Gå til innhold

Nødlandingen i går kveld

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en voldsom reaksjon, til meg å være, i går kveld da vi satt foran TV'en og fulgte med på nødlandingen til det Novair-flyet som hadde punktert hjul. Dagen før hadde jeg sett filmen om flyulykken i Munchen der flere ManU-spillere og journalister døde i 1956. Jeg tenkte på filmen, jeg tenkte på det passasjerflyet som ble skutt ned over Ukraina i sommer, og jeg tenkte på hvor redde de sikkert var, alle da familiene som nå skulle til Kreta på ferie, og så måtte flyet snu og sirkle i 2,5 time for å kvitte seg med drivstoffet. Så lenge å være redd!

Og jeg syntes det på en måte var uhyrlig at dette skulle gå på direkten - at hele verden kunne være vitne til en grusom katastrofe på direkten en søndag kveld. Dersom det gikk galt.

Kjenner at jeg nesten griner nå når jeg skriver dette. Vanligvis er det sjelden jeg reagerer så sterkt følelsesmessig, både når det gjelder film og når det gjelder virkelige nyheter - men dette ble så veldig virkelig. De fleste av oss har tatt fly med familien for å ha en hyggelig ferie - en vet at det kan skje flyulykker, men sjansen er helt minimal for at noe skal skje, så en undertrykker og ignorerer de tankene og koser seg heller og gleder seg til ferie.... Og jeg tenkte bare på hvor lenge det var å være engstelig og be og håpe om at alt skulle gå bra, når en sitter det med barn og kjæreste eller kamerater...

Nå gikk alt bra - heldigvis. Men jeg synes at NRK malte ut den halvtimen på en litt for populistisk måte, likte det ikke....

Er litt overrasket over mine egne reaksjoner. Men litt godt å oppleve at jeg reagerte slik også, at jeg ikke er helt avstumpet av å høre og se om fæle ting som skjer i verden. Nå ble jo ikke dette noen katastrofe, men det kunne blitt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400643-n%C3%B8dlandingen-i-g%C3%A5r-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på noe tilsvarende en gang. Det var noe galt med flapsen og vi kjørte i mange timer før vi nødlandet.

Det var veldig stille på flyet. Det merkelig er at jeg som hadde flyskrekk den gang, finnes ikke redd for å fly lenger, og jeg har heller ikke fått noe traume etter den opplevelsen.

Det går jo stort sett veldig bra.

Jeg måtte faktisk google hendelse nå, og da fant jeg den på nettet. Vi fikk ingen info før vi så alle ambulansene og alt lyset når vi landa, det husker jeg. Det står det også skrevet om. Fikk nesten litt angst når jeg leser det. Men det gikk bra da:)

Annonse

Nødlandingen i går var veldig fin og kontrollert. De valgte å brenne opp fuelen, og gi de på bakken god til til å organisere seg.<br />Hadde det vært en nødsituasjon, så finnes der utstyr på et fly for å dumpe alt drivstoffet.<br />Det er nettopp på bakgrunn av tidligere ulykker de har høstet sine erfaringer, og gjort korreksjoner.

Anonymous poster hash: 15414...219

Landing med ett hjul for lite er i utgangspunktet et lite problem.  Alle landingshjul er doble.  Som bildene viste i går, foregikk det jo ganske så mykt. 

De klarer faktisk å lande også dersom alle reserveløsninger for å felle ned hjulene svikter. Men da blir det alvorligere alarm enn i går, og det er høyere risiko for at noe går galt.

Jeg tviler ikke på at det var ubehagelig for de som var om bord i flyet, man tenker jo sitt når drivstoffet må brukes opp før landing.  Men mange slike rutiner er i "sterkeste laget" for å være heeelt idiotsikre.

Jeg håper det ikke hadde blitt full mediadekning på direkten hvis faren for katastrofe hadde vært reell.  Det hadde vært en megasensasjon dersom landingen i går ikke hadde gått greit.  Men mediene må selvsagt benytte anledningen når de får anledning til å vise sånt online og ta i bruk de røde overskriftene på en ellers nokså rolig søndagskveld ;)  

Jeg håper det ikke hadde blitt full mediadekning på direkten hvis faren for katastrofe hadde vært reell.  Det hadde vært en megasensasjon dersom landingen i går ikke hadde gått greit.  Men mediene må selvsagt benytte anledningen når de får anledning til å vise sånt online og ta i bruk de røde overskriftene på en ellers nokså rolig søndagskveld ;)  

Jeg håper du har rett. Første tanken min da jeg satte meg ned for å se var "Oi, dette var litt spennende..." Etter noen minutter gikk det for alvor opp for meg at dette var reelt, ikke noen film, og risikoen for at det kunne gå galt var liten (de pratet jo masse om det på nrk mens de ventet på landingen), men det var likevel en liten sjanse for at det kunne gå galt - og jeg fikk en skikkelig guffen følelse over å være tilskuer til et show som ikke var et show men en mulig katastrofe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...