Gå til innhold

Hvordan gå fram for å få psykolog når man egentlig ikke har råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som skrevet i emnefeltet:

Kortversjonen:

Jeg har kommet fram til jeg bør finne noen å snakke med. Men jeg er nyutdannet og arbeidssøkende, og har på ingen måte mulighet til å kunne betale ~850,-/timen for dette. 

Lengre versjon:

Jeg har forøvrig heller ikke en fastlege for tiden (brukte tidl. studenthelsetjenesten, men er som nevnt ikke lenger student). Det sitter _ekstremt_ langt inne for meg å snakke med noen om dette. Dette er også årsaken til at jeg har klart å bli 30 uten å noen gang ha snakket med noen, men heller lidd meg gjennom en karusell av depresjoner, angst, suicidalitet, (altfor mye) alkohol og rus de siste 10-15 årene.

Jeg gjorde et forsøk som 17-åring, ved å bruke selvmordsforsøk som innfallsport, men hadde foreldre som satte ned foten og nektet å hjelpe til (vet ikke om de trodde vonde tanker forsvant om man ikke snakker om dem – kan nå fortelle at de ikke gjør det). Jeg klarer ikke å komme på noen annen måte jeg kan klare å komme meg på psykolog til enn en gjentakelse, men det er vel forståelig at jeg ønsker å unngå såpass dramatiske tiltak.

Uansett, det siste året har det virkelig strammet seg til med vonde og dårlig tanker, og det går nå knapt en time uten at jeg tenker på å ta livet mitt – og da mer hvordan enn om jeg skal det. Jeg har utrolig nok klart å fullføre en mastergrad (dog ikke akkurat på normert tid, og med tidenes studielån...), og skulle bare så inderlig ønske jeg kunne klare å få meg til å søke jobber og bli voksen og vanlig. Disse mørke tankene går unektelig utover jobben jeg har nå, og evnen til å søke mer egnende jobber.

Noen erfaringer eller råd? Det er altså ubeskrivelig vanskelig for meg å ta opp telefonen og ringe noen, eller troppe opp på legekontoret og fortelle disse tingene. Og ikke har jeg råd heller, om jeg hadde hatt motet.

Håper på noen tilbakemeldinger, selv om dette ble litt rotete og rart.