Gå til innhold

Legelisten.no - Leger vs tannleger

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært inne og lest på legelisten.no slår det meg at folk flest er mye mer fornøyd med tannlegen sin enn legen. Tannelegene får stort sett 5 stjernet og mye ros (men kritikk for pris, selvfølgelig), mens når det gjelder leger spriker det mye mer. Veldig mange er direkte misfornøyd med fastlegen sin.

Noen som har noen idé hvorfor det er slik?

Anonymous poster hash: a44d0...8c5
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400583-legelistenno-leger-vs-tannleger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha vært inne og lest på legelisten.no slår det meg at folk flest er mye mer fornøyd med tannlegen sin enn legen. Tannelegene får stort sett 5 stjernet og mye ros (men kritikk for pris, selvfølgelig), mens når det gjelder leger spriker det mye mer. Veldig mange er direkte misfornøyd med fastlegen sin. Noen som har noen idé hvorfor det er slik? Anonymous poster hash: a44d0...8c5

Hei!

Ja!

Fastlegeordningen og utdanning av for få leger er problemet.

Min tidligere venn ble fastlege, ikke fordi uttalt ønske om å hjelpe, men tjene mye penger.

Hun tjener mye penger, er misfornøyd , gjerrig, sur og snakker kun om barna.

Da vi handlet til en hyttetur kom vi tilbake med "søppelmat" ifølge min mann.

Men min venn syns alt var såå dyrt, så det ble europris og firstprice, og jeg orket ikke si flere ord der i butikken.

Da sjekket min mann inntekt og 1,8 million, men hun klagde mye over utgiftene til legesekretær og lokaler.

Jeg er glad hun har sluttet ta kontakt. Jeg er ikke interessert i problemer, og ofte er mennesker synonymt med unødvendige problemer.

Jeg foretrekker gode lærerike bøker fremfor slitsom prat.

Fordi tannleger har ikke dårlig tid og 1500 pasienter de skal ta vare på på en gang =)

Og så tror jeg folk er fornøyde hos tannlegen så lenge det ikke gjør vondt, og plombene ikke spretter ut etter en uke. Ut over det har man ingen mulighet til å vite hva slags ugagn tannlegen gjør inne i kjeften.

Jeg tenker at dette har flere årsaker: det skal muligens ikke så mye til før en kunde blir positivt overrasket over tannlegen sin. Fordi man "forventer" en negativ opplevelse. Mens legen har en mye høyere forventninger til, og dermed blir man ikke så lett imponert.

Men derifra til å gå inn på legelisten og skrive anmeldelse, det har jeg ingen direkte forklaring på.

Mulig det ligger i at fastleger er offentlig ansatt og alltid har nok pasienter + får sin lønn uansett, mens tannleger er private og fullstendig avhengig av at de får inn pasienter - slik at noen tannleger oppfordrer sine pasienter til å skrive gode anmeldelser som en publisitet.

Mulig det ligger i at fastleger er offentlig ansatt og alltid har nok pasienter + får sin lønn uansett, mens tannleger er private og fullstendig avhengig av at de får inn pasienter - slik at noen tannleger oppfordrer sine pasienter til å skrive gode anmeldelser som en publisitet.

De fleste fastleger har langt langt flere anmeldeler enn tannlegene.

Annonse

Kanskje det bare er tilfeldig.

Ja, Lotto-talla trekkes jo også tilfeldig. Jeg har spilt litt Lotto i ny og ne. Men nei takk.

Taper bare masse penger på å spille Lotto.

Vil ikke ha noe å gjøre med spillegale ass. De er så irrasjonelle. De er syke.

Egentlig er det bare jeg og en gammel knark på skolen min som ikke er irrasjonelle.

Skolen min er fin.

Jeg liker fine ting.

Husk å ikke kjøp for mange dyre ting. Bare hvis det er sånne ting som jeg har da, da kan du det.

Nei djeez... dette tok litt av. :-/

Kanskje det bare er tilfeldig.

Ja, Lotto-talla trekkes jo også tilfeldig. Jeg har spilt litt Lotto i ny og ne. Men nei takk.

Taper bare masse penger på å spille Lotto.

Vil ikke ha noe å gjøre med spillegale ass. De er så irrasjonelle. De er syke.

Egentlig er det bare jeg og en gammel knark på skolen min som ikke er irrasjonelle.

Skolen min er fin.

Jeg liker fine ting.

Husk å ikke kjøp for mange dyre ting. Bare hvis det er sånne ting som jeg har da, da kan du det.

Nei djeez... dette tok litt av. :-/

Har du druykket?

Etter å ha vært inne og lest på legelisten.no slår det meg at folk flest er mye mer fornøyd med tannlegen sin enn legen. Tannelegene får stort sett 5 stjernet og mye ros (men kritikk for pris, selvfølgelig), mens når det gjelder leger spriker det mye mer. Veldig mange er direkte misfornøyd med fastlegen sin.

Noen som har noen idé hvorfor det er slik?

Det kan vel kanskje skyldes at leger har et mye videre spekter av arbeidsoppgaver enn en tannlege. Hos legen forventer man (tror jeg) i større grad å møte støtte og forståelse, mens hos tannlegen ønsker de fleste kun hjelp med tannproblemer. En del kommer vel også med diffuse symptomer til en lege, og blir frustrert dersom han ikke vet nøyaktig hva som feiler en, men slikt er det kanskje mindre av hos en tannlege.

Anonymous poster hash: 84a5a...0f6

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fordi det koster mye, er det ingen som går til tannlegen uten en god grunn.

En går til tannlegen med problemer som hører hjemme hos tannlegen.

Svært mange av tannlegeproblemene krever ikke at pasienten selv gjør en meget aktiv innsats for å bli bedre/frisk.

Tannleger kan ikke sykemelde i lang tid.

Tannleger slipper å avvise ønsker om benzo og sovemedisiner.

"Lidelsene" som galvanisk tannstrøm og amalgamforgiftning er ikke blitt erstattet av tilsvarende tannlegerelevante lidelser.

Annonse

Til legen går en også av og til med sensitive problemer, en kan dermed være sårbar i større grad når en går til legen. Tannproblemer er mer noe som fortelles om åpent, og som ikke er knyttet så personlige følelser til.

Anonymous poster hash: 988d7...d89

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...