Gå til innhold

Spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal man kalle matinntak ol. for spiseforstyrrelse?

Jeg lever etter 5/2-dietten. 5 dager uten mat og 2 dager med mat.

Målet mitt er nå å gå ned 50kg etter å ha gått ned nesten.11 på en mnd.

Er veldig overvektig etter å ha gått på Zyprexa og andre antipsykotika. Så nå vil jeg bli kvitt dette igjen.

Jeg gikk ned 50kg sist jeg spiste sånn, men da jeg begynte å spise igjen, økte disse kiloene ganske raskt igjen. (Gikk ned ganske raskt også..noen mnd). Sist måtte jeg på spiseforstyrrelsesteam poliklinisk, men jeg føler ikke at dette er en spiseforstyrrelse..jeg vil jo bare slanke meg litt, og dette er rette måten for meg. Bortsett fra at jeg må passe på å ikke spise noe særlig når jeg begynner å spise igjen.

Før spiste jeg en gang om dagen(en porsjon..ca Fjordlandmiddag, som jeg ikke alltid klarte å fullføre), drakk sukkerholdige drikker, cidere og drammer. Nå spiser jeg det jeg vil 2 ganger i uka, men prøver holde meg til sukker kun på lørdager..idag spiste jeg dessverre 7 M(filmsjokoladen-de kulene med nøtt inni).

Jeg satser på å være nede i ønsket vekt til bursdagen min i slutten av Nov. kanskje må jeg drøye det helt til jul før jeg når den.

Dessuten - jeg føler meg mer stabil i stemningsleiet nå som jeg ikke spiser så mye som tidligere. Deprimert og jævlig, men det er i alle fall stabilt.

Går på Cipralex, Fluanxol, Lamictal, Levaxin, Seroquel, Wellbutrin

Anonymous poster hash: 2965e...2ee
Skrevet

åssen klarer du ikke spise på seroquel? på den overspiste jeg tre ganger om dagen (kastet opp igjen)

åssen kan du gå 5 dager uten mat? det jo ikke holdbart. det er godt mulig å gå ned uten å sulte på denne måten.

Skrevet

Jeg sulter ikke, jeg har ikke sult eller metthetsfølelse omtrent - derfor er dette veldig lett for meg

Skrevet

Er du sikker på at så drastiske tiltak virkelig er det rette for deg? Siden du har gått opp og ned 50 kilo før også, mener jeg? En sunn vektnedgang er fra 1/2-1 kilo i uka, folk sier ikke det for å mobbe, men fordi det er sannheten; når du går ned for mye for fort, mister du en stor andel muskelmasse, og det er musklene som brenner fett. Du sager på et vis av greina du sitter på.

5:2-dietten som folk ellers kjenner den, betyr ikke fem dager etter hverandre uten mat. Det er to ikke påfølgende dager i uka med 500 kcal, og så vanlig matmengde de siste fem dagene. 

Det er ikke mye man får gjort i andre enden av et nettforum, men hvis dette er virkelig, synes jeg du burde prøve å få ordnet opp i spisingen din. Oppsøk hjelp. Sånn kan du ikke ha det.

Skrevet (endret)

Det er ikke mye man får gjort i andre enden av et nettforum, men hvis dette er virkelig, synes jeg du burde prøve å få ordnet opp i spisingen din. Oppsøk hjelp. Sånn kan du ikke ha det.

Støttes!

50 kilo opp og ned og fem dager uten mat er ikke vegen til sunnhet, det er faktisk det motsatte. Husk at slank(ere) kropp ikke er det samme som sunn kropp. 

Du trenger - som BellaDotte sier - hjelp til å finne en måte å spise på som gjør deg mer stabil både vekt - og næringsinntaksmessig.

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg spiser ikke to dager etter hverandre - onsdag og lørdag.

Selv om jeg gikk opp ned 50kg, vet jeg at jeg må gjøre ting annerledes denne gangen når det kommer til matinntak etter vektnedgangen.

Jeg spiser kanskje 500-600kcal(kanskje det var mer, men jeg måler ikke kcal) når jeg spiser. Orka ikke det på tallerkenen igår. Mye ble kasta.

Men jeg føler dette er rette måten for meg, bare jeg klarer å gradvis begynne og spise saktere enn sist.

Jeg har nå kjøpt meg epler. Jeg kan unne meg ett sånt ca annenhver dag. Får se

Jeg regner egentlig ikke med på støtte på denne måten, ville bare høre hva andre mener.

Er det en spiseforstyrrelse eller er det rein viljestyrke som er tilstede her?

Skrevet

Rettelse.

det var kanskje 150-200kcal. Jeg spiste under halvparten av porsjonen jeg fikk.

Skrevet

Selv om jeg gikk opp ned 50kg, vet jeg at jeg må gjøre ting annerledes denne gangen når det kommer til matinntak etter vektnedgangen.

Jeg spiser kanskje 500-600kcal(kanskje det var mer, men jeg måler ikke kcal) når jeg spiser. Orka ikke det på tallerkenen igår. Mye ble kasta.

Men jeg føler dette er rette måten for meg, bare jeg klarer å gradvis begynne og spise saktere enn sist.

Jeg regner egentlig ikke med på støtte på denne måten, ville bare høre hva andre mener.

Vet ikke helt om jeg skjønner men dersom du spiser 5-600 kcal to ganger i uka og faster resten (og dette er sant) har du en alvorlig spiseforstyrrelse. Nesten så jeg ikke skjønner at du kan HA 50 kg å gå opp/ ned - jeg er 52 kg og spiser iallefall 2000 kcal 7 dager i uka?

Spiseforstyrrelse handler forøvrig mye om viljestyrke, så dersom det du har skrevet overfor er sant kan du klikke "check" for begge.

Skrevet

Ingen som kan nekte deg å gjøre dette på den måten du selv har lyst til. Jeg er overbevist at du vet nøyaktig hva andre tenker om det du beskriver. Hva er poenget med å skrive om det her?

Skrevet

Sorry da.

Bare fordi jeg er usikker på hva dette er.

Det er vel rein viljestyrke og ikke sf. - det er i alle fall slik jeg tenker.

Jeg har en Bipolar1 lidelse og vet ikke om det er jeg eller hodet/følelsene som snakker til meg nå.

Var derfor jeg spurte.

Skrevet

Det er ikke spisemønsteret i seg selv som avgjør om noe er en spiseforstyrrelse eller ikke.

Uansett, så tror jeg du vet at dette er en ufornuftig måte å gå ned i vekt på.

Skrevet

Sorry da.

Bare fordi jeg er usikker på hva dette er.

Det er vel rein viljestyrke og ikke sf. - det er i alle fall slik jeg tenker.

Jeg har en Bipolar1 lidelse og vet ikke om det er jeg eller hodet/følelsene som snakker til meg nå.

Var derfor jeg spurte.

du har bipolar 1 også får du gå på både cipralex og wellbutrin. jeg får ikke en gang prøve wellbutrin. urettferdig. jeg trenger mer energi.

Skrevet

Jaja, jeg kan vel kanskje ikke forsvare måten jeg spiser på, annet enn at det fungerte sist - det var bare jeg som var for rask til å begynne spise mye igjen.

Ja, jeg får gå på både Cipralex og Wellbutrin. Første uka etter oppstart på Wellbutrin ble jeg megahyper, men det roet seg ned etterhvert.

Skrevet

Hva gjør du om dagene som ikke spiser? Uten å falle sammen

Skrevet

Ikke noe spesielt. En sykkeltur eller gåtur. Jeg føler meg egentlig ganske pigg.

Det jeg synes er litt rart er at jeg ikke føler sult. Hadde jeg bare gjort det, hadde det vært lettere å spise mer jevnlig. Men jeg blir så kvalm av mat og tanken på mat. Og jeg liker ikke den følelsen. Mat er et onde man dessverre må ha.

Jeg har ikke gjort dette så lenge - det å ikke spise så mye. Men det går mye raskere uten, og jeg vil være fin til jul :)

Målet mitt er å klare holde meg der etter nedgangen.

Ene grunnen til at jeg begynte med dette denne gangen var fordi jeg fikk beskjed av sykehuset om å gå ned i vekt om jeg skulle få den ene operasjonen jeg trenger..og for at jeg skal få operasjon raskt, må jeg gå ned raskt

Skrevet

Det er kanskje litt vel optimistisk å gå ned 50kg på to/tre mnd.

Det var ikke meningen å skrive innlegget her egentlig. Men jeg lurer litt på om det er hodet/følelsene mine i forhold til mat som gjør at jeg tenker dette er lurt.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Dette er en veldig uhensiktsmessig og usunn måte å gå ned i vekt på. Både fordi du mister veldig mye muskelmasse når du går ned så fort (jo mindre muskelmasse, jo lavere hvileforbrenning), men også fordi at du spiser mye mindre enn det kroppen din trenger. Det som skjer da er at kroppen din tror du sulter (har for lite tilgang til mat) og dermed går i dvale. Derfor går du veldig fort opp igjen når du begynner å spise mer normalt, fordi kroppen din tror du endelig har tilgang på mat igjen og går all in for å dekke det underskuddet du har bygd opp. Sånn som du spiser nå spiser du alt for lite. Du kommer til å gå ned i vekt ja, men du gjør det på helt feil måte.

Skrevet

Dette er en veldig uhensiktsmessig og usunn måte å gå ned i vekt på. Både fordi du mister veldig mye muskelmasse når du går ned så fort (jo mindre muskelmasse, jo lavere hvileforbrenning), men også fordi at du spiser mye mindre enn det kroppen din trenger. Det som skjer da er at kroppen din tror du sulter (har for lite tilgang til mat) og dermed går i dvale. Derfor går du veldig fort opp igjen når du begynner å spise mer normalt, fordi kroppen din tror du endelig har tilgang på mat igjen og går all in for å dekke det underskuddet du har bygd opp. Sånn som du spiser nå spiser du alt for lite. Du kommer til å gå ned i vekt ja, men du gjør det på helt feil måte.

Ok, jeg ser den. Derfor jeg kjenner meg litt øm og dirrende i musklene i lårene.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønner men dersom du spiser 5-600 kcal to ganger i uka og faster resten (og dette er sant) har du en alvorlig spiseforstyrrelse. Nesten så jeg ikke skjønner at du kan HA 50 kg å gå opp/ ned - jeg er 52 kg og spiser iallefall 2000 kcal 7 dager i uka?

Spiseforstyrrelse handler forøvrig mye om viljestyrke, så dersom det du har skrevet overfor er sant kan du klikke "check" for begge.

Ja, dette er sant. Men som jeg sa litt lenger opp, jeg har ikke gjort dette lenge, bare siden jeg fikk beskjed av sykehuset om å slanke meg hvis jeg skulle få den operasjonen.

Jeg veier godt over 100kg, derfor har jeg masse å ta av.

Jeg har prøvd spise jevnlig, men jeg gikk bare opp i vekt, selv med 3 treninger i uka. så jeg ga opp det.

Jeg skal i alle fall gå ned det sykehuset krever - slik at jeg snart får operasjon. Men kanskje jeg skal prøve å innføre mat SAKTE etter det. jeg er aktiv hver dag, prøver i alle fall.

Takk for alle svarene - setter pris på tilbakemeldingene, selv om jeg reagerer litt på at det er "feil" å gjøre det sånn.

Skal ta det opp med fastlegen, så får h*n se på hva som er "riktig" å gjøre i denne situasjonen

Skrevet

Ja, dette er sant. Men som jeg sa litt lenger opp, jeg har ikke gjort dette lenge, bare siden jeg fikk beskjed av sykehuset om å slanke meg hvis jeg skulle få den operasjonen.

Jeg veier godt over 100kg, derfor har jeg masse å ta av.

Jeg har prøvd spise jevnlig, men jeg gikk bare opp i vekt, selv med 3 treninger i uka. så jeg ga opp det.

Jeg skal i alle fall gå ned det sykehuset krever - slik at jeg snart får operasjon. Men kanskje jeg skal prøve å innføre mat SAKTE etter det. jeg er aktiv hver dag, prøver i alle fall.

Takk for alle svarene - setter pris på tilbakemeldingene, selv om jeg reagerer litt på at det er "feil" å gjøre det sånn.

Skal ta det opp med fastlegen, så får h*n se på hva som er "riktig" å gjøre i denne situasjonen

Blir svært bekymret for deg når jeg leser dette. Dersom du sulter deg så voldsomt rett før en operasjon, vil du ha vesentlig økt risiko for komplikasjoner i forbindelse med inngrepet. Du kjører immunforsvaret ditt i bånn slik du holder på. Proteinunderskuddet vil ikke bare gå ut over skjelettmuskulaturen din (og senke forbrenning og fysisk form), men også vekke indre organer - f.eks. hjertet. Operasjonssår vil gro saktere, og du vil bruke lengre tid på å komme deg i etterkant. 

Energien/kaloriene i maten er én ting, men du har jo heller ingen mulighet til å få dekket behovet for livsviktige næringsstoffer med det inntaket du skisserer. De dagene du ikke spiser, drikker du noe da? Hadde du fått i deg noen proteinrike smoothies (f.eks. med skyr eller mager kesam/cottage cheese i tillegg til frukt/bær) ville du fortsatt gått raskt ned i vekt, men muskel(protein)tapet ville bli mindre. Næringsdrikker fra apoteket, eller shakes/supper av typen Nutrilett, Allevo el.l. er andre alternativ, dersom fast føde er vanskelig. 

Du bør også ta et multivitamin-og mineraltilskudd og tran/omega-3-kapsler for å bøte på skaden du utsetter kroppen din for. 

Pass på deg selv, husk at helsa er uerstattelig...

Anonymous poster hash: 55089...1b8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...