Gå til innhold

En dårlig periode

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon, men har vært frisk i snart to år. De siste ukene har rett og slett vært dårlige. Det begynte vel med en del ting i sommer som var slitsomme å forholde seg til, men jeg stod i dem og følte vel at jeg likevel klarte å beholde et greit nok humør.

I høst har det bare blitt verre, selv om jeg ikke har noen god grunn til å være misfornøyd nå. Jeg sliter med å komme inn i en grei rutine med studiene og har fortsatt ikke kommet skikkelig i gang (veldig mye av tiden er selvorganisert). Ofte er jeg bare inni mitt eget hode og tenker negative ting om meg selv og framtiden. Krangler med han jeg er sammen med (som også er inni en dårlig periode og helst vil at jeg skal gi han mye rom og tålmodighet). Trener mindre og mindre. Ofte frister det mest å bare bli liggende i sengen. Prøver å ikke trøstespise, men orker ikke å lage mat så kostholdet blir bare mer og mer ensidig. Føler jeg har lite å si til andre mennesker, går omveier for å ikke møte bekjente. Vil for det meste bare være alene, selv om jeg samtidig ikke vil det.

Skjønner at dette er tegn på at jeg er på vei inn igjen i en depresjon, men orker ikke tanken på enda en depresjon.

Hva kan jeg gjøre for å komme ut av dette negative mønsteret?

Gjest Ladytron
Skrevet

Synd at vi er flere som har problemer for tiden. Synes at det virker som om innlegg fra nedtrykte mennesker på DOL har økt i det siste. :(

Jeg tenker at jeg bør fortsette å trene, fordi det har hjulpet meg mye tidligere. Men det er så vanskelig nå, både pga. energinivå og pga. at ofte får jeg smerter både underveis og etterpå. Det gjorde jeg ikke før. Jeg lurer på om jeg skulle ha prøvd en annen treningsform en periode. Må vel bare prøve å tvinge meg til det, for lysten er ikke der.

Hva hjelper dere andre til å holde humøret oppe da?

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg fant et bra dokument om å forebygge tilbakefall av depresjon her:

http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/Depresjon_-_forebygging_av_tilbakefall__Torkil_Berge_.pdf

Forstår det sånn at det er viktig å akseptere at det vil komme dårlige perioder, og at man bør unngå å trekke tidlige konklusjoner om at "nå er jeg deprimert igjen", siden dette gjerne bare vil gjøre situasjonen verre.

Bør vel forsøke å gjøre noen grep. Må få litt mer rutine på studiesituasjonen min og få litt bedre oversikt over hvordan tiden skal disponeres framover. Må prøve å ha litt mer tålmodighet med han jeg er sammen med så det ikke blir mer krangling. Bør fortsette å holde kontakten med det sosiale nettverket mitt, selv om det ikke alltid føles som jeg orker (men det hjelper). Og så må jeg komme meg på trening minst 2-3 ganger i uken, selv om det innebærer at jeg må bytte treningsform en stund framover. Ut i naturen er også fint, men synes det er lettere når noen andre er med. Prøver å aktivisere meg litt ellers med å for eksempel se en film eller spille, da blir det ikke så mye tid til grubling. Godt å flytte fokus vekk fra meg selv. 

Jeg må vel bare ha troen på at jeg klarer å unngå depresjonen denne gangen. Livet er for kort til å bruke tiden på å være lei seg og sint.

Hva hjelper dere andre å forebygge depresjoner? Noen som vil dele?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...