Cammomille Skrevet 11. september 2014 Skrevet 11. september 2014 Jeg er visst inne i en periode preget av mye regresjon. Finnes det noen ca. svar hvor lange sånne perioder vanligvis varer? Skjønner at det er individuelt, men de vil ha meg innlagt til det går over. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe prosessen til å gå litt raskere? Noen med erfaring i regresjon? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 Skrevet 11. september 2014 Jeg er visst inne i en periode preget av mye regresjon. Finnes det noen ca. svar hvor lange sånne perioder vanligvis varer? Skjønner at det er individuelt, men de vil ha meg innlagt til det går over. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe prosessen til å gå litt raskere? Noen med erfaring i regresjon? Hva er regresjon?Anonymous poster hash: 018ec...984 0 Siter
Health Freak Skrevet 11. september 2014 Skrevet 11. september 2014 Hva er regresjon?Anonymous poster hash: 018ec...984 Oppføre seg og tenke som man gjorde da man var yngre... (NHD sa jeg regredierte...) På folkespråk er det noe som heter "gå i barndommen", men det finnes sikkert mildere former. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Regresjon skjer når en lar de modne, fornuftige og voksne delene av personligheten ta fri og overlate styringen til det umodne, barnslige og impulsive. For å komme ut av dette må en bestemme seg for å la de modne og voksne sidene komme i drift igjen. En må ta kontroll over seg selv og sin adferd. 0 Siter
Gjest Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Hvorfor skal du legges inn for dette? Du har fått et kjempebra svar fra nhd. Håper du klarer å bruke det :-) 0 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Jeg er visst inne i en periode preget av mye regresjon. Finnes det noen ca. svar hvor lange sånne perioder vanligvis varer? Skjønner at det er individuelt, men de vil ha meg innlagt til det går over. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe prosessen til å gå litt raskere? Noen med erfaring i regresjon? Går det ikke ann å ta styringen selv? 0 Siter
Gjest Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Regresjon skjer når en lar de modne, fornuftige og voksne delene av personligheten ta fri og overlate styringen til det umodne, barnslige og impulsive. For å komme ut av dette må en bestemme seg for å la de modne og voksne sidene komme i drift igjen. En må ta kontroll over seg selv og sin adferd. Håper det er greit med litt grubling, for når jeg leste dette så lurer jeg. Har aldri hørt ordet før, men er det noe slik som skjer med meg også? Jeg ser på meg selv som fornuftig, men når jeg ikke er bra så endrer jeg meg inni meg og på dol. Fremdeles er jeg den samme fornuftige uttad, men blir både ufornuftig og destruktiv inni meg og på dol. Jeg spør for jeg trenger å forstå hva som skjer med meg. 0 Siter
frosken Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Håper det er greit med litt grubling, for når jeg leste dette så lurer jeg. Har aldri hørt ordet før, men er det noe slik som skjer med meg også? Jeg ser på meg selv som fornuftig, men når jeg ikke er bra så endrer jeg meg inni meg og på dol. Fremdeles er jeg den samme fornuftige uttad, men blir både ufornuftig og destruktiv inni meg og på dol. Jeg spør for jeg trenger å forstå hva som skjer med meg. Jeg tenker at du har rett i at det er elementer av dette som kommer til syne i innleggene dine periodevis her på dol. Kanskje særlig de gangene du har reagert så sterkt på å ikke få svar på ting du lurer på. 0 Siter
Gjest Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 Håper det er greit med litt grubling, for når jeg leste dette så lurer jeg. Har aldri hørt ordet før, men er det noe slik som skjer med meg også? Jeg ser på meg selv som fornuftig, men når jeg ikke er bra så endrer jeg meg inni meg og på dol. Fremdeles er jeg den samme fornuftige uttad, men blir både ufornuftig og destruktiv inni meg og på dol. Jeg spør for jeg trenger å forstå hva som skjer med meg. https://sml.snl.no/regresjon%2F3https://snl.no/regresjon%2Fpsykologi 0 Siter
Cammomille Skrevet 12. september 2014 Forfatter Skrevet 12. september 2014 For meg kommer dette kun frem i overflaten under innleggelser. Når jeg er hjemme flykter jeg fra tanker og følelsene mine, så ting blir aldri så ekstremt hjemme. De mener det er en periode nå etter en god sommer med mange gode og store steg i riktig retning. Blir nesten som om den fornuftige voksne meg forstår, mens den barnslige ikke gjør det. Kampen mellom disse to er det jeg kjemper om dagen. Det er vanskelig fordi jeg faktisk forstår at det er det som skjer, men blir så handlingslammet at jeg ikke får gjort noe med reaksjonen min - enda! Håper å kunne koble sammen disse to delene så jeg ikke føler meg så splittet. Og nei, jeg er ikke lagt inn pga regresjon, men den kommer tydelig frem under innleggelsene mine. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2014 Skrevet 12. september 2014 For meg kommer dette kun frem i overflaten under innleggelser. Når jeg er hjemme flykter jeg fra tanker og følelsene mine, så ting blir aldri så ekstremt hjemme.Og nei, jeg er ikke lagt inn pga regresjon, men den kommer tydelig frem under innleggelsene mine.Nettopp derfor er det viktig å være innlagt kortest mulig. Innleggelse fremmer regresjon. 0 Siter
Cammomille Skrevet 21. september 2014 Forfatter Skrevet 21. september 2014 Nettopp derfor er det viktig å være innlagt kortest mulig. Innleggelse fremmer regresjon. Så hver gang jeg blir lagt inn vil jeg reagere på denne måten? Det er første gangen jeg har opplevd det så sterkt, og ja, jeg kom meg gjennom det under innleggelsen sist. Min hovedbehandler sa noe om at det er et stadie i "lille-meg" som aldri har fått utløp for noen følelser (at det er den som kommer frem under sterke følelsesutbrudd eller høy emosjonell aktivitet) og at denne delen må få vokse opp gjennom å faktisk reagere på urettferdig behandling og være litt "trassig". Jeg er klassisk flink pike og har aldri før sagt nei til noen andre for eks. Smilte og var alltid medgjørlig som ung. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Så hver gang jeg blir lagt inn vil jeg reagere på denne måten? Det er første gangen jeg har opplevd det så sterkt, og ja, jeg kom meg gjennom det under innleggelsen sist. Min hovedbehandler sa noe om at det er et stadie i "lille-meg" som aldri har fått utløp for noen følelser (at det er den som kommer frem under sterke følelsesutbrudd eller høy emosjonell aktivitet) og at denne delen må få vokse opp gjennom å faktisk reagere på urettferdig behandling og være litt "trassig". Jeg er klassisk flink pike og har aldri før sagt nei til noen andre for eks. Smilte og var alltid medgjørlig som ung. Jeg blir skeptisk når folk snakker om "Det indre barnet". Det finnes ikke der lenger det, du er voksen nå og må ta ansvar som en voksen. Tenk om alle skulle levd ut sitt "lille jeg"? 0 Siter
Pallida Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Jeg blir skeptisk når folk snakker om "Det indre barnet". Det finnes ikke der lenger det, du er voksen nå og må ta ansvar som en voksen. Tenk om alle skulle levd ut sitt "lille jeg"? Hvorvidt metaforen om "det indre barnet" er relevant eller ei, kommer nok an på hvilken tilnærming man har i selvutvikling/terapi. For meg er det nyttig, og jeg kjenner meg igjen i dynamikken Camomille beskriver. Det handler uansett ikke om å la "barnet" få fritt spillerom, men om å lære seg å romme ulike følelser og/eller uttrykke disse på en balansert og voksen måte, heller enn at de forblir undertrykket eller kommer til utrykk på et barnslig og unyansert vis. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Hvorvidt metaforen om "det indre barnet" er relevant eller ei, kommer nok an på hvilken tilnærming man har i selvutvikling/terapi. For meg er det nyttig, og jeg kjenner meg igjen i dynamikken Camomille beskriver. Det handler uansett ikke om å la "barnet" få fritt spillerom, men om å lære seg å romme ulike følelser og/eller uttrykke disse på en balansert og voksen måte, heller enn at de forblir undertrykket eller kommer til utrykk på et barnslig og unyansert vis. Vet om ei som ble "det indre barnet" og gikk rundt med en bamse eller var det dukke, ble innlagt. kan umulig være bra. 0 Siter
Pallida Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Vet om ei som ble "det indre barnet" og gikk rundt med en bamse eller var det dukke, ble innlagt. kan umulig være bra. Det blir en helt annen tilnærming, ja. Som sagt, jeg tenker på dette som en metafor for ubearbeidede følelser, ikke at man skal bli som et barn. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Det blir en helt annen tilnærming, ja. Som sagt, jeg tenker på dette som en metafor for ubearbeidede følelser, ikke at man skal bli som et barn. Ok, men det virker som trådstarter ble som et barn da hun var innlagt, og at terapeuten mente det var bra? Det kan jeg ikke forstå. 0 Siter
Pallida Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Jeg forstår det sånn at terapeuten mener at trådstarter vil kunne lære seg å endre oppførsel/følesesmessige uttrykk når hun forstår mer om hvor den barnslige oppførselen har sitt utspring fra, og at det sånn sett er positivt. Altså ikke at regresjon er positivt i seg selv, men at det gjennom økt forståelse blir en kilde til vekst og utvikling. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Jeg forstår det sånn at terapeuten mener at trådstarter vil kunne lære seg å endre oppførsel/følesesmessige uttrykk når hun forstår mer om hvor den barnslige oppførselen har sitt utspring fra, og at det sånn sett er positivt. Altså ikke at regresjon er positivt i seg selv, men at det gjennom økt forståelse blir en kilde til vekst og utvikling. Da har jeg misforstått. 0 Siter
Health Freak Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Hvis det er ting man blokkerer er det lurt å gi uttrykk dette i kontrollerte former, for å bearbeide det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.