Gå til innhold

Hvordan man kan vite om psykofarmaka er smart

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hovedregelen for førstegangs psykose (ikke schizofreni) er psykofarmaka i minst et år. Det første halve året  på den dosen som var nødvendig i starten. Etter et halvt år kan en redusere med 25 %.

Skrevet

Takk for tips! :-)

Ja behandleren så noe lignende... lang tid, i alle fall...

Kanskje det er pga. bråslutt at jeg har blitt dårligere de tidligere gangene... antar det er sannsynlig, siden du sier det på denne måten.

Skrevet

Hovedregelen for førstegangs psykose (ikke schizofreni) er psykofarmaka i minst et år. Det første halve året  på den dosen som var nødvendig i starten. Etter et halvt år kan en redusere med 25 %.

Hvor lenge bør en med schizofreni ta medisinen før en reduserer?

Skrevet

F.eks. når jeg var ute og gikk nå følte jeg at han som passerte meg mente noe mot meg når han snøftet... ja sånn når du drar inn snørr når du skal spytte...

Men det er jo ikke psykose... og jeg har alltid hatt det sånn, før og etter det jeg skrev om tidligere i tråden. Uansett medisin og dose...

Tenker jo at det er ondsinnede rykter som fikk han til det. Men er bare grubling. Er noe annet enn psykose.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvor lenge bør en med schizofreni ta medisinen før en reduserer?

Til en har vært stabil og i god funksjon i minst et år. Deretter svært små reduksjoner i samarbeid med psykiater mens en observerer effekten. Personer med schizofreni må aldri slutte med medisinen.

Skrevet (endret)

Til en har vært stabil og i god funksjon i minst et år. Deretter svært små reduksjoner i samarbeid med psykiater mens en observerer effekten. Personer med schizofreni må aldri slutte med medisinen.

Det hørtes litt dystert ut, men jeg har klart meg på små doser før. Er ikke 8 mg risperdal per dag litt mye?

Endret av stjernestøv
Skrevet

F.eks. når jeg var ute og gikk nå følte jeg at han som passerte meg mente noe mot meg når han snøftet... ja sånn når du drar inn snørr når du skal spytte...

Kjente du han, eller er du så kjent i lokalmiljøet at alle hvet hvem du er?

Anonymous poster hash: 1ffa2...ddc

Skrevet

Har aldri sett han før. Vet ikke om jeg er kjent...

Skrevet

Har aldri sett han før. Vet ikke om jeg er kjent...

Tror vi kan arkivere dette under tilfeldigheter.

Anonymous poster hash: 1ffa2...ddc

Skrevet

Som sagt sa jeg det bare var grubling...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...