Gå til innhold

Adhd, add og bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har disse diagnosene eksplodert i antall de siste 10 årene, i hvert fall i USA?

Til og med små barn kan få disse diagnosene bare fordi de ikke oppfører seg sånn som samfunnet mener er det riktige.

Er dette en tendens vi også ser i Norge? Hvorfor skjer dette?

Skrevet

Jeg tror at man blir mer bevisst på at folk med problemer kan være syke, noe som fører til hyppigere diagnostisering av syke, men også friske (med problemer). Hvorfor det er kraftigst økning i enkelte diagnoser kan jo være fordi enkelte grupper har være underdiagnostisert. Ta meg selv; jeg gikk i mange år på antidepp, men Lamictal var det som forandret noe. Bare litt synsing fra en husmann-gubbe.

Skrevet

Jeg synes det er veldig fornuftig at psykiatrien har funnet ut at gjentatte depresjoner ofte er ledd i en bipolar lidelse, som skal behandles annerledes.

Da unngår man at disse personene kun står på SSRI som ikke har god nok effekt for disse, med økende håpløshet som resultat.

Det er nok sånn at mange av de som SSRI ikke virker på, kanskje egentlig har andre tilstander enn "vanlig" depresjon, som skal behandles annerledes.

Skrevet

Det er nok sånn at mange av de som SSRI ikke virker på, kanskje egentlig har andre tilstander enn "vanlig" depresjon, som skal behandles annerledes.

Det kan også være slik at SSRI ikke alltid er løsningen. Man kan f.eks. gjøre noe med grunnen til depresjonen.

Anonymous poster hash: 2caf9...b29

Skrevet

Det kan også være slik at SSRI ikke alltid er løsningen. Man kan f.eks. gjøre noe med grunnen til depresjonen.

Ja, men samtaleterapi er heller ikke alltid løsningen.

Legen må jo se etter andre medisinske årsaker til depresjonen (f.eks vitamin D eller vitamin B12-mangel, lavt stoffskifte, lavt blodsukker, etc.) Ingen av disse kan behandles med SSRI og heller ikke med samtaleterapi.

Skrevet

Ja, men samtaleterapi er heller ikke alltid løsningen.

Ikke nødvendig vis samtaleterapi, men grep for eksempel i forhold til arbeid, samliv, etc.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I en forelesning til medisinstudentene sa en av norsk medisins store skikkelser i 1980:

1. Du kan ikke stille en diagnose du ikke har hørt om.

2. Med mindre diagnosen er åpenbar som en 90-graders femurfractur, eller du er superspesialist slik som meg, finner du kun de diagnoser du ser etter.

I beundring og ydmykhet har jeg valgt å kalle dette for Stavems første og andre læresetning.

De gir svar på dine spørsmål.

http://no.wikipedia.org/wiki/Per_Stavem

Skrevet
Det kan være flere forklaringer på dette, og de står ikke nødvendigvis i motsetning til hverandre:

1. Barn er faktisk psykisk sykere i dag pga. flere sykdomsfremkallende faktorer. Siden både ADHD og bipolar anses å være sterkt arvelige sykdommer må man anta at barns arvemateriale har blitt endret, evt. at faktorer i miljøet får latente lidelser til å slå ut.

2. Barn har alltid vært så syke som de er i dag, men tidligere manglet legene kunnskap til å fange det opp.

3. Vi har flere behandlingsmuligheter i dag og derfor et sterkere inscentiv til å stille en diagnose.

4. Oppfatningen av hva som er sykelig har endret seg de siste tiårene. Det som før ble ansett å være innenfor normalen klassifiseres nå som sykdom. Dette er et objektivt faktum. I 1952 hadde diagnosemanualen DSM ca. 100 lidelser, i dag har den ca. 300.

5. Oppfatningen av hvem som er syk har endret seg. Før ville man kanskje diagnostisere en hel familie som dysfunksjonell, mens man i dag oppfatter den som utagerer som den eneste syke -- problemer i sosialt samspill har blitt individualisert. Sosiokulturelle faktorer spiller også inn. Vi vet at ADHD er korrelert med at foreldrene har lav utdanning, er aleneforelder og mottar offentlig støtte [1].

Jeg tror 4 og 5 er de viktisgste forklaringene. Forekomsten av disse diagnosene blant barn varierer sterkt mellom ulike land og kulturer. I Finnland bruker 1,23 per 1000 innbyggere medikamenter for ADHD, på Island er tallet 12,46 [2] — en indikator på at diagnosen i stor grad kan være sosialt konstruert [3].

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bra svar.

Jeg tror 2, 3 og 5 er de viktigste.

Og jeg er svært glad for at BUP har begynt å se sykdom hos barn, ikke bare "dysfunksjonelle familier".

Skrevet

Jeg var fortsatt syk selv om grunnene som utløste depresjonen kom på plass. Jeg hadde absolutt ingen grunn for å være deprimert lenger.  Likevel levde jeg i en berg og dalbane uten å skjønne hvorfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...