Gå til innhold

Ingen grunn til å le dem?

Anbefalte innlegg

Når folk skader seg, ler jeg ikke. Skadefryd er ikke min humor. Når folk tar grundig feil eller dummer seg ut, ler jeg ikke av dem. Å le av dem da er som et hån, en slags utilslørt skadefryd, en form for mobbing. Da har jeg heller medlidenhet med dem. Jeg kaller ikke folk idioter og lignende ting, selv om de har gjort noe veldig dumt. Alle gjør jo feil.

Men noen går visst ikke lei av sånn "humor". En form for sånn "mobbehumor" er å håne andre for hvem de er, sånn som går på kjønn, alder, hvilket folkeslag de tilhører, livssyn osv. Nå dukket det opp en artikkel i Vårt Land med oppfordring til å le av humanister og ateister. Jeg opplever oppfordringen meningsløs. Hvorfor skal man le av ateister? Samtidig har jeg en vag anelse om at mitt syn kanskje ikke er så vanlig. Hva tror du?

Anonymous poster hash: 56008...f9a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400650-ingen-grunn-til-%C3%A5-le-dem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når folk skader seg, ler jeg ikke. Skadefryd er ikke min humor. Når folk tar grundig feil eller dummer seg ut, ler jeg ikke av dem. Å le av dem da er som et hån, en slags utilslørt skadefryd, en form for mobbing. Da har jeg heller medlidenhet med dem. Jeg kaller ikke folk idioter og lignende ting, selv om de har gjort noe veldig dumt. Alle gjør jo feil.

Men noen går visst ikke lei av sånn "humor". En form for sånn "mobbehumor" er å håne andre for hvem de er, sånn som går på kjønn, alder, hvilket folkeslag de tilhører, livssyn osv. Nå dukket det opp en artikkel i Vårt Land med oppfordring til å le av humanister og ateister

Skrevet av en ateistisk spaltist.

Så kjære kristne (eller andre troende): Vi har fortalt vitser om dere i årevis. På tide at dere tar igjen! Vi er minst like selvhøytidelige, fordomsfulle og dustete som dere og burde derfor være enkle mål å treffe.

Anonymous poster hash: 5e272...75b

Annonse

Kristne nedverdiger seg ikke til å le av andre, nei de stuer seg sammen i egne, lukkede grupper for å beskytte virkelighetsoppfatningen sin...

Hørte litt på Kanal Visjon på dab radio i dag. Lurer på om ekstrem religiøsitet regnes som psykdom? Det vsr rene galehuset.

Skrevet av en ateistisk spaltist.

Så kjære kristne (eller andre troende): Vi har fortalt vitser om dere i årevis. På tide at dere tar igjen! Vi er minst like selvhøytidelige, fordomsfulle og dustete som dere og burde derfor være enkle mål å treffe.

Jada, nettopp det var noe av poenget mitt, og at det var en person fra Humanetisk Forbund. Hvis "selvironi", parodier, forakt og egne seremonier/ritualer er alt de har å tilby, blir det ikke veldig tomt? Hvorfor insinuere at man er selvhøytidelig, fordomsfull og dustete om man ikke gidder å bli med på deres oppfordring?

Anonymous poster hash: 56008...f9a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...