Gå til innhold

Takle angsten selv? Og hva har jeg egentlig? (Til NHD og andre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i omkring 5 år hatt noe jeg kanskje vil betegne som mild angst. Første gang jeg fikk det, var etter et brudd med min ekskjæreste, som var utro.

Siden den gang har jeg perioder uten angst, perioder med litt angst, og i noen situasjoner og perioder som nå, mye angst. Angsten kommer når jeg er ute blant mange mennesker, på en trafikkert vei, kjøpesenter eller butikk. I de værste periodene kjenner jeg en uro før jeg skal ut av døra, og angsten er såpass at den sitter igjen i kroppen etter jeg er kommet hjem. Den kan også komme tidvis når jeg er hjemme, men den er aldri så sterk som når jeg er ute.

Angsten fortoner seg på den måten at hele kroppen føles spent. Hver minste muskel spenner seg, jeg kan merke det trykker i tinningen og i øynene. Det kan også snøre seg i halsen, jeg unngår blikkontakt og føler meg "stiv", noen ganger litt utenfor meg selv. Jeg føler jeg lyser av angst, og får da selvsagt, enda mer angst ;) Jeg føler meg egentlig ikke så veldig redd - altså jeg synes ikke jeg går rundt og er spesielt redd for noe. Angsten kommer bare, som om jeg er redd ubevisst.

Har ikke opplevd panikkanfall, og har ikke opplevd en desidert depresjon.

Tingen er, at jeg godt kan fungere med denne angsten. Jeg går på butikken selv i dårlige perioder, jeg går ut med venninnene (selv om det er vanskelig, jeg forteller aldri noen om angsten). Kan kanskje være et par ganger hvor jeg har unngått butikken på grunn av angsten. Men det er slitsomt, og det tærer på kreftene, spesielt nå, som jeg har en liten sønn å ta meg av.

Jeg har ikke lyst til å gå til lege eller psykolog. Gikk kortvarig til psykolog for noen år siden på grunn av bruddet, og syntes det var en veldig krevende prosess. Jeg har ikke tid til det nå, på grunn av sønnen min. Jeg må "hold it together" og ikke falle sammen i en selvranskande smørje. Jeg er redd for å ikke kunne ta meg av han.

Samtidig er jeg redd for at det blir værre hvis jeg ikke søker hjelp, men satser på at det går over, slik det har gjort før.

Hva ville dere gjort?

Og er det mulig å jobbe seg ut av angsten selv? I så fall hvordan? Og hvis man har tilbakevendende angst, har man nødvendigvis en diagnose da?

Anonymous poster hash: ec929...42d

Skrevet

Har du lagt merke til om dette er noe som skjer (bare) når du er sliten?

Skrevet

Har du lagt merke til om dette er noe som skjer (bare) når du er sliten?

Hei, jeg har tenkt på det, men har ikke klart å finne ut av hva årsaken er. Jeg tror kanskje den kommer når jeg stresser mye, har fysiske plager som sliter meg ut eller perioder jeg er mye alene og tenker for mye. Jeg vet jo at jeg ikke har verdens beste selvværd og bekymrer meg nok en del om fremtiden. Men jeg bekymrer meg ikke for å gå på butikken, hvis du skjønner. Men det er jo der angsten kommer, og ikke når jeg sitter hjemme og vurderer fremtiden. Kanskje fordi jeg ikke blir sett når jeg sitter hjemme?

Skrevet

Det er ikke så godt å si hva det skyldes, men det høres ut som at det slitenhet og dårlig selvfølelse henger sammen.

Jeg synes du skal bestille deg en dobbelttime til fastlegen og snakke med han. Jeg TROR at slikt kan utvikle seg til depresjon dersom du ikke tar tak i det (kanskje noen andre her inne kan si noe sikkert om det?).

En annen ting jeg også anbefaler, er å ta kontakt med kommunens psykiatritjeneste. Det kan godt være at du vil ha nytte av noen samtaler med en psykiatrisk sykepleier der. Jeg tror ikke du trenger henvisning dit.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har en lett form for agorafobi. Du har taklet den fin selv.

Om det går så langt at den hemmer aktiviteten din, vil nok noen timer hos en dyktig psykolog være til stor hjelp.

Skrevet

Jeg trekker tilbake svaret mitt, ser jeg har svart helt feil. Beklager det.

Godt at du fikk et ordentlig svar på dette :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@hww: Ingen grunn til  trekke tilbake svaret. Alle fysiske og psykiske påkjenninger svekker vår motstandskraft mot sykdom - også angst.

Det er også korrekt at langvarig angst kan gi depresjon.

Skrevet

@hww: Ingen grunn til  trekke tilbake svaret. Alle fysiske og psykiske påkjenninger svekker vår motstandskraft mot sykdom - også angst.

Det er også korrekt at langvarig angst kan gi depresjon.

Ok :)

Skrevet

Ok :)

Du har mye å bidra med ;)

Jeg får mye mer angst og negative tanker ( om meg selv) når jeg er sliten, dvs. kanskje sovet 4-5 timer en hel uke og mye stress på jobb. Merker stor forskjell når jeg er uthvilt.

Skrevet

Du har en lett form for agorafobi. Du har taklet den fin selv.

Om det går så langt at den hemmer aktiviteten din, vil nok noen timer hos en dyktig psykolog være til stor hjelp.

Takk for svar. Jeg har aldri tenkt på at jeg kan ha denne type angst, nok fordi jeg knapt har hørt betegnelsen før. Har lest litt om agorafobi nå og sitter igjen med noen spørsmål. Det står at behandlingen bl.a. går ut på å utfordre seg selv og gå inn i butikken selv om man er redd for det. Vil det si, at så lenge jeg ikke lar meg stoppe av angsten, så holder jeg den i "sjakk", altså at den først blir værre når jeg lar meg begrense av den?

Og en annen ting; du skriver at jeg har taklet den fint selv, men må jeg forbrede meg på å leve med/takle denne angsten resten av livet? Eller kan det gå over av  seg selv, for eksempel hvis selvverdet mitt får et boost.

Skrevet

Det er ikke så godt å si hva det skyldes, men det høres ut som at det slitenhet og dårlig selvfølelse henger sammen.

Jeg synes du skal bestille deg en dobbelttime til fastlegen og snakke med han. Jeg TROR at slikt kan utvikle seg til depresjon dersom du ikke tar tak i det (kanskje noen andre her inne kan si noe sikkert om det?).

En annen ting jeg også anbefaler, er å ta kontakt med kommunens psykiatritjeneste. Det kan godt være at du vil ha nytte av noen samtaler med en psykiatrisk sykepleier der. Jeg tror ikke du trenger henvisning dit.

Takk for svar. Jeg overveier fortsatt om jeg skal gå til lege med det, eller om jeg skal fortsette med å takle det selv.

Skrevet

Takk for svar. Jeg overveier fortsatt om jeg skal gå til lege med det, eller om jeg skal fortsette med å takle det selv.  Anonymous poster hash: ec929...42d

Jeg mener du skal få behandling for dette, i hvertfall høre med legen din, fordi du sier at det tærer på kreftene dine. Jeg har hatt det likedan selv, og vet det koster mye energi.

Skrevet

Kan jeg spørre deg om hvilken behandling du fikk og hvor langvarig den var?

Hadde du det samme som meg?

TS

Skrevet

Metakognitiv terapi.

Jeg har ikke denne, men andre angstlidelser/diagnoser. Hadde dog samme symptomer som deg. Jeg kan fortsatt merke det littegrann når jeg er ekstremt sliten, men jeg klarer fint å regulere det der og da.

Hos meg forsvant dette ett eller annet sted under behandlingen uten at jeg la særlig merke til det (fokus har vært på andre ting), derfor kan jeg ikke svare deg særlig på det. Men jeg tror ikke dette er så vanskelig å behandle. Tror heller ikke det krever lang behandlingsttid (slik nhd er inne på).

Skrevet

Metakognitiv terapi.

Jeg har ikke denne, men andre angstlidelser/diagnoser. Hadde dog samme symptomer som deg. Jeg kan fortsatt merke det littegrann når jeg er ekstremt sliten, men jeg klarer fint å regulere det der og da.

Hos meg forsvant dette ett eller annet sted under behandlingen uten at jeg la særlig merke til det (fokus har vært på andre ting), derfor kan jeg ikke svare deg særlig på det. Men jeg tror ikke dette er så vanskelig å behandle. Tror heller ikke det krever lang behandlingsttid (slik nhd er inne på).

Ok. Takk for svar!

Skrevet

Bare en tanke: 

Kan det hjelpe deg å begynne med idrett, f.eks. selvforsvar, slik at du føler mer kontroll og styring? 

Anonymous poster hash: c1a58...144
Skrevet

Ok. Takk for svar! Anonymous poster hash: ec929...42d

Bare hyggelig :-)

Håper du finner utav det og hva du skal gjøre :-)

Skrevet

Bare en tanke: 

Kan det hjelpe deg å begynne med idrett, f.eks. selvforsvar, slik at du føler mer kontroll og styring? 

Anonymous poster hash: c1a58...144

Hei, jeg tror jeg ikke helt er typen til selvforsvarskurs, men har trent yoga før. Håper og komme igang med dette igjen snart.

Men takk for tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...