Gå til innhold

Serdolect

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd denne AP? Mot schizofreni?

Jeg ser det er ganske lite bivirkninger på den og ser ikke vekt nevnt. Men virker skummelt med de hjerterytmeforstyrrelsene som bivirkning, hvor vanlig er dette?

Anonymous poster hash: a1183...d55
Skrevet

Serdolect forlenger hjertets "oppladningsfase" i større grad enn andre AP. Zeldox har også dette som bivirkning, men i mindre grad enn Serdolect.

Det er en del land (blant annet USA) som av denne grunn ikke godkjenner bruk av Serdolect.

Du er nok trygg så lenge det blir tatt EKG ved oppstart av behandling og ved doseøkninger, som beskrevet i Felleskatalogen. Men sørg for at dette blir gjort.

Skrevet

Bivirkninger (og virkninger) er helt individuelt. Desverre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Serdolect er en utmerket medisin som brukes alt for lite.

Hadde jeg selv hatt en psykoselidelse, ville dette vært mitt førstevalg.

Dessverre er den urettferdig koblet til forlenget QT-tid selv om den ikke er verre (snarere bedre) enn mange andre medisiner.

Et enkelt EKG før oppstart vil avsløre om du er en av svært få som allerede har forlenget QT-tid. I så fall skal du verken ha Serdolect eller mange andre medisiner.

Skrevet

Serdolect er en utmerket medisin som brukes alt for lite.

Hadde jeg selv hatt en psykoselidelse, ville dette vært mitt førstevalg.

Dessverre er den urettferdig koblet til forlenget QT-tid selv om den ikke er verre (snarere bedre) enn mange andre medisiner.

Et enkelt EKG før oppstart vil avsløre om du er en av svært få som allerede har forlenget QT-tid. I så fall skal du verken ha Serdolect eller mange andre medisiner.

Det er vel et nytt eksempel på at hvordan ting i teorien er ikke stemmer helt overens med hvordan de er i praksis når det gjelder medisiner.

Sertindol blokkerer jo HERG (kaliumkanal) med affinitet på 3 nM, der ziprasidon har affinitet på 130 nM. I teorien skulle jo det tilsi ganske mye større effekt på QT-intervallet.

Men dere er vel borti denne problemstillingen med QT-intervall ganske ofte i psykiatrien, med medikamentene dere skriver ut, så jeg ser ingen grunn til å tvile på det du sier :-)

Skrevet

takk for svar!

Skrevet

Jeg har brukt serdolect. Dessverre(?) funket den ikke for meg, jeg fikk restless legs, slik jeg får på nesten alle antipsykotika!! Er bare Abilify jeg kan bruke.

Skrevet

Beklager å gå "off topic" her, men det er interessant det at noen medisiner er bedre enn andre. Regner her at vi snakker statistikk. Men overlegen jeg gikk til før hevdet ingen medisiner var bedre enn andre, man måtte bare prøve ut.

Så jeg lurer jo; har man noe mål på hvor mye bedre Serdolect er enn f.eks. Zeldox?

Skrevet

Zeldox funket dårlig for meg. Synd i grunn pga att jeg gikk ned en masse kilo (faktisk 12 kg på de tre månedene jeg gikk på den):

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...