Gå til innhold

Bekymret for mannen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har vært plaget av tungsinn og lettere depresjoner siden han var ung. Han kan gå inn i en tilstand der alt bare er mørkt og det eneste han vil er å få være i fred og sove. Så har han også perioder der han er høyt oppe med tusen baller i lufta, har et høyt aktivitetsnivå  og  kan virke rastløs og ukonsentrert. Da kan han ofte ta noen uoverveide avgjørelser, som impulsivt å kjøpe dyre ting, drikke mye, bestille ferietur på impuls, invitere folk hjem til oss uten å si fra til meg osv.  Han har også vært innlagt på grunn av depresjon for mange år siden. Tror det var «situasjonsbetinget depresjon» han hadde.

De siste årene har han vært mye mer stabil. Det kan virke som han har «vokst av seg» disse tilstandene, i alle fall er de ikke så tydelige som før. Han er en ansvarsfull far, oppmerksom kjæreste og han stiller opp for vennene sine. Ja-menneske, sosial, vil at alle skal ha det bra.

Så, i sommer begynner han plutselig å forandre seg og nå virker det nesten som han har begge disse tilstandene samtidig. Han trekker seg inn i seg selv, blir fjern og utilnærmelig, glemmer de han har rundt seg, viser liten empati, blir selvopptatt, sover lite og er alltid trøtt. Samtidig virker han hyperaktiv, tar på seg mange arbeidsoppdrag, passer på å ha noe å holde på med hele tiden, trener masse og blir med kamerater på alt de foreslår. Det er vanskelig å snakke med ham for det virker ikke som han er helt til stede. Bruker ord og uttrykk han vanligvis ikke bruker. Virker fremmed. Glemmer helt selvsagte ting som f.eks gjelder barna våre. Innimellom klarer han å sette noen ord på hvordan han har det. Han sier han ser mørkt på alt, at det bare er utenpå han er glad, ikke inni seg og at han må holde på med ting hele tiden for å slippe å tenke. Sier at han ikke vet hva han vil med livet sitt framover og at han har tenkt på å flytte for seg selv.

Er det mulig han har havnet i denne tilstanden fordi han går rundt og tenker på at han vil skilles eller er han syk på noe vis? Han er min kjæreste og beste venn og jeg vil gjerne hjelpe ham uansett om ekteskapet vårt er over eller ikke.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tipper han har en naiv forestilling om at ting blir bedre om han flykter fra alt. Jeg er ikke overbevist om tankene om skilsmisse stikker så dypt.

Hvis du ikke vil skilles kan det være en god idé å være overtydelig på du vil satse på forholdet. Hvis han er veldig mørksindig leter han kanskje etter tegn på at du ikke er glad i ham.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din mann har med 99% sannsynlighet en bipolar lidelse.

Han bør snarest oppsøke fastlegen for å få en henvisning til en psykiater.

Dette finnes det utmerket behandling for.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar!

Nå gjenstår det bare å få ham til å skjønne at han trenger hjelp. Det virker som han er på vei ut av denne tilstanden nå. Jeg kjenner ham mer igjen, han er roligere og sier at han tror vi kan fungere sammen likevel. Når jeg forklarer hvordan jeg har hatt det de siste ukene og hvor tøft dette har vært for meg, blir han litt forundret. Ser ikke ut som han skjønner eller at han fortrenger hvordan atferden hans påvirker oss rundt ham. Er dette vanlig for de som er bipolare?

Nå vil jeg at han skal søke hjelp og tenker å stille det som krav til ham for at vi skal fortsette å være sammen. Jeg vil ikke ha det sånn som dette. Er det dumt av meg? Vil det bare gjøre ting verre? Han sier selv at han vil bestille time, men han virker ikke så ivrig. Tror han bare vil glemme alt og fortsette som før.

Skrevet

Takk for svar!

Nå gjenstår det bare å få ham til å skjønne at han trenger hjelp. Det virker som han er på vei ut av denne tilstanden nå. Jeg kjenner ham mer igjen, han er roligere og sier at han tror vi kan fungere sammen likevel. Når jeg forklarer hvordan jeg har hatt det de siste ukene og hvor tøft dette har vært for meg, blir han litt forundret. Ser ikke ut som han skjønner eller at han fortrenger hvordan atferden hans påvirker oss rundt ham. Er dette vanlig for de som er bipolare?

Nå vil jeg at han skal søke hjelp og tenker å stille det som krav til ham for at vi skal fortsette å være sammen. Jeg vil ikke ha det sånn som dette. Er det dumt av meg? Vil det bare gjøre ting verre? Han sier selv at han vil bestille time, men han virker ikke så ivrig. Tror han bare vil glemme alt og fortsette som før.

Det vil være en fordel om du er med ham til legen og forteller om hvordan dette har vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...