Gå til innhold

Spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir svært bekymret for deg når jeg leser dette. Dersom du sulter deg så voldsomt rett før en operasjon, vil du ha vesentlig økt risiko for komplikasjoner i forbindelse med inngrepet. Du kjører immunforsvaret ditt i bånn slik du holder på. Proteinunderskuddet vil ikke bare gå ut over skjelettmuskulaturen din (og senke forbrenning og fysisk form), men også vekke indre organer - f.eks. hjertet. Operasjonssår vil gro saktere, og du vil bruke lengre tid på å komme deg i etterkant. 

Energien/kaloriene i maten er én ting, men du har jo heller ingen mulighet til å få dekket behovet for livsviktige næringsstoffer med det inntaket du skisserer. De dagene du ikke spiser, drikker du noe da? Hadde du fått i deg noen proteinrike smoothies (f.eks. med skyr eller mager kesam/cottage cheese i tillegg til frukt/bær) ville du fortsatt gått raskt ned i vekt, men muskel(protein)tapet ville bli mindre. Næringsdrikker fra apoteket, eller shakes/supper av typen Nutrilett, Allevo el.l. er andre alternativ, dersom fast føde er vanskelig. 

Du bør også ta et multivitamin-og mineraltilskudd og tran/omega-3-kapsler for å bøte på skaden du utsetter kroppen din for. 

Pass på deg selv, husk at helsa er uerstattelig...

Anonymous poster hash: 55089...1b8

Jeg har til nå drukket Fun og vann. Jeg tvang i meg to epler igår, ble kjempekvalm.

Jeg skal kjøpe meg sukkerholdig saft, vet jeg får endel energi av det - selv om det er masse sukker i det, så er energien viktig for å holde meg oppegående.

Jeg skal også kjøpe meg gulrøtter, kålrot og litt frukt(appelsin, flere epler, pære og druer)- lage fruktsalat- for det vet jeg at jeg får ned.

Skal ta til meg rådet om multivitaminer, det er jo en grei erstatning for det jeg ikke får i meg ellers.

Men når jeg blir kvalm etter ett halvt eple er det liksom ikke så enkelt å få ned noe heller.

Jeg skal passe på meg selv ;)

Anonymous poster hash: 7b634...144

Skrevet

Jeg har til nå drukket Fun og vann. Jeg tvang i meg to epler igår, ble kjempekvalm.

Jeg skal kjøpe meg sukkerholdig saft, vet jeg får endel energi av det - selv om det er masse sukker i det, så er energien viktig for å holde meg oppegående.

Jeg skal også kjøpe meg gulrøtter, kålrot og litt frukt(appelsin, flere epler, pære og druer)- lage fruktsalat- for det vet jeg at jeg får ned.

Skal ta til meg rådet om multivitaminer, det er jo en grei erstatning for det jeg ikke får i meg ellers.

Men når jeg blir kvalm etter ett halvt eple er det liksom ikke så enkelt å få ned noe heller.

Jeg skal passe på meg selv ;)

Det er bra :) Men husk potein også! Behovet for protein ligger på ca. 1 gram per kg kroppsvekt/dag. Det vil si at en person på 70 kg daglig må få i seg 70 gram protein via kosten. Kontinuerlig tilførsel trengs for bl.a. å reparere ødelagt vev. I tillegg inngår proteiner i veldig mange viktige prosesser i kroppen. Får man ikke i seg nok, vil kroppen måtte begynne å "spise" av musklene for å holde maskineriet i gang. I verste fall kan proteinmangelen gjøre deg alvorlig syk. I "beste fall" blir du bare svak og reduserer forbrenningen din, slik at du lett fyker opp i vekt når du begynner å spise mer normalt igjen.

Matvarer med høy andel protein av god kvalitet er egg, kjøtt og fisk, melkeprodukter (inkl. ost) og soyaprodukter. Foreslår at du f.eks. har en klatt vaniljekesam, yoghurt (gjerne Synnøve Finden gresk type), skyr eller cottage cheese på fruktsalaten. Og hva med å supplere med kylling eller kokt/stekt egg til grønnsakene? Om du får i deg proteinbars eller næringsdrikker/smoothies (som nevnt i forrige svar til deg) innimellom er det også fint. Går du for lenge med tom mage, blir du kvalm. Dehydrering gir også kvalme. Så prøv å spise/drikke ofte, f.eks. hver 2-3 time. Det trenger ikke være store mengder om gangen.

Lykke til!

Skrevet

Ja, såkalt "kvalmsulten". Appetitt er ikke i seg selv noe godt mål på om man skal spise eller ikke.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Jeg spiste litt igår også, men det var bare spaghetti da.

Jeg skal prøve få igang litt mat, selv om vekta går opp da. den gikk opp fra igår til idag, skuffende å ikke klare gå ned.

Det er kanskje lurt å få i seg litt proteiner...i tillegg til alt det andre.

Det er bare å klare få det ned da. Hater sult, hater kvalme. Jeg kjenner ikke at jeg blir sulten, eller mett - blir bare kvalm, og da har jeg jo spist mer enn nok!

Jeg klarer ikke begrense meg.

Jeg får prøve ut disse rådene deres, kan hende jeg går opp igjen.

Jeg fikk komplimenter igår for at jeg hadde gått ned i vekt, at det syntes. Det var litt mestringsfølelse i det. Selv om det er gjort på feil måte :(

Gjest gjesteleser
Skrevet

Glad du ser at det lønner seg å få i seg litt mer mat. Men prøv å tenke litt på hva slags mat du spiser, det er jo viktigere enn noen gang når du spiser så lite. Sukker, fin pasta, bakervarer med mye fint mel: dette inneholder mye kalorier og lite næringsstoffer. Klart du føler deg litt piggere etter å ha drukket sukkervann, det er det sukker gjør. Men etter den raske blodsukkerstigningen får du et tilsvarende raskt fall, og da blir man lett kvalm, slapp og kjenner seg svak. Om du spiser mat som gir mindre blodsukkerstigning men inneholder mer næringsstoffer kan du både spise litt mer av det og rett og slett føle deg bedre.

Støtter forslaget om mer protein. Protein er "byggesteinene" i kroppen og noe av det viktigste å få i seg for å unngå muskesvinn. At du føler deg svak i lårmusklene viser nettopp det at kroppen din ikke får i seg nok drivstoff til å forsyne musklene med den energien de trenger. Multivitaminer/mineraler/omega3 er viktig, men det er langt bedre å få det i seg gjennom mat enn gjennom tabletter. Liker du fisk? Laks og ørret er super fisk som er rik på omega3 men gir lite kalorier.

Er det lettere å drikke enn å spise? Har du mulighet til å lage deg smoothies med frukt/bær og yoghurt eller kesam, gjerne tilsatt en liten skje proteinpulver eller havregryn?

Skrevet

Det er mye lettere å drikke enn å spise..

Idag hadde vi tacolefser - masse grønt og litt kjøttdeig og ost.

Jeg tåler ikke melk i særlig grad så yoghurt og sånt kan jeg ikke spise. Reagerte på den lille osten jeg fikk i meg i kveld.

Egg liker jeg ikke, men det finnes jo andre produkter i stedet.

Jeg prøver å ha i meg litt, men jeg spiser altfor mye når jeg spiser..er litt derfor jeg har valgt å bare spise to ganger i uka. Men som dere skriver trenger jeg jo næringsstoffene som finnes i vanlig mat..så det må jeg tenke litt på også.

Proteiner er tydeligvis viktigst-siden jeg sykler og går endel, og musklene kjennes svake.

Jeg skal prøve ta til meg alle rådene dere kommer med - kan jo hende det blir en sunn vektnedgang etterhvert...akkurat nå føler jeg ikke for det, men det kommer andre dager, og da må jeg tenke litt på hva dere har gitt som råd til meg.

Skrevet

Jeg tåler ikke melk i særlig grad så yoghurt og sånt kan jeg ikke spise. Reagerte på den lille osten jeg fikk i meg i kveld.

Jeg prøver å ha i meg litt, men jeg spiser altfor mye når jeg spiser..er litt derfor jeg har valgt å bare spise to ganger i uka. Men som dere skriver trenger jeg jo næringsstoffene som finnes i vanlig mat..så det må jeg tenke litt på også.

Proteiner er tydeligvis viktigst-siden jeg sykler og går endel, og musklene kjennes svake.

Jeg skal prøve ta til meg alle rådene dere kommer med - kan jo hende det blir en sunn vektnedgang etterhvert...akkurat nå føler jeg ikke for det, men det kommer andre dager, og da må jeg tenke litt på hva dere har gitt som råd til meg.

Hei igjen :)

Godt å høre at du prøver å ta til deg det vi skriver. Men det er ikke lett å komme ut av en spiseforstyrrelse på egen hånd, så du bør absolutt vurdere å få profesjonell hjelp (igjen),før du roter det enda mer til for deg selv. Det er vel ingen løsning på sikt å gå i dagevis uten å spise..? Ikke rart du får problemer med å begrense deg når du først spiser - kroppen din tror jo det er sultkatastrofe på gang, og det er bare naturlige overlevelsesinstinkter som tar over når den endelig får tilgang til mat. Et regelmessig og variert kosthold er beste "medisin" mot overspising. 

Taco med mye grønnsaker høres både sunt og godt ut. Hvis du reagerer på melkeprodukter, kan kanskje soyamelk-og soyayoghurt være noe å prøve? Funker fint i f.eks. smoothie, og kaffe latte/cappuccino med soyamelk er jo bare kjempegodt (fås på de fleste kaffebarer etter hvert). :) Og inneholder mye mer næring enn saft!

Skrevet

Jeg synes det vil være mer konstruktivt om du drøfter dette med din behandler enn å skrive om destruktiv spiseatferd her på dol.

Skrevet

Beklager - jeg skal ikke skrive mer

Skrevet

Beklager - jeg skal ikke skrive mer

Du kan skrive om andre ting :-)

Skrevet

Jeg har ikke behandler - dvs jeg har ei, men hun har vært borte siden 3. August. Og andre har ikke hatt tid til å prate med meg om dette.

Men, ja, jeg kan sikkert prate om andre ting, men det er også negativt, så best om jeg ikke sier så mye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...