Gå til innhold

Er mannen min psykopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Gurimalla62 skrev (På 29.8.2014 den 11.59):

Hei!

Jeg har vært sammen med samme mann i 26 år. Det er en bragd i seg sjøl. Jeg har mange ganger lurt på hans oppførsel, og nå tok jeg testen på om mannen min kan være psykopat, eller ha visse trekk. Nesten alt på testen stemmer med min manns væremåte. Jeg har oppdaget at han har vært utro mange ganger, mest i utlandet fordi han ofte er på reiser med eller uten kompiser. Noen ganger er nok kompisene et skalkesjul. Har bevis på at det har pågått i minst 15 år. Er glad i mannen min, og vi har tre barn sammen. For to år siden gikk vi i samlivsterapi og han lovte å endre adferd. Det har gått nogenlunde bra, men nå oppdaget jeg at han er i ferd med å falle tilbake til gammelt mønster. Jeg er forberedt på å skille meg fra han nå, men er livredd for at han skal klare å manipulere meg til å snu igjen! Typisk han når jeg konfronterer han med utroskap er å bortforklare og bagatellisere. Han fokuserer også på meg og får meg til å virke helt på "bærtur" Til slutt får han som regel overbevist meg om at jeg bare har innbilt meg alt sammen, og at alt er bare tull. Eller så gir han meg dårlig samvittighet ved å snu ryggen til meg og bli veldig fornærmet. Grunnen til at jeg har blitt værende er delvis barna (de er nå store), samt at vi har hatt perioder med fungerende samliv, mange reiser sammen, gode samtaler -you name it! Han er to personer i ett. Han har sannsynligvis levd ett dobbeltliv i mange år. Han er manipulerende, lyver og bedrar, er sjarmerende til tider (!) Utro, veldig rastløs, uansvarlig far til tider da ungene var små (De skulle røffes opp) Har vært borti lovbrudd som ung, kjører med promille, respekterer ikke lover og regler i  trafikken eller ellers. Selektiv sympati. Jeg er rimelig sikker på at jeg vil avslutte ekteskapet.

Jeg synes du skal fokusere på dine egne følelser, hva du selv vil med din fremtid osv. Slik jeg ser det, er ikke det mest sentrale om mannen kan klassifiseres som psykopat eller ikke, men hvordan du har det i samlivet med ham og hvilke konsekvenser du vil trekke av det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
  frosken skrev (På 31.8.2014 den 11.20):

Jeg synes du skal fokusere på dine egne følelser, hva du selv vil med din fremtid osv. Slik jeg ser det, er ikke det mest sentrale om mannen kan klassifiseres som psykopat eller ikke, men hvordan du har det i samlivet med ham og hvilke konsekvenser du vil trekke av det.

Her sier frosken det som er vesentlig i dette og utallige lignende spørsmål på DOL.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 31.8.2014 den 11.28):

Her sier frosken det som er vesentlig i dette og utallige lignende spørsmål på DOL.

Jeg har stor forståelse for at innskrivere i slike forhold ønsker svar på om partneren er psykopat eller ikke. For dette er kompliserte forhold, og ofte vanskelig å komme seg utav. Da kan det være det avgjørende at man får bekeftet utenfra om partneren er psykopat eller ikke.

Min mening da :-)

Skrevet
  hww skrev (På 31.8.2014 den 14.32):

Jeg har stor forståelse for at innskrivere i slike forhold ønsker svar på om partneren er psykopat eller ikke. For dette er kompliserte forhold, og ofte vanskelig å komme seg utav. Da kan det være det avgjørende at man får bekeftet utenfra om partneren er psykopat eller ikke.

Min mening da :-)

Men du kan vel ikke for alvor mene at en diagnose kan stilles etter et enkelt innlegg på dol? 

Anonymous poster hash: 3af8c...6dc

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 31.8.2014 den 16.26):

Men du kan vel ikke for alvor mene at en diagnose kan stilles etter et enkelt innlegg på dol?  Anonymous poster hash: 3af8c...6dc

Det kommer veldig an på hvor utfyllende informasjonen i innlegget er.

Men jeg er ingen ekspert på dette altså :-) Jeg skrev bare noe om at jeg forstår innskrivere som lever i slike forhold og at de søker støtte og svar på ting.

Skrevet

Alltid fristende å sette diagnoser på andre ( kjente og bekjente) :)

Min ex var sjalu og hadde endel sinneutbrudd. Hadde også lyst til å finne ut hva som var galt med ham, men han hadde vel ikke tenkt å endre seg, så det hadde ikke spilt noen rolle egentlig. Resultatet var jo uansett at jeg ikke kunne bo sammen med ham. Har slått meg til ro med det, exen kan være psykopat eller julenisse - samme for meg.

Anonymous poster hash: 54e0e...89b

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 31.8.2014 den 7.30):

Så vet jeg at det kommer en periode med at han blir rastløs, må ut og reise---det vil si sannsynligvis treffe en annen dame- og så kommer han hjem og er helt "normal" igjen.

..bipolar også?

Hans far var bipolar.... Han har nok "noe"-ett eller annet. Vanskelig å sette fingeren på. Han er veldig intelligent og smart men spiller rollen som "dum". Hvis jeg konfronterer han med ting som han gjør, så kan han si at det var tankeløst- selv om intelligensen hans burde fortalt han at det var galt. Jeg mener han mangler empati og forståelse for andres følelser. Han blir veldig fornærmet hvis noen kritiserer han, og han avbrutt vennskap av den grunn.

Faren døde (selvmord?) da han var 10 år gammel, og moren var alkoholiker. Han og broren måtte greie seg mye på egen hånd. De lærte seg å lyve mye vil jeg anta. Broren sliter med spillavhengighet....så her er det mye....

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 31.8.2014 den 19.51):

Alltid fristende å sette diagnoser på andre ( kjente og bekjente) :)

Min ex var sjalu og hadde endel sinneutbrudd. Hadde også lyst til å finne ut hva som var galt med ham, men han hadde vel ikke tenkt å endre seg, så det hadde ikke spilt noen rolle egentlig. Resultatet var jo uansett at jeg ikke kunne bo sammen med ham. Har slått meg til ro med det, exen kan være psykopat eller julenisse - samme for meg.

Anonymous poster hash: 54e0e...89b

Enig! Jeg har alltid trodd at alle som vi forbinder med "Psykopat" var voldelig og sykelig sjalu. Det er ikke min mann, men "noe" er det i allefall.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 31.8.2014 den 11.28):

Jeg er enig. Det er egentlig ikke så viktig om han har en diagnose eller ikke, men jeg ønsket svar og støtte. Det har jeg fått. Alle kan vel være enig i at det ikke er et bærekraftig samliv lenger. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at jeg må avslutte ekteskapet selv om det gjør vondt. Det gjør tilsvarende vondt å bli i ekteskapet så det er pest eller kolera. Men som en god venninne sa: Sannsynligvis vil kurven for lykke gå oppover etter hvert når jeg kommer meg ut at dette. Hvis jeg blir værende så kommer kurven til å fortsette nedover.

Skrevet
  Maria-Magdalena skrev (På 31.8.2014 den 10.50):

Er du redd han? Kan han være aggressiv ved et eventuelt brudd?

-Jeg var sammen med en sånn en gang. Skjønte fort at det var noe galt ( har litt vibber på akkurat det). Han likte ikke at jeg danset, som jeg gjorde mye på den tiden. Han ville helst at jeg skulle slutte med det. Han fulgte etter meg når jeg var på trening og satt og ventet på meg osv osv....

Etterhvert kunne han våkne på natta og bli beskylde meg for ting og begynte å bli voldelig. Da fikk jeg nok og planla et måte å få han ut på... Fikk ringt politiet og de henta ham. Jeg tror han var psykotisk. Det verste var at de satt han fra seg like ved og da møtte jeg han noen timer etter. Huff og huff. Men jeg fikk ringt familien hans og ba dem hente ham. Det var veldig vondt, men måtte gjøres.

Har ikke hørt fra ham etter det, så det gikk heldigvis fint.

Nei, det har aldri vært vold inn i bildet. han fulgte etter meg en gang jeg var på festival med arbeidskolleger. Da dukket han plutselig opp der jeg var 15 mil hjemmefra, om morgenen. Han hadde da tydeligvis fått det for seg at jeg drev på med "noe". Da hadde vi en lengre prat og han skulle "forbedre" seg.

Bra du fikk han ut!

Skrevet
  hww skrev (På 31.8.2014 den 17.07):

Det kommer veldig an på hvor utfyllende informasjonen i innlegget er.

Men jeg er ingen ekspert på dette altså :-) Jeg skrev bare noe om at jeg forstår innskrivere som lever i slike forhold og at de søker støtte og svar på ting.

For å få greie på en evt. diagnose måtte han selv ha oppsøkt hjelp. Det tror jeg aldri han kommer til å gjøre. For meg å får bekreftet at det f.eks kan ha noe å gjøre med en diagnose så forklarer det veldig hvorfor han oppfører seg som han gjør. Hans manipulerende evner har holdt meg fanget i samlivet med han. Nå er det lettere for meg å bryte ut, for det er ikke meg det er noe galt med!

Skrevet
  Gurimalla62 skrev (På 1.9.2014 den 6.25):

For å få greie på en evt. diagnose måtte han selv ha oppsøkt hjelp. Det tror jeg aldri han kommer til å gjøre. For meg å får bekreftet at det f.eks kan ha noe å gjøre med en diagnose så forklarer det veldig hvorfor han oppfører seg som han gjør. Hans manipulerende evner har holdt meg fanget i samlivet med han. Nå er det lettere for meg å bryte ut, for det er ikke meg det er noe galt med!

Nettopp! :-)

Skrevet
  Gurimalla62 skrev (På 1.9.2014 den 6.05):

Sannsynligvis vil kurven for lykke gå oppover etter hvert når jeg kommer meg ut at dette. Hvis jeg blir værende så kommer kurven til å fortsette nedover.

Dette tror jeg er veldig riktig, og viktig for deg å fokusere på!

Skrevet
  Gurimalla62 skrev (På 1.9.2014 den 6.20):

Nei, det har aldri vært vold inn i bildet. han fulgte etter meg en gang jeg var på festival med arbeidskolleger. Da dukket han plutselig opp der jeg var 15 mil hjemmefra, om morgenen. Han hadde da tydeligvis fått det for seg at jeg drev på med "noe". Da hadde vi en lengre prat og han skulle "forbedre" seg.

Bra du fikk han ut!

Uff, det hadde jeg syntes var ekkelt... jeg hadde blitt kjempesint!

Veldig bra at du nå samler mot til å komme deg ut av ekteskapet. Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...