Gjest elsker potetgull!! Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Hei! Jeg elsker altså potetgull og kan vel si jeg er avhengig av potetgull og har bestandig, som jeg kan huske digget dette framfor søtsaker. Det som jeg har begynnt å tenke på i det siste er om jeg kanskje får i meg for lite salt i den daglige kosten slik at jeg rett og slett blir hugen på potetgull for å få i meg nok salt? Jeg tilsetter ingen salt i maten. Har aldri salt på poteten eller egget. Aldri på kjøttet eller kjøttdeigen. De gangene jeg tilsetter salt, er når jeg koker meg hjemmelaget suppe, men det er ikke rare greiene det heller, alle klager på at det er for lite salt. Det rare er at jeg liker ikke for salt mat. Jeg spiser kneipbrød og finbrød alt etter som med : hvitost, leverpostei, brunost, makrell i tomat, salami og en skjelden gang peanøttpålegg . Jeg må legge til at jeg bruker veldig lite pålegg, har også fått bemerkning på det. Til middagg spiser jeg: ris,poteter(kokt uten salt) kokt grønnsakblanding, saus i pose ( brunsaus, hvitsaus, tomatsaus) ferdig stekte kjøttkaker, fiskekaker, spagetti og kjøttdeig, kokt og stekt torsk,og annen fisk innimellom og kjøttpølser. Det blir mest av poteten og grønnsakene til hovedretten. (jeg er veldig glad i grønsaker og frukt, og spiser noe av det hver dag) Skjelden gang posesupper som blomkålsuppe og spinatsuppe med egg. Spiser nok mest kjøttmat. Ut fra dette så skulle en tro jeg fikk i meg nok salt. Hva kan det komme av at jeg har så lyst på potetgull? Jeg har en 100gr pose i ca 3-4 dager. Jeg spiser litt hver dag. Hva synes du om dette, hva kan jeg gjøre om,? Tror du jeg får i meg for lite eller for mye salt pr. dag? Kan det være at jeg mangler vann eller fett? Jeg drikker ca 1/2 liter vann og noe melk og 1 vørterøl pr dag. Håper på svar. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elsker potetgull!! Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Jeg er 158 høy og veier ca 48-50 kg. Jeg er 35 år og har vært ikke-røyker i ett og et halv år. Jeg drikker også kaffe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 har hørt at hvis du blir sugen på bestemte matvarer..så er det ofte at du mangler noen stoioffer som det finnes mye av i de matvarene du blir sugen på. Så det kan nok godt hende du får for lite salt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Ser ut som du spiser endel hel- og halvfabrikata (sauseposer, ferdige kjøttkaker etc), dette er mat som inneholder mye salt. Kjøttdeig og salami også. Jeg vil ikke tro du lider av saltmangel (om det i det hele tatt går an med et vanlig kosthold!), snarere at du syns potetgull er skikkelig snadder...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Hei, Ved å se på ditt kosthold er jeg ganske sikker på at du får nok salt i deg. Det er faktisk vanskelig å få for lite salt. Bare som et eksempel, 2 glass melk og 2-3 brødskiver vil dekke det daglige saltbehovet. Som voksne trenger vi ca 500 mg natrium daglig (1,25 g salt eller 1/5 teskje). Inntaket av salt i et vanlig vestlig kosthold kommer ofte opp i 10-12 g salt daglig ( ca 2 ts). Mengden av natrium i potetgull er 470 mg pr 100 g (det varierer fra type til type..). Dette vil si at ditt daglige inntak av natrium fra potetgull er 115-155 mg. Jeg kan dessverre ikke si hva ditt sug etter potetgull skyldes. Men jeg tror ikke det kommer av saltmangel. Tror heller ikke du har fettmangel. Jeg vil derimot foreslå at du prøver å drikke litt mer vann daglig. Jeg sier ikke at dette hjelper mot lysten på potetgull, men ½ liter er litt i minste laget for deg. Prøv å drikke 1-2 liter daglig. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.