Gå til innhold

Tvangsmedisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var frivillig innlagt på en akuttavdeling. Da jeg ble tvunget til å ta medisin. Er dette lov? Kan de bruke tvang når man er frivillig innlagt? Hva må til for at tvang er lov?

Anonymous poster hash: a6373...d17

Skrevet

Vet ikke ang. det juridiske. Når jeg var på DPD insisterte de på at jeg tok medisinen. Jeg tørte ikke la være, siden jeg fryktet at de kom med helikopter og hentet meg til lukket. Var det frivillig? Det er kanskje et problem innen etikk.

Var det slik de tvang deg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En må skille på bruk av medisin som et tvangstiltak på linje med beltelegging og planlagt behandling over tid.

Det siste forutsetter at en er underlagt tvungent psykisk helsevern.

Tvangstiltak KAN brukes mot frivillig innlagte dersom situasjonen krever det. La oss si at du ble helt rabiat, urolig og prøvde å skade deg selv eller andre. Da kan en bruke tvangsmidler som holding, beltelegging og medisinering (men ikke depotmedisin).

Skrevet

Jeg var ikke til fare for noen. Hadde det veldig vondt og var psykotisk. Det ble satt en depot injeksjon mot min vilje.

Skrevet

Jeg var ikke til fare for noen. Hadde det veldig vondt og var psykotisk. Det ble satt en depot injeksjon mot min vilje.

Ble du bedre da?

Hvis ikke må du klage, men det var sikkert for å hjelpe deg. Jeg har vært psykotisk men aldri vært borti tvang, når jeg er syk vil jeg ha medisin for å bli bedre. Har jo erfaring fra tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...