YoplaitDouble Skrevet 2. september 2014 Skrevet 2. september 2014 Hvor høy dose må man opp i før seroquel er noe mer enn et antihistamin? I hvilke doser (tablett kveldstid) får man effekt på tankekverning om man har angst? Altså effekt utover antihistamin-effekt, som til en viss grad kan oppfattes som angstdempende, fordi man blir litt "satt ut"... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. september 2014 Skrevet 2. september 2014 Umulig å svare eksakt på. Du kan starte med 100 mg og øke inntil ønsket effekt. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 Umulig å svare eksakt på. Du kan starte med 100 mg og øke inntil ønsket effekt. Kommer effekten like forsinket som med SSRI, eller merker en effekten av en økning samme dag? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Du har en tendens til å se på medisiner og virkning i en slags matematisk modell. Dette er biologi.Effekten kommer gradvis. Når har den kommet så mye at en kan definere at den har kommet? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 Du har en tendens til å se på medisiner og virkning i en slags matematisk modell. Dette er biologi. Effekten kommer gradvis. Når har den kommet så mye at en kan definere at den har kommet? Det har du helt rett i Har tatt 50 på tirsdag og 75 i går. Ta 100 i dag og prøve det en ukes tid før jeg gjør noe mer? Høres det fornuftig ut? 0 Siter
ISW Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Det har du helt rett i Har tatt 50 på tirsdag og 75 i går. Ta 100 i dag og prøve det en ukes tid før jeg gjør noe mer? Høres det fornuftig ut? Hvordan var søvnen i natt med Pranolol? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 (endret) Hvordan var søvnen i natt med Pranolol? Nå er det litt vanskelig å finne ut av hva som forårsaket søvnen slik den ble. Men jeg sov veldig godt og kan bare huske å ha våknet en gang, som var litt over 6. Gikk på do og la meg igjen og sov til vekkerklokken ringte kl 7. Men i natt hadde jeg tatt både imovane, tolvon, seroquel og propranolol. Skal ikke ta imovane fast, men kan ikke risikere å slukne når jeg har folk på besøk og ikke vet hvor rask virketid denne coctailen ville ha. Måtte derfor ta alt på en gang en halvtime før sovetid når jeg var alene igjen. Hvis jeg har våknet flere ganger enn dette, husker jeg det ikke, noe jeg ikke alltid gjør etter å ha tatt imovane. Men er ganske sikker på at jeg ikke har våknet veldig mange ganger og jeg føler meg ganske deilig uthvilt i hodet i dag. Seroquel/tolvon bruker alt fra halvannen til tre timer på å slå meg ut... Endret 4. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 (endret) Tok forresten 10mg propranolol i dag tidlig. Føler det ikke har nok effekt i jobbsammenheng, så nå tok jeg nettopp en til, så får jeg se hvordan jeg fungerer i lunsjen om en halvtimes tid Noen ide om hva som er vanlige doser når dette brukes off label mot fysiske angstsymptomer? Endret 4. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Det har du helt rett i Har tatt 50 på tirsdag og 75 i går. Ta 100 i dag og prøve det en ukes tid før jeg gjør noe mer? Høres det fornuftig ut? Fornuftig :-) 0 Siter
ISW Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Tok forresten 10mg propranolol i dag tidlig. Føler det ikke har nok effekt i jobbsammenheng, så nå tok jeg nettopp en til, så får jeg se hvordan jeg fungerer i lunsjen om en halvtimes tid Noen ide om hva som er vanlige doser når dette brukes off label mot fysiske angstsymptomer? Problemet med Pranolol er at variasjonen fra person til person i first-pass-metabolismen er meget høy. Det gjør at en dose som passer for en person, ofte er for høy eller lav for en annen. Men rent generelt når det gjelder betablokkere, så bør man sørge for at 1) man ikke får blodtrykksfall i tide og utide (det er sjeldent med Pranolol siden den har litt begrenset effekt på blodtrykket), 2) Hvilepulsen ikke er på et nivå som gjør deg uvel, og 3) at pulsen stiger under belastning og at man har en akseptabel maxpuls. Hvis legen din har sagt at du kan ta 20 mg og du ikke blir uvel av det, så er det vel bare å forsøke det! Forresten: Hvis du tar Pranolol sammen med mat, så reduseres first-pass-metabolismen og serumkonsentrasjonen øker. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 (endret) Problemet med Pranolol er at variasjonen fra person til person i first-pass-metabolismen er meget høy. Det gjør at en dose som passer for en person, ofte er for høy eller lav for en annen. Men rent generelt når det gjelder betablokkere, så bør man sørge for at 1) man ikke får blodtrykksfall i tide og utide (det er sjeldent med Pranolol siden den har litt begrenset effekt på blodtrykket), 2) Hvilepulsen ikke er på et nivå som gjør deg uvel, og 3) at pulsen stiger under belastning og at man har en akseptabel maxpuls. Hvis legen din har sagt at du kan ta 20 mg og du ikke blir uvel av det, så er det vel bare å forsøke det! Forresten: Hvis du tar Pranolol sammen med mat, så reduseres first-pass-metabolismen og serumkonsentrasjonen øker. A-ha. Det var vel noe sånt jeg måtte tenke på med busprion tidligere også. Da får jeg ta med eller uten mat konsekvent så jeg har litt kontroll. For å sitere legen: "Du kan prøve om det holder med 10mg eller om du må ta mer om det ikke hjelper. Da kan du godt ta 20mg på en gang." Litt opp til meg om jeg trenger det en, to eller tre ganger om dagen. Skulle føle meg frem litt egentlig... Jeg tåler det veldig fint, vet ikke hva slags symptomer jeg skulle fått om jeg ikke tålte det (?). Har tilfeldigvis tatt uten mat hittil, blant annet 20 min før frokost i dag. Da er den vel sugd opp i systemet før den rekker å blande seg med maten. Du mener at når jeg trener eller lignende, så skal ikke pulsen bli liggende på 60? Det hørtes jo isåfall litt skummelt ut om dem ble det. Legen sa ikke så mye mer egentlig. Har målt til ca 60 hver gang jeg har tatt pulsen hittil, og da har jeg ikke vært i veldig mye aktivitet, men heller ikke ligget i sengen og vært passiv. Og det høres ganske problemfritt ut, siden jeg egentlig har hvilepuls på 55-60 et sted (når jeg ikke har masse angst). Endret 4. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 A-ha. Det var vel noe sånt jeg måtte tenke på med busprion tidligere også. Da får jeg ta med eller uten mat konsekvent så jeg har litt kontroll. For å sitere legen: "Du kan prøve om det holder med 10mg eller om du må ta mer om det ikke hjelper. Da kan du godt ta 20mg på en gang." Litt opp til meg om jeg trenger det en, to eller tre ganger om dagen. Skulle føle meg frem litt egentlig... Jeg tåler det veldig fint, vet ikke hva slags symptomer jeg skulle fått om jeg ikke tålte det (?). Har tilfeldigvis tatt uten mat hittil, blant annet 20 min før frokost i dag. Da er den vel sugd opp i systemet før den rekker å blande seg med maten. Du mener at når jeg trener eller lignende, så skal ikke pulsen bli liggende på 60? Det hørtes jo isåfall litt skummelt ut om dem ble det. Legen sa ikke så mye mer egentlig. Har målt til ca 60 hver gang jeg har tatt pulsen hittil, og da har jeg ikke vært i veldig mye aktivitet, men heller ikke ligget i sengen og vært passiv. Og det høres ganske problemfritt ut, siden jeg egentlig har hvilepuls på 55-60 et sted (når jeg ikke har masse angst). Tja, pulsen stiger jo alltid under belastning, men hvis maxpulsen er 30% lavere enn den vanligvis er, og man samtidig blir urimelig andpusten av lite krevende aktivitet, så tar man for mye betablokker, var det jeg mente Men føler du at angstsymptomene er noe lavere nå da? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 4. september 2014 Forfatter Skrevet 4. september 2014 Tja, pulsen stiger jo alltid under belastning, men hvis maxpulsen er 30% lavere enn den vanligvis er, og man samtidig blir urimelig andpusten av lite krevende aktivitet, så tar man for mye betablokker, var det jeg mente Men føler du at angstsymptomene er noe lavere nå da? Jeg blir mindre sliten av de fysiske symptomene som har en tendens til å gi meg stive muskler, spenningshodepine, hjertebank, hvilepuls på 80, etc. Slapper av litt bedre og har lettere for å holde konsentrasjonen. Så ja, dette fungerer ganske bra. Litt som en mild sobril uten den psykiske angstdempingen. Burde man la være å trene for tett inntil inntak av betablokker? Skal følge med på pulsen neste gang jeg skal trene cardio 0 Siter
ISW Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Jeg blir mindre sliten av de fysiske symptomene som har en tendens til å gi meg stive muskler, spenningshodepine, hjertebank, hvilepuls på 80, etc. Slapper av litt bedre og har lettere for å holde konsentrasjonen. Så ja, dette fungerer ganske bra. Litt som en mild sobril uten den psykiske angstdempingen. Burde man la være å trene for tett inntil inntak av betablokker? Skal følge med på pulsen neste gang jeg skal trene cardio Godt å høre Neida, bare tren som F.. Ingen fare! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.