IsabellaMaria Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Har nylig fått diagnosen Asperger også lurer jeg på hva som er beste behandling for den. Finnes det medisiner for det? Hva med gruppeterapi? Fysisk trening? 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Har nylig fått diagnosen Asperger også lurer jeg på hva som er beste behandling for den. Finnes det medisiner for det? Hva med gruppeterapi? Fysisk trening? Er vel mest tilrettelegging/opplæring om mellommenneskelig kommunikasjon som gjelder, pluss medisiner om du får depresjon eller slikt som følge av annerledesheten. Er stor forskjell på aspergere også, dersom du forteller om dine hovedutfordringer får du sikkert bedre svar 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Det er plasser det finnes gruppeterapi, det tror jeg er veldig bra og noe mange aspergere savner har jeg hørt. 0 Siter
gråstein Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Har nylig fått diagnosen Asperger også lurer jeg på hva som er beste behandling for den. Finnes det medisiner for det? Hva med gruppeterapi? Fysisk trening? Nei, det finnes ingen medisiner og ingen behandling. Dog, en trippel dose potent SSRI hjelper sikkert mot det meste (er det noen som mener). Gruppeterapi kan gjøre vondt verre. Psykoedukasjon kan hjelpe. Fysisk trening er alltid lurt. 0 Siter
FGT Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Hva er det en skal behandle hos en voksen person som har asperger egentlig? En annerledes hjerne er ikke så lett å behandle. mange med asperger han ha det greit, hvis de ikke blir utsatt for mye press, eller skal tilpasse seg en situasjon som de ikke trives i eller blir stresset av. Det er tilleggs vansker som må behandles, da ofte depressive tilstander og angst.Depresjon trenger ikke komme av at det er annerledes, eller fordi de ikke har det sosiale behov og samvær som andre. Men ungdommer som er usikre vill i mange tilfeller ikke skille seg ut, og i og med at de må prøve å tilpasse seg noe bare for å være som som andre kan dette skape store ut foringer og indre stress som kan skape tilleggs vansker. Ser ikke at vanlig god kommunikasjon er problemet for en voksen, men å fungere i nære emosjonelle relasjoner 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Hva er det en skal behandle hos en voksen person som har asperger egentlig? En annerledes hjerne er ikke så lett å behandle. mange med asperger han ha det greit, hvis de ikke blir utsatt for mye press, eller skal tilpasse seg en situasjon som de ikke trives i eller blir stresset av. Det er tilleggs vansker som må behandles, da ofte depressive tilstander og angst.Depresjon trenger ikke komme av at det er annerledes, eller fordi de ikke har det sosiale behov og samvær som andre. Men ungdommer som er usikre vill i mange tilfeller ikke skille seg ut, og i og med at de må prøve å tilpasse seg noe bare for å være som som andre kan dette skape store ut foringer og indre stress som kan skape tilleggs vansker. Ser ikke at vanlig god kommunikasjon er problemet for en voksen, men å fungere i nære emosjonelle relasjoner Fornuftig og godt svar. Anonymous poster hash: e926c...1cb 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Å henge på DOL er en behandling mange aspergere prøver, noe usikker på effekten dog 0 Siter
FGT Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Å henge på DOL er en behandling mange aspergere prøver, noe usikker på effekten dogVet ikke hva som dette skal behandles til , men for noen med AS er det å ha kontakt igjennom sosiale nettverk en lettere måte å gi uttrykk for tanker og synspunkter, men ingen behandling nei. Det blir jo på en måte mer likt en enveiskommunikasjon, som når en skriver brev. Men det erstatter ikke direkte kommunikasjon. for min del syns jeg at kommunikasjon ansikt til ansikt er den beste måten til å oppnå en form god for kontakt. 0 Siter
slabbedask Skrevet 28. august 2014 Skrevet 28. august 2014 Å henge på DOL er en behandling mange aspergere prøver, noe usikker på effekten dog Det er viktig å ha en hobby. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 1. Nei, det finnes ikke medsiner mot asperger. Du kan imidlertid behandles med medisiner hvis du har en tilleggslidelse 2. Det finnes grupper for mennesker med asperger. Du blir ikke "frisk", dvs kvitt din asperger ved å gå her, men du kan få hjelp tli å mestre livet bedre. 3. Trenging er bra for alle. Dette vil heller ikke gjøre at du blir kvitt din asperger diagnose, men kan selvsagt være bra. Oppsummert: Det er ikke noen behandling, trening,kost eller lignende som kan fjerne din asperger diagnose, like lite som man f.eks kan bli frisk fra å ha down syndrom (ingen sammenligning forøvrig). Men mye kan hjelpe deg til å fungere bedre sammen med andre mennesker. Anonymous poster hash: df899...bad 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Har nylig fått diagnosen Asperger også lurer jeg på hva som er beste behandling for den. Finnes det medisiner for det? Hva med gruppeterapi? Fysisk trening?æ Hei! Henge på dol er lærerikt ! På den måten at man forstår NT systemet. I vertfall hvis man har relativt god hukommelse. Eller fins det ingen behandling for autisme, men det fins en medisin som ganske godt virker på økt sosial våkenhet. Den heter syntocinon nesespray ( virkestoff oxytocin, hormon) det er ikke en medisin som som kurerer autisme, men man kan få en liten effekt, bedring, på den måte at man blir mer våken , oppmerksom på menneskene rundt seg. For min del er det god hjelp. Det koster 219 kr pr flaske og det gis ikke på blå resept, man må betale alt selv, med tre til fire flasker pr uke, er det relativt dyrt. Men for meg er det forskjellen på å klare å delta mer normalt sosialt eller være uinteressert i de rundt meg. På en måte blir jeg mer oppmerksom på menneskene rundt meg og mye flinkere muntlig. Det siste er for meg avgjørende. 0 Siter
FGT Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Går denne medisinen også på korttidshukommelse ? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Går denne medisinen også på korttidshukommelse ? Hei! Nei dessverre. De bruker det nå på mange mennesker med autisme med god effekt vi må likevel betale alt selv. Jeg betaler altså for å fungere så mye bedre sosilt, men ok, jeg gjør det, men jeg syns det er urimelig med tanke på at ikke alle med autisme har den økonomien jeg har. 0 Siter
FGT Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Jeg føler vel at jeg er mer en vanlig våken på folk rundt meg, men går jo mer på det synlige hos andre. Men slik jeg er av person så er og må jeg være nysgjerrig på mennesker. Men det er jo noe helt annet en å bygge opp nære relasjon. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 (endret) Jeg føler vel at jeg er mer en vanlig våken på folk rundt meg, men går jo mer på det synlige hos andre. Men slik jeg er av person så er og må jeg være nysgjerrig på mennesker. Men det er jo noe helt annet en å bygge opp nære relasjon. Hei! Ok heldig du da. Jeg ser ikke mennesker:-( om jeg ikke tenker på at, " det fins mennesker, se" , Med oxytocin ser jeg dem ikke alltid heller, men når jeg oppdager dem, er det lettere å frivillig mestre en samtale. Jeg er skriftlig formidlende av mine tanker og behov, men ikke spontan og muntlig. Jeg går forbi, kjører forbi, mann og barn,:-( ser ikke de jeg, når jeg er i min tankerute. Endret 29. august 2014 av Madelenemie 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Det var det jeg glemte å spørre deg om, M! Gikk du ikke igjennom den studien for å få Oxytocin på blå resept?? Såklart du kan kjøpe den selv, på hvit resept, men den er jo dyr, som du sier. Jeg fikk så mange resepter jeg bare ville ha, uten noen tester. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Det var det jeg glemte å spørre deg om, M! Gikk du ikke igjennom den studien for å få Oxytocin på blå resept?? Såklart du kan kjøpe den selv, på hvit resept, men den er jo dyr, som du sier. Jeg fikk så mange resepter jeg bare ville ha, uten noen tester. Hei! Jeg får jo resepter!! Men nå som pris doblet blir det ganske dyrt! For en effekt andre drar mer fordel av enn meg selv. Det er en annen, omfattende terrorstudiet nå, om autisme, gener, fysiologi...alt:-( Ingen ting med oxytocin å gjøre! Jeg vil ikke delta !! Vil begrave/ glemme psykopatbeskrivelsene av meg selv som liten! Vil ikke bli minnet om det! Jeg VET jeg bryr meg om andre , ivertfall når jeg forstår deres sorg, behov og følelser. Jeg spiste opp alt pålegget , brydde meg ikke om mine medbarnmennesker, fordi jeg var i min egen verden! Nå vil jeg alt det skal ligge, jeg har tatt igjen tapt skole, overgrep, mishandling og VIL ikke bli minnet om fortiden mer!:-( 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 Hei! Nei dessverre. De bruker det nå på mange mennesker med autisme med god effekt vi må likevel betale alt selv. Jeg betaler altså for å fungere så mye bedre sosilt, men ok, jeg gjør det, men jeg syns det er urimelig med tanke på at ikke alle med autisme har den økonomien jeg har. 3-4000 kr i måneden er det de færreste som har økonomi til. Synd at den ikke er på blå resept hvis den fungerer så bra som du sier. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. august 2014 Skrevet 29. august 2014 3-4000 kr i måneden er det de færreste som har økonomi til. Synd at den ikke er på blå resept hvis den fungerer så bra som du sier. Hei! Ja!! Jeg prøver nå bruke 2 pr uke det blir ca 500kr:-( Jeg har god effekt, men på at jeg blir mer fleksibel, Jeg har tatt lite og mindre og mindre i det siste, jeg syns det er noe urettferdig ved at man skal ha god råd for å få behandling for symptomer som er hemmende. Før kostet en flaske 96 kr, så sier apotekene de ikke klarer skaffe oxytocin og derfor koster flaskene nå 219 kr. De bruker det nå faktisk som en type bekreftelse på om autisme eller ikke',... Det syns jeg er på et tynt grunnlag! Men fikk vite det, da en psykiater ville gi min sønn oxytocin for sa da ser vi om du har autisme. Dette var på Ullevål sykehus, 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.