Gå til innhold

Lengde depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varer det som likner depresjon så lenge fordi jeg ikke spiser rett medisin? Sluttet på 10 mg cipralex.. Trolig ikke smart.. Sorgfølelse inni meg flere ganger og dagen, enormt trøtt. Sorry mitt evige mas. Ble glad over jobbmulighet i går men nå kræsjlandet , ser svært mørkt på jobb. Fikk høre jeg ikke holdt i den forrige og følte meg observert .. Fungert før, skremmende. Er jeg i ferd med å visne? Har ikke lyst heller , jeg som alltid har likt jobben min. Føler meg på felgen og synes terapi har vært traumatisk :( Og nå har jeg drukket rødvin. Rødvin har en skremmende effekt , så nå senga. Kunne ønske jeg kunne klare å sove litt sammenhengende, utslitt .

Skrevet

Varer det som likner depresjon så lenge fordi jeg ikke spiser rett medisin? Sluttet på 10 mg cipralex.. Trolig ikke smart.. Sorgfølelse inni meg flere ganger og dagen, enormt trøtt. Sorry mitt evige mas. Ble glad over jobbmulighet i går men nå kræsjlandet , ser svært mørkt på jobb. Fikk høre jeg ikke holdt i den forrige og følte meg observert .. Fungert før, skremmende. Er jeg i ferd med å visne? Har ikke lyst heller , jeg som alltid har likt jobben min. Føler meg på felgen og synes terapi har vært traumatisk :( Og nå har jeg drukket rødvin. Rødvin har en skremmende effekt , så nå senga. Kunne ønske jeg kunne klare å sove litt sammenhengende, utslitt .

Det varer fordi du motsetter deg all behandling.

Anonymous poster hash: b8b69...330

Skrevet

Hva med å forsøke å framskynde det møtet du skulle ha med nav? Virket som du fikk noe tillit til hun du snakket med. Kanskje hun kunne hjulpet deg til å vurdere hvor vidt det vil være hensiktsmessig for deg å gå ut i jobb på nåværende tidspunkt. Hun har trolig erfaring med andre i tilsvarende situasjon og kan ha gode råd å gi deg.

Skjønner dette er vanskelig for deg, men har trua på at det går bra for deg til slutt! Spørsmålet er bare hvor mange runder til du må gå, før du klarer å finne et tryggere fotfeste i deg selv. Tror viktige stikkord i så henseende er ydmykhet og tillit. Til både livet - og de som prøver å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 4647d...87e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jo lengre en depresjon varer, jo lengre er det grunn til å tro at den kommer til å vare, og jo større er risiko for å få nye depresjoner senere i livet.

Skrevet

En depresjon vil  vare lengre om du ikke tar medisiner, det er i alle fall min erfaring. Med tanke på at du også har bestemt deg for å gå ut i jobb igjen ville jeg absolutt vurdert medisiner igjen. Hvis ikke Cipralex virket optimalt på deg, kan du be legen din om å få prøve et annet merke.

Jeg har ikke helt fått tak i hvorfor du ikke vil gå på medisiner? Du har skrevet at du ble "flat" noen steder, og det kjenner jeg godt til, men er det ikke verdt å føle seg litt flat en stund hvis depresjonen faktisk kan gå over og livet ditt kan bli bedre - ja, kanskje helt fint igjen?

Du tror kanskje nå at du aldri kan bli helt bra og frisk igjen, men hvis du har disse tankene må du prøve å tenke at det er depresjonen som snakker til deg. Jeg har vært der mange ganger, men tro meg, det kan gå bra med deg - og om kanskje bare noen måneder kan du være tilbake til ditt vanlige jeg.

Medisiner er selvsagt ikke svaret på alt, men jeg ville absolutt gitt det en fair sjanse. Tenk deg at du hadde brukket benet. Ville det ikke vært fint å få en liten krykke en stund, slik at det ble enklere å gå, i stedet for at du måtte slepe benet med deg uten noe støtte i det hele tatt? Veien er tung nok å gå med en depresjon i det hele tatt, om du ikke skal gå denne veien uten nok hjelp.

Skrevet

Lurer på om jeg bare kan starte på cipralex igjen? Burde jeg hatt større dose? Må jeg konferere m lege? Jeg hadde en uforklarlig rolighet inni meg av dem. Ble ikke glad , bare bittelitt roligere - mindre opprørt innvendig. Trodde ikke de påvirket den sosiale angsten når jeg gikk på dem- nå når jeg er uten kjenner jeg at det likevel var noe..Så redd jeg ikke skal mestre jobb, villig til å spise det meste av medisin for å kunne stå i jobb tror jeg. Lurer av og til på om jeg er bipolar 2- kjenner meg hypoman/ energisk litt høy 2-3 dager hver Mnd ( el er det premenstruelt syndrom? I denne forbindelse har jeg også en Evt flere dager jeg nesten alltid ser totalt svart på alt. En slik dag sa jeg opp jobben min Pga at jeg trodde jeg ikke mestret den. Da var jobben uenig og ba meg bli..vet jeg har vært veldi på høyden ved noen anledninger, bl a når jeg skrev siste kap på min master på to- tre intense dager.. En gang handlet jeg for 11 tusen på en slik dag ( huff) og jeg har forandret hårfrisyrere drastisk ( og angret) slike dager hvor jeg har vært oppesen.. Hva skiller gode/ dårlige dager fra bipolaritet? Min tvillingbror har det også slik, plutselig mer kapasitet .. Stort sett depressiv.. Går det an å både være bipolar 2 og eupf? Har tvillinger ofte dette begge?

Skrevet

Jo lengre en depresjon varer, jo lengre er det grunn til å tro at den kommer til å vare, og jo større er risiko for å få nye depresjoner senere i livet.

Om min depresjon var bipolar 2 hadde de vel funnet ut av dette nå ( etter dps utredning siden nov?)
Skrevet

Om min depresjon var bipolar 2 hadde de vel funnet ut av dette nå ( etter dps utredning siden nov?)

www.bipolar2.no

Ikke nødvendigvis..

Skrevet

www.bipolar2.no

Ikke nødvendigvis..

Kjenner igjen en del. Og i fjor etter oppturen / samt nedturen kjente jeg meg slik som blandet affektiv episode beskrives . Benektet først at jeg var depressiv. Vet at jeg har hatt slike episoder tidligere .. Kjent som jeg har klart å snu selv da.. Fra depressiv til en tilstand av massiv glede og produktivitet.. Vet ikke om det er sykelig, dog.
Skrevet

Uff, jeg har vært deprimert siden barnealder og er nå i slutten av tredveårene. Jeg har vært av og på med SSRI i mange år. Begynte så med zoloft og går nå på 150 mg. Men blir ikke bedre. Hva skal jeg da gjøre?

Har mye traumer.

Anonymous poster hash: 9113e...314

Skrevet

Uff, jeg har vært deprimert siden barnealder og er nå i slutten av tredveårene. Jeg har vært av og på med SSRI i mange år. Begynte så med zoloft og går nå på 150 mg. Men blir ikke bedre. Hva skal jeg da gjøre?

Har mye traumer.

Du skal finne riktig  AD og riktig dose. Deretter skal du aldri mer slutte med medisinen.

Skrevet

Om det er BP2 avhenger av om du noen gang har vær hypoman eller ikke.

Skrevet

Du skal finne riktig  AD og riktig dose. Deretter skal du aldri mer slutte med medisinen.

Jeg lå på 38 i serum på 100 mg. Har ikke målt siden jeg gikk opp til 150 mg. Tror du jeg kan øke til 200 mg likevel? Slik jeg har forstått det er 38 veldig lavt..

Skrevet

Om det er BP2 avhenger av om du noen gang har vær hypoman eller ikke.

Min psykolog påpekt jeg svinger sånn, men jeg synes selv ikke dette er fra time fra time.. Mer som et dagsmodus / humør. Blir veldig lett hyper av kaffe. På siste jobb drakk jeg mengdevis av kaffe på tom mage for å få en energi/ handlekraft jeg egentlig følte jeg ikke hadde Pga sosial angst. Følte meg da nesten berusa, men effekt avtok når det gikk noen timer . Da ble jeg anspent og trøtt.Tror jeg ble litt mye av det gode full av koffein,bl a dårlig til å organisere, og i overkant impulsiv. Tror jeg har vært hypoman slik jeg leser beskrivelsen relativt ofte og tydelig et par dager pr mnd..(når jeg er meg selv er jeg mer eller mindre hypoman ).. Sinnsykt vanskelig forstå seg selv..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...