Gå til innhold

Folk får diagnoser de ikke har

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil bare selge flere bøker.

Ja hvem vil ikke ha penger?

Skrevet

Ja hvem vil ikke ha penger?

Jeg er skeptisk til diagnose-konseptet jeg også, men der han sier er jo bare tull. Som han andre påpeker, så er det kun en ny type diagnose - som attpåtil ikke har noen behandling knyttet til seg. Second, hva skal man med diagnosen "høysensitiv", om 1/5 er sånn? Skal 1/5 få psykiatrisk hjelp, da? Eller tenker han sånn Høysensitiv I, II og III (og IV og V)?

De fleste vil ha penger ja, men han andre som svarer han der, han har ingen bok "derfor har ikke høysensitivitet noen nytte i psykisk helsevern" som han selger...

Altså, såklart det finnes folk som er mer sensitive enn andre... ingen tvil om det.  :) Men hva så, dette har man visst om noen tusen år vil jeg tippe... et eldre ord som finnes i norsk dagligtale er "kunstnersjel".

Skrevet

Jeg er skeptisk til diagnose-konseptet jeg også, men der han sier er jo bare tull. Som han andre påpeker, så er det kun en ny type diagnose - som attpåtil ikke har noen behandling knyttet til seg. Second, hva skal man med diagnosen "høysensitiv", om 1/5 er sånn? Skal 1/5 få psykiatrisk hjelp, da? Eller tenker han sånn Høysensitiv I, II og III (og IV og V)?

De fleste vil ha penger ja, men han andre som svarer han der, han har ingen bok "derfor har ikke høysensitivitet noen nytte i psykisk helsevern" som han selger...

Altså, såklart det finnes folk som er mer sensitive enn andre... ingen tvil om det.  :) Men hva så, dette har man visst om noen tusen år vil jeg tippe... et eldre ord som finnes i norsk dagligtale er "kunstnersjel".

Kunstnersjel er et bra ord :-)

Nei jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette i grunn, men tror nok det er folk som får diagnoser som er kun høysensitive.

Skrevet

Kunstnersjel er et bra ord :-)

Nei jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette i grunn, men tror nok det er folk som får diagnoser som er kun høysensitive.

Det stemmer sikkert ja. Men da er jo problemet kompentansen til utrederne... ikke det at man ikke er klar over at noen er mer "fine tuned" enn andre...

Skrevet

Det stemmer sikkert ja. Men da er jo problemet kompentansen til utrederne... ikke det at man ikke er klar over at noen er mer "fine tuned" enn andre...

Har nok med kompetansen å gjøre ja.

Skrevet

Ja, mener, hvis de ikke er klar over at noen er mer fine tuned enn andre, så er de vel ikke så kompentente som mennesker engang? Det er noe alle burde vite om. Kompentansesviktet går nok på andre områder.

Skrevet

Kunstnersjeler...? Disse kjempeskjøre høysensitive menneskene det skrives så mye om nå er vel egentlig bare nevrotiske? Hva har sjelene deres med kunst å gjøre?

Skrevet

Kunstnersjeler...? Disse kjempeskjøre høysensitive menneskene det skrives så mye om nå er vel egentlig bare nevrotiske? Hva har sjelene deres med kunst å gjøre?

Ingenting, sikter bare til tendensen til å se på kunstnere på den måten, og at "high tuned people" nødvendigvis har anlegg for kunst. Blir jo som den artikkelen til Seltzer.  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror vi som jobber i psykiatrien er meget klar over at det finnes mange sarte (moderne: høysensitive) sjeler. Det er jo derfor mange har store problemer med å tåle det vanlige hverdagslivet. Men hva så? Hvordan herde dem?

Det er vel nettopp det vi prøver på både med medisiner og psykoterapi.

Nei dette er å sprenge åpne dører. "New wrapping" heter det vel på nynorsk.

Skrevet

Hvem er det som aldri har kjent på angsten (f.eks, men ikke begrenset til dagen derpå)? Hvem er det som aldri har følt seg "deppa"?

Den evinnelige diskusjonen er jo hva som skal kalles en diagnose og hva som skal kalles normalfenomener. Der er jo psykiatrien litt ulik somatisk medisin, har du feber så har du feber. Legen sier ikke at feberen din kun er 38 grader så det må ansees som en normalvariant. Med mindre man skal se så bredt på det som at "en halsbetennelse eller en influensa er normalfenomener som alle får iblant".

Men feil vil skje. Spørsmålet er hva som er verst av å gi en frisk person en diagnose, og å friskmelde en syk person? Jeg heller mot at det sistnevnte er verst for enkeltindividet, men det førstnevnte kanskje mer problematisk for samfunnet.

Skrevet

Hvem er det som aldri har kjent på angsten (f.eks, men ikke begrenset til dagen derpå)? Hvem er det som aldri har følt seg "deppa"?

Den evinnelige diskusjonen er jo hva som skal kalles en diagnose og hva som skal kalles normalfenomener. Der er jo psykiatrien litt ulik somatisk medisin, har du feber så har du feber. Legen sier ikke at feberen din kun er 38 grader så det må ansees som en normalvariant. Med mindre man skal se så bredt på det som at "en halsbetennelse eller en influensa er normalfenomener som alle får iblant".

Men feil vil skje. Spørsmålet er hva som er verst av å gi en frisk person en diagnose, og å friskmelde en syk person? Jeg heller mot at det sistnevnte er verst for enkeltindividet, men det førstnevnte kanskje mer problematisk for samfunnet.

Er det ikke slik at man regnes som frisk hvis man forsørger seg selv, har egen familie, venner og fritidsinteresser?

Anonymous poster hash: 4fefa...956

Skrevet

Er det ikke slik at man regnes som frisk hvis man forsørger seg selv, har egen familie, venner og fritidsinteresser?

Funksjonsmessig jo, men man kan fortsatt ha symptomer som tilsier at man er "syk"

Skrevet

Funksjonsmessig jo, men man kan fortsatt ha symptomer som tilsier at man er "syk"

Men kanskje ikke så veldig syk? Vanskelig det der. Når er man virkelig syk?

Skrevet

Når det gjelder høysensitivitet er vel noe av kjennetegnet at man er veldig var for omgivelsene og lett blir følelsesmessig påvirket av andres sinsstemning og merker stemninger godt. I tillegg lyd- og lysømfintlighet bl.a. 

Jeg har igrunn lurt på mange ganger om jeg er veldig sensitiv fordi jeg blir påvirket av både steder ( stemninger i f.eks. byer jeg er i både med bygninger og landskapet) og mennesker jeg omgås.

Jeg har mer tenkt at dette er sykelig på den måten at jeg ikke klarer å skille mitt eget så godt og lar meg påvirke lett av sinnsstemningene til andre, slik jeg tror NHD mener at er en svakhet/sykelig og bør medisineres.

Noen psykologerr mener derimot at det ikke er en psykisk lidelse,men en medfødt egenskap. Noen er mer sensible enn andre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det, men skulle gjerne ønske jeg var mer herdet"!

Skrevet

Jeg trodde jeg var høysensitiv som det så flott heter i dag. Så fant jeg ut at jeg hadde en autoimmun sykdom og fikk medisiner. Og vips, så var ikke lenger "nevrotisk"/høysensitiv.

Anonymous poster hash: faaca...249

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@Maria-Magdalena: Hvis det fører til betydelig ubehag og/eller betydelig funksjonsnedsettelse, er det en sykdom. Ikke ellers. I så fall bør det behandles (behandling er mer enn medisiner).

Medfødte egenskaper er også sykdom dersom det fører til det jeg nevnte over.

Skrevet

Noe kan en kalle for allergi også. Men når noen sier at de har mye empati, fordi de tar innover seg andres smerte så mye at de blir som lammet, da mener jeg at empatien ikke har gjort sin nytte. Empati er først og fremst noen en skal vise, ikke bli nærmest syk av

Derfor tror jeg ikke heller en kan si at en har mye eller lite empati, heller at den virker normalt eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...