Gå til innhold

Psykisk psykdom og fysiske forklaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg gikk fra 150 til 200 mg zoloft i går etter råd fra NHD. Det er helt merkelig, men depresjonen som var så dyp har gått over. Som om zoloften har løftet meg opp! Vil dette vare, eller er det bare forbigående? Jeg er redd det ikke varer. Jeg var så langt nede og hadde ikke energi.

Er dette et tegn på at hjernen min trenger slike medisiner? Jeg trodde alt jeg slet med var psykisk. Jeg har eupf, unnvikende pf og ptsd. Trodde dette var problemer kun med personligheten, men det ser kanskje ut, siden jeg trenger serotonin, at det også kan være ubalanse i stoffene i hjerna? Kan dette indikere en "skjult" diagnose? Angst for angsten er dessverre der ennå. Men det er som om jeg har fått en vitamininsprøytning og jeg klarer tenke klare, tanjekjøret nesten borte.

Har forresten vært urolig og deprimert og hatt store oppmerksomhetsproblemer siden tidlig barnealder. Kan det "bare" være pf allerede fra da? Lurer på om jeg kan ha add, at det er forklaringen. Bedt om utredning hos behandler men hn bare avfeier meg.

Lurer på alt dette.

Anonymous poster hash: db626...b5e

Skrevet

Du har misforstått litt det der med "psykisk" vs. at det er noe "kjemisk". Det er en og samme ting, bare utrykt på forskjellige måter.

Traumatiske hendelser kan gi PTSD, men det går ut på kjemiske forandringer...

Forskjellen er vel at man per dags dato vet mer om "kjemien" bak en depresjon og psykose enn PTSD eller personlighetsforstyrrelser...

Det er i alle fall dette som er et vitenskapelig syn. Innen medisin eller fysiologi er jo hjernen bare en maskin. :-)

Det som er merkelig er jo at hendelser i livet påvirker hjernen kjemisk...

Men Zoloft. Uansett. De diagnosene dine gjør det mer sannsynlig med depresjon og angst. De fører ofte dette med seg. Jeg tror at da skal diagnosen være dette "bakenforliggende", for det er i såfall det som skaper angst og depresjon...

Får håpe endringen er varlig. :-)

Skrevet

Hei

Jeg gikk fra 150 til 200 mg zoloft i går etter råd fra NHD. Det er helt merkelig, men depresjonen som var så dyp har gått over. Som om zoloften har løftet meg opp! Vil dette vare, eller er det bare forbigående? Jeg er redd det ikke varer. Jeg var så langt nede og hadde ikke energi.

Er dette et tegn på at hjernen min trenger slike medisiner? Jeg trodde alt jeg slet med var psykisk. Jeg har eupf, unnvikende pf og ptsd. Trodde dette var problemer kun med personligheten, men det ser kanskje ut, siden jeg trenger serotonin, at det også kan være ubalanse i stoffene i hjerna? Kan dette indikere en "skjult" diagnose? Angst for angsten er dessverre der ennå. Men det er som om jeg har fått en vitamininsprøytning og jeg klarer tenke klare, tanjekjøret nesten borte.

Har forresten vært urolig og deprimert og hatt store oppmerksomhetsproblemer siden tidlig barnealder. Kan det "bare" være pf allerede fra da? Lurer på om jeg kan ha add, at det er forklaringen. Bedt om utredning hos behandler men hn bare avfeier meg.

Lurer på alt dette.

En så stor forbedring fra én dag til en annen høres ut som placebo.

Anonymous poster hash: 33e13...a2c

Skrevet

En så stor forbedring fra én dag til en annen høres ut som placebo. Anonymous poster hash: 33e13...a2c

Absolutt ikke!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...