Gå til innhold

Kaffedrikking og panikkangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kopper kaffe er det forsvarlig å drikke per dag hvis man er plaget av panikkangst?

Skrevet

Mannen min kuttet fullstendig ut både kaffe og alkohol i de periodene han var dårlig. Etter hvert kunne han igjen få et normalt forbruk av både kaffe og alkohol.

Kutt helt ut, og prøv forsiktig med en halv kopp og se om det går bra :-)

Skrevet

Mannen min kuttet fullstendig ut både kaffe og alkohol i de periodene han var dårlig. Etter hvert kunne han igjen få et normalt forbruk av både kaffe og alkohol.

Kutt helt ut, og prøv forsiktig med en halv kopp og se om det går bra :-)

Ok, takk, skal prøve meg litt fram:)

Skrevet

Dette tror jeg er individuellt og du må prøve deg fram selv. Helt sikkert er det at kaffe forsterker angsten. Jeg tåler en kopp om morgenen, men utover dette bør jeg passe meg. Vil ikke bli syk.

Skrevet

"Gjør det vondt når jeg gjør sånn?" [stikker fingeren i øyet]  ;)

Skrevet

Hvor mange kopper kaffe er det forsvarlig å drikke per dag hvis man er plaget av panikkangst?

Omtrent 0.

Skrevet

Personlig må jeg si det varierer veldig, og kan varierer fra dag til dag, for ikke å si time til time, eller minutt for minutt. ;) Må bare si at det nok er lurt å gjøre det til en vane å ikke tylle i seg noe særlig med kaffe utover dagen,/kvelden, om en sliter en del med panikkangst.

Er jeg i en viss fysisk aktivitet over en viss tid etter kaffeinntak, tåler jeg mer koffein enn om jeg er fysisk inaktiv.

Store kopper med lite kaffe og mye melk i "skvetne perioder", kan jo være et tips. Ellers finnes det jo også te som inneholder mindre/lite/0 koffein - om det er noe du tror du kan like å drikke, - eller "skjelvefri kaffe" renset for koffein.

Anonymous poster hash: b0584...bdc
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den som har panikklidelse bør kun drikke koffeinfri kaffe.

Skrevet

Kan noen da bidra med innsikt i hvorfor jeg (som er litt lettskremt av meg) aldri reagerer på kaffe, uansett mengder (det får bare tisset mitt til å lukte fersk bakst), mens når jeg har spist mye sukker og legger meg nedpå, får jeg skjelvinger og forsterket angst?

Sarah Elizabeth
Skrevet

Kan noen da bidra med innsikt i hvorfor jeg (som er litt lettskremt av meg) aldri reagerer på kaffe, uansett mengder (det får bare tisset mitt til å lukte fersk bakst), mens når jeg har spist mye sukker og legger meg nedpå, får jeg skjelvinger og forsterket angst?

Store svingninger i blodsukkeret kan gi angst.  Jeg får det selv og må passe på at jeg bare spiser karbohydrater med lav glykemisk indeks.  Hos meg kommer panikkanfallene når blodsukkeret synker igjen etter en rask stigning.

Jeg kan ikke drikke kaffe, men kan drikke te uten å få anfall.    

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du panikklidelse? Gjentatte sterke angstanfall som kommer helt uforutsigbart i situasjoner der du vanligvis ikke får angst.

Koffein er kun et poeng ved panikklidelse - ikke ved andre angstlidelser.

Skrevet

Har du panikklidelse? Gjentatte sterke angstanfall som kommer helt uforutsigbart i situasjoner der du vanligvis ikke får angst.

Koffein er kun et poeng ved panikklidelse - ikke ved andre angstlidelser.

Vet ikke om spørsmålet egentlig var til meg, men - Nei, jeg har ikke panikklidelse. Kan få meltdowns ved overbelastning, men det er noe annet. Sosialangsten var ganske forutsigbar - den kom i sosiale situasjoner jeg ikke behersket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...