. Nhd kan uttale seg om hva han tenker, men kan ikke sette diagnosen på nettbrukere som ikke er hans egne pasienter. Om han kjenner noen her som er hans pasienter, kan sikkert nettbruken være til hjelp. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 (endret) Spørsmålet var om man kan få en diagnose , ikke hva man tenker og tror. Man kan ikke få en diagnose basert på sin nettbruk. Nhd kan uttale seg om hva han tenker, men kan ikke sette diagnosen på nettbrukere som ikke er hans egne pasienter. Om han kjenner noen her som er hans pasienter, kan sikkert nettbruken være til hjelp. Jeg vet det, men føler det ligger litt mer bak spørsmålet. Synes temaet er interessant. Det kommer kanskje en diagnose som kalles nettbasert EUPF Endret 28. august 2014 av eller 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Diagnose ( psykisk) skal vel ikke settes uten å kjenne grundig til adferd og tenkemåter hos et menneske . Jeg tror heller ikke det kan settes eksakte diagnoser ute å ha hatt kontakt ansikt til ansikt med et individ. Tenker likevel hvordan du setter dine spor, for eksempel kommuniserer i nettsamfunn kan brukes som supplement / tilleggsinformasjon for hvem du er og hva som bor i deg. Så kommer det til hva vi tillater oss på nett og i RL . Sier for eksempel kanskje noe om hvordan vi styrer våre impulser og vår kontakt med det i oss selv som styrer hvordan vi ønsker å være/ etikk & moral etc. ... .. . Når det gjelder diagnostikk og nettbruk var vel dette også aktuelt i diagnostiseringen av massemorderen jeg ikke vil nevne ved navn. Hans diagnose kan gjøre at han utad kan fremstå " normal" ( mer eller mindre). Hva han skrev gir tilgang til sykt tankegods/ i retten la han vel frem dette muntlig og- så ikke sikkert de måtte støtte seg i hans nettbruk. Slik jeg forstår ble det gjort siden den hadde vært så omfattende over tid og kunne fungere som bevis for når han begynte å " lette fra bakken" hva angikk fiendtlighet og grandiose tanker om selv og sin rett til å gjøre hva han gjor ( som jeg i likhet med en del andre tenker må være vrangforestilling). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 I disse internett og sosiale medier-tider: Kan man få en diagnose basert på nett-adferd - selv om en ikke oppfører seg slik i RL og dermed ikke ville fått samme diagnosen i RL? Nei, hvorfor skulle man det, og hvordan skulle det gå til? Anonymous poster hash: d34ea...60a 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 (endret) Nei, hvorfor skulle man det, og hvordan skulle det gå til? Anonymous poster hash: d34ea...60a Ikke spør meg - jeg vet ikke :-) Mye av det sosiale foregår jo idag på nettet... Endret 28. august 2014 av hww 0 Siter
Stormwind Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 I disse internett og sosiale medier-tider: Kan man få en diagnose basert på nett-adferd - selv om en ikke oppfører seg slik i RL og dermed ikke ville fått samme diagnosen i RL? Jeg tenker her på de/oss som sliter psykisk og diagnose satt i RL. Tenker du på om det kommer til å bli slik? At man kan få en diagnose basert på nettadferd? Jeg for min del håper at vi aldri kommer dit ihvertfall. Jeg tror nok at terapirommet vil være stedet også i framtiden, for å stille diagnoser , etter en lengre analyse av den det gjelder. Jeg tror heller ikke at samtalen mellom to mennesker, selve interaksjonen som skjer i samtalen, kan bli erstattet av noe sosialt medium. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Tenker du på om det kommer til å bli slik? At man kan få en diagnose basert på nettadferd? Jeg for min del håper at vi aldri kommer dit ihvertfall. Jeg tror nok at terapirommet vil være stedet også i framtiden, for å stille diagnoser , etter en lengre analyse av den det gjelder. Jeg tror heller ikke at samtalen mellom to mennesker, selve interaksjonen som skjer i samtalen, kan bli erstattet av noe sosialt medium. Ja, var det jeg tenkte på :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Da har jeg fått svar på det jeg lenge har lurt på. Tusen takk til alle sammen :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.