YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 (endret) Er det noe jeg bør være obs på, om jeg potensielt kjører en av disse to kombinasjonene enkelte dager? Altså en av dem, ikke begge i kombinasjon. Bortsett fra døsighet, som er en selvfølge. Mer i retning om noen av de to er direkte farlige på noen måte? Kombinasjon 1: - Tolvon (lav dose) - Seroquel - Pranolol - Imovane eller Sobril Kombinasjon 2: - Tolvon (lav dose) - Seroquel - Pranolol - 2-4 enheter alkohol Endret 3. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Jeg ville på det sterkeste råde deg til å ikke drikke alkohol for å dempe angsten. Drikk alkohol på fest, selvmedisinering med alkohol er en veldig farlig vei å gå. Se nå an hvordan betablokker og Seroquel virker, og gi det hele litt tid. Ikke stress så veldig med å bli kvitt angsten din, det er den sikreste måten å vedlikeholde den på. Den går over etterhvert :-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 (endret) Jeg ville på det sterkeste råde deg til å ikke drikke alkohol for å dempe angsten. Drikk alkohol på fest, selvmedisinering med alkohol er en veldig farlig vei å gå. Se nå an hvordan betablokker og Seroquel virker, og gi det hele litt tid. Ikke stress så veldig med å bli kvitt angsten din, det er den sikreste måten å vedlikeholde den på. Den går over etterhvert :-)Det var absolutt ikke ment på den måten. Var med tanke på sosiale sammenhenger. Har aldri hatt- og har ingen planer om å medisinere meg med alkohol på egenhånd Alkohol har aldri fristet meg til slikt. Det blir man bare sliten av. Kun snakk om noen glass vin i sosiale settinger det her. Mest ang pranolol jeg tenkte på dette. Ting som har med hjertet å gjøre vil jeg ikke tulle med. De andre medisinene der vet jeg jo mye om, selv om jeg ikke har brukt AP før. Endret 3. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Det var absolutt ikke ment på den måten. Var med tanke på sosiale sammenhenger. Har aldri hatt- og har ingen planer om å medisinere meg med alkohol på egenhånd Åja, sånn sett ja Trodde siden du skrev 2-4 alkoholenheter at det ikke var til bruk på fest (regnet med at du drakk mer da). Tviler på at det er farlig å drikke såpass små mengder med alkohol. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 (endret) Åja, sånn sett ja Trodde siden du skrev 2-4 alkoholenheter at det ikke var til bruk på fest (regnet med at du drakk mer da). Tviler på at det er farlig å drikke såpass små mengder med alkohol. Pranolol jeg tenkte mest på. Ettersom det er et type medikament jeg ikke kjenner til fra før, og ting som påvirker hjertet vil jeg ikke eksperimentere med Ja, kan godt bli mer enn det på fest. Men ikke aller første gang med meg selv som forsøkskanin på to nye medikamenter. Endret 3. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Pranolol jeg tenkte mest på. Ettersom det er et type medikament jeg ikke kjenner til fra før, og ting som påvirker hjertet vil jeg ikke eksperimentere med Ja, kan godt bli mer enn det på fest. Men ikke aller første gang med meg selv som forsøkskanin på to nye medikamenter. Har du testet Pranolol enda? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 Har du testet Pranolol enda? Skal hente på vei hjem fra jobb i dag. Prøver i ettermiddag (ingen planer om å drikke alkohol i kveld ). Synes du 10mg er best, eller får du bedre effekt av 20mg? Skjønner jo dette er en type medisin hvor ikke mer nødvendigvis er bedre. 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Skal hente på vei hjem fra jobb i dag. Prøver i ettermiddag (ingen planer om å drikke alkohol i kveld ). Synes du 10mg er best, eller får du bedre effekt av 20mg? Skjønner jo dette er en type medisin hvor ikke mer nødvendigvis er bedre. 10 mg funker helt fint for meg. Jeg trenger egentlig ikke mer. Da jeg hadde søvnvansker pga angst hjalp det faktisk en del på oppvåkningene, husker jeg. Kanskje fordi det generelle angstnivået dempes en del, for jeg ble ikke søvnig av å ta det. Nå er det slik med Pranolol (for å bli litt teknisk) at denne faktisk blokkerer 5HT1a-reseptorer, men på lave doser blokkerer den mest autoreseptorer, slik at du får en positiv serotonineffekt av den. Jeg lurer på om det var denne effekten som gjorde at alle panikktilløpene mine forsvant som dugg for solen da jeg tok Pranolol, eller om det var betablokker-effekten. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 10 mg funker helt fint for meg. Jeg trenger egentlig ikke mer. Da jeg hadde søvnvansker pga angst hjalp det faktisk en del på oppvåkningene, husker jeg. Kanskje fordi det generelle angstnivået dempes en del, for jeg ble ikke søvnig av å ta det. Nå er det slik med Pranolol (for å bli litt teknisk) at denne faktisk blokkerer 5HT1a-reseptorer, men på lave doser blokkerer den mest autoreseptorer, slik at du får en positiv serotonineffekt av den. Jeg lurer på om det var denne effekten som gjorde at alle panikktilløpene mine forsvant som dugg for solen da jeg tok Pranolol, eller om det var betablokker-effekten. Interessant. Skal bli spennende å prøve i dag. Mine tidlige oppvåkninger er jo ofte preget av alt for høy puls, som om jeg liksom er i beredskap og må være våken for å ikke glemme noe som helst av de alt for mange tingene jeg egentlig ikke har behov for å ha i hodet Da er det jo logisk at jeg må ha skikkelig puls i 4-5-tiden for å være klar i god tid før dagen begynner. Haha, så latterlig dumt det faktisk høres ut. Jeg er for øvrig betydelig mindre plaget av dette når jeg sover sammen med andre. Da er angstnivået betydelig senket, fordi noe i kroppen min klarer å forstå at angsten ikke er rasjonell, når det kun er jeg som har det sånn og ikke den som sover hos meg (eller jeg sover hos). 10mg tatt ved sengetid holder godt gjennom natten da? Er utrolig takknemlig for at du deler så mye rundt dette. Det er så mye lettere å vite hvordan dette funker av å diskutere med folk med erfaring med dette, i motsetning til en lege eller et pakningsvedlegg 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Interessant. Skal bli spennende å prøve i dag. Mine tidlige oppvåkninger er jo ofte preget av alt for høy puls, som om jeg liksom er i beredskap og må være våken for å ikke glemme noe som helst av de alt for mange tingene jeg egentlig ikke har behov for å ha i hodet Da er det jo logisk at jeg må ha skikkelig puls i 4-5-tiden for å være klar i god tid før dagen begynner. Haha, så latterlig dumt det faktisk høres ut. Jeg er for øvrig betydelig mindre plaget av dette når jeg sover sammen med andre. Da er angstnivået betydelig senket, fordi noe i kroppen min klarer å forstå at angsten ikke er rasjonell, når det kun er jeg som har det sånn og ikke den som sover hos meg (eller jeg sover hos). 10mg tatt ved sengetid holder godt gjennom natten da? Er utrolig takknemlig for at du deler så mye rundt dette. Det er så mye lettere å vite hvordan dette funker av å diskutere med folk med erfaring med dette, i motsetning til en lege eller et pakningsvedlegg Bare hyggelig det Ja, jeg syntes at 10 mg morgen, ettermiddag og kveld fungerte veldig bra. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke vil ha rask puls om natten. Kan selvsagt ikke garantere at du ikke våkner, men jeg tror det blir et mye mindre problem å våkne, hvis du skjønner. Du slipper å ligge der med hjertebank og bade i svette. Når jeg nå våkner om natten en sjelden gang, så synes jeg egentlig mest det er trivelig (herlig, klokken er bare 4, lenge til jeg må stå opp - i stedet for "faen, er klokka så lite? får jeg ikke sove nå?") Svakheten med Pranolol er jo at den ikke gjør all verden med tankekjøret. Men kanskje når du etterhvert erfarer at tankekjøret ikke utløser de største angstfornemmelsene, at du i større grad blir komfortabel med det og at det av den grunn bedres. Men det skjer dessverre ikke helt over natten. 1 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 Bare hyggelig det Ja, jeg syntes at 10 mg morgen, ettermiddag og kveld fungerte veldig bra. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke vil ha rask puls om natten. Kan selvsagt ikke garantere at du ikke våkner, men jeg tror det blir et mye mindre problem å våkne, hvis du skjønner. Du slipper å ligge der med hjertebank og bade i svette. Når jeg nå våkner om natten en sjelden gang, så synes jeg egentlig mest det er trivelig (herlig, klokken er bare 4, lenge til jeg må stå opp - i stedet for "faen, er klokka så lite? får jeg ikke sove nå?") Svakheten med Pranolol er jo at den ikke gjør all verden med tankekjøret. Men kanskje når du etterhvert erfarer at tankekjøret ikke utløser de største angstfornemmelsene, at du i større grad blir komfortabel med det og at det av den grunn bedres. Men det skjer dessverre ikke helt over natten. Tankekjøret skal jeg få gjort noe med på lengre sikt. Om propanol hjelper meg med en del av de fysiske symptomene, vil angsten på sikt også reduseres, fordi det ofte er disse fysiske symptomene som er i stand til å trekke meg ned, fordi de blir så dominerende og plagsomme, og får alt for mye fokus og gjør at jeg ikke får konsentrert meg om det jeg egentlig ønsker. Hvor lang tid etter inntak av propanol merker du effekten? 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Hvor lang tid etter inntak av propanol merker du effekten? Ca. 30 minutter Litt forskjellig fra SSRI, hehe. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 Ca. 30 minutter Litt forskjellig fra SSRI, hehe. 30 minutter etter inntak nå. Foreløpig en puls på 60. Føles litt slapp i armene i forhold til hva jeg pleier å være... Ikke akkurat særlig shaky lenger 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 30 minutter etter inntak nå. Foreløpig en puls på 60. Føles litt slapp i armene i forhold til hva jeg pleier å være... Ikke akkurat særlig shaky lenger Bra du ikke er shaky Prøv å slappe av så godt du kan og ikke ta pulsen. For at betablokkere skal påvirke hvilepulsen din (altså pulsen uten stress og angst) skal du ta HØY dose 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. september 2014 Forfatter Skrevet 3. september 2014 (endret) Bra du ikke er shaky Prøv å slappe av så godt du kan og ikke ta pulsen. For at betablokkere skal påvirke hvilepulsen din (altså pulsen uten stress og angst) skal du ta HØY dose Jeg faller jo for fristelsen med å sjekke pulsen. Men den har holdt seg på rundt 60 nå, selv om jeg styrer rundt og forbereder middag til besøk snart. En situasjon som normalt stresser meg mer enn den gjør nå Blitt kvitt litt av den stress-skjelvingen jeg ofte opplever når jeg prøver å gjøre tusen ting på en gang fordi jeg tror det går fortere (men vet det ikke gjør det), og ender opp med å kjøre mat på gulvet og bruke ti ganger mer tid på å tørke det opp i stedet Men lurer på om jeg skal teste med 15mg eller 20mg etter hvert. Jeg blir ikke akkurat kvitt alle symptomer, på samme måte som jeg ville blitt om jeg hadde drukket en sixpack eller spist 25mg+ Sobril. Men det er kanskje ikke meningen heller... Legen sa jo jeg kunne prøve med to. Men det blir ikke i dag, må se åssen dette funker først. Endret 3. september 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 3. september 2014 Skrevet 3. september 2014 Jeg faller jo for fristelsen med å sjekke pulsen. Men den har holdt seg på rundt 60 nå, selv om jeg styrer rundt og forbereder middag til besøk snart. En situasjon som normalt stresser meg mer enn den gjør nå Blitt kvitt litt av den stress-skjelvingen jeg ofte opplever når jeg prøver å gjøre tusen ting på en gang fordi jeg tror det går fortere (men vet det ikke gjør det), og ender opp med å kjøre mat på gulvet og bruke ti ganger mer tid på å tørke det opp i stedet Men lurer på om jeg skal teste med 15mg eller 20mg etter hvert. Jeg blir ikke akkurat kvitt alle symptomer, på samme måte som jeg ville blitt om jeg hadde drukket en sixpack eller spist 25mg+ Sobril. Men det er kanskje ikke meningen heller... Legen sa jo jeg kunne prøve med to. Men det blir ikke i dag, må se åssen dette funker først. Ja, test det på 10 mg x 3 først kanskje. Ved behov kan du jo vurdere å øke hvis legen synes det er greit. Godt å se at det hjelper noe i alle fall! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.