Gå til innhold

Second opinion/hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått i behandling hos psykiater i flere år nå. Har lært å fungere bedre i relasjoner. Fikk diagnosen eupf. Nå har jeg den visst ikke lenger men har det elendig. Føler jeg ikke kommer noen vei lenger. Har også lavt stoffskifte og utmattet hele tiden.

Siden jeg det siste halvannet året ikke kommer videre tross traumeterapi, gruppeterapi, støttesamtaler, osv, så lurer jeg på om jeg kan ha en annen diagnose, eksempelvis add eller adhd. Tok en selvtest på NHI og resultatet var sannsynlig adhd.

Har store konsentrasjons og oppmerksomhets problemer siden barneskole. Var ikke urolig, men svært deprimert, angst også. Disse oppmerksomhetsproblemene har vedvart helt til i dag. Får ikke med meg hva folk snakker om, ikke på tv, klarer ikke lese, glemmer ting i neste øyeblikk, stressa. Tidlig tenårene hadde det bygd seg om så mye indre smerte at jeg ble utagerende, også fysisk mot døde gjenstander, mye selvskading. Har prøvd utallige jobber men måtte slutte etter kort tid. Klarte dog å fullføre høyskoleutdanning, men slet veldig med å lese og konse da og.

Disse oppmerksomhetsproblemene har ikke blitt bedre. Noen år ruset jeg meg og selvmedisinerte meg. Tok amfetamin en gang og har prøvd concerta en 3-4 ganger. Ikke så store doser. Ble helt rolig i kroppen og klarte tenke klart/konsentrere meg. Er nå 40 år og har for lenge siden slutta med rus.

Blir altså ikke bedre av terapi lenger, ikke gruppe heller, for der får jeg ikke med meg hva de sier. Sitter der bare og tripper og er urolig i kroppen.

Bør jeg oppsøke en annen psykiater for en add/adhd utredning? Er fortvilet...vil bare fungere, er sliten etter 40 år med å ha det vanskelig, ikke passe inn?

Må gjøre noe, føler jeg går til grunne....håper inderlig på svar NHD..

Anonymous poster hash: 01dff...041

Skrevet

Kan det være Asperger syndrom?

Anonymous poster hash: c44c3...09c

Skrevet

Kan det være Asperger syndrom?Anonymous poster hash: c44c3...09c

Det kan jeg ikke forstå....er adhd og asbergers likt?

Skrevet

Det kan jeg ikke forstå....er adhd og asbergers likt?

With regard to ADHD and Asperger’s , there is a large overlap in symptomology. In my experience, roughly 60-70 percent of children with Asperger’s Syndrome have symptoms which are compatible with an ADHD diagnosis

http://www.aane.org/asperger_resources/articles/miscellaneous/aspergers_or_adhd.html

Anonymous poster hash: c44c3...09c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først bør du spørre din nåværende psykiater om det kan gjøres en ADHD/ADD-utredning. Hvis denne ikke kan eller vil, bør du søke en annen. Fastlegen kan hjelpe deg med å finne en.

Skrevet

Først bør du spørre din nåværende psykiater om det kan gjøres en ADHD/ADD-utredning. Hvis denne ikke kan eller vil, bør du søke en annen. Fastlegen kan hjelpe deg med å finne en.

Takker så mye for svar. Jeg har en mistanke om at behandler vil si nei. Hvordan blir konsekvensene av at jeg går til en annen psykiater lurer jeg på. Er redd for å såre behandler. Men er fortvilet over situasjonen.

Skrevet

Er det mulig å få prøve adhd-medisin uten å ha diagnosen? Tenker at hvis de virker som de skal, så kanskje det kan indikere adhd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det mulig å få prøve adhd-medisin uten å ha diagnosen? Tenker at hvis de virker som de skal, så kanskje det kan indikere adhd.

Hvis du treffer den riktige psykiateren er det mulig, men det er mot retningslinjene.

Diagnose ex juvantibus (Google).

Skrevet

Hvorfor har du ikke medisinert ditt lave stoffskifte?

Anonymous poster hash: d3002...291
Skrevet

Hvorfor har du ikke medisinert ditt lave stoffskifte?

Anonymous poster hash: d3002...291

Går på både levaxin og liothyronin....legen påstår stoffskifte er bra....

Skrevet

Hvis du treffer den riktige psykiateren er det mulig, men det er mot retningslinjene.

Diagnose ex juvantibus (Google).

Ok..vet om en som er spesialist på adhd/add, driver privat. Kunne bedt om henvisning til han om ikke psyk vil gjøre utredning. Må vel nødt til å få henvisning?

Skrevet

Takker så mye for svar. Jeg har en mistanke om at behandler vil si nei. Hvordan blir konsekvensene av at jeg går til en annen psykiater lurer jeg på. Er redd for å såre behandler. Men er fortvilet over situasjonen.

Jeg synes det er opplagt at du må snakke med din psykiater om de tankene du har gjort deg om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...