Gjest Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 Skrevet 30. august 2014 Legen min har henvist med til dps og fikk raskt innkalling og flott er jo det, men jeg har forsøkt behandling der tidligere. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal snakke om følelser. Er vokst opp med at en ikke skal snakke om sånt og da blir det jo noe vanskelig når en ikke aner hvordan det gjøres. Kan en få en slags "opplæring" eller lignende for å kunne dra nytte av samtaleterapi? Eller finnes det en behandlingsform hvor en kan utrykke følelser på en lettere måte i alle fall i begynnelsen? I tidligere behandling visste jeg ikke at jeg skulle snakke om følelser før samtalene skulle avsluttes. Da sa psykologen at jeg ikke hadde nytte av behandling fordi jeg ikke var villig til å snakke om følelse. Satt som et spørsmålstegn for ingen hadde sagt noe om det til meg da jeg begynte der. Men nå vet jeg jo det, men klarer ikke sette ord på hva slags følelser jeg har. Trenger hjelp så jeg kan ha nytte av behandlingen. Foreløpig er det vurderingssamtaler, men vil være litt forberedt i tilfelle jeg får videre behandling. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. august 2014 Skrevet 30. august 2014 1. Ta med deg huskelapp 2. Ta dette du skriver her opp som et viktig tema - da har du et godt utgangspunkt for å lære deg det og er i gang :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. august 2014 Skrevet 31. august 2014 De fleste moderne og effektive behandlinger foregår uten stor vekt på følelser. Kjenner du dine følelser, men har vansker med å snakke om dem, eller er du også usikker på hva du føler? Om det er det første, kan du trene hjemme på beskrive hva du føler. Snakk høyt til deg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.