Gå til innhold

Cipralex - fortsette eller slutte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker daglig Cipralex 10mg, og har kontinuerlig tatt disse siden en depresjon i november i fjor.  Nå har det snart gått ett år, resepten må fornyes i løpet av høsten - og jeg er redd for å slutte.  Jeg spurte psykologen på DPS hvor lenge hun mente jeg kunne gå på Cipralex, men hun ønsket ikke å si noe om det, siden hun ikke er lege. Dermed må jeg ta det opp med fastlegen. Hva mener NHD og evt. andre med erfaring om dette?  Jeg har altså ikke lyst til å slutte, fordi jeg føler at medisinen har gitt meg et bedre liv enn jeg har hatt på mange år.

En faktor til som gjør at jeg er redd for å slutte, er at jeg har lest at SSRI aldri virker så godt igjen som den første gangen man bruker den.  Er dette riktig?  Ellers kunne man jo tenke at det bare er å prøve å slutte, for så å starte igjen om det går dårlig. Den eneste kilden jeg har til dette er Andrew Solomons bok The Noonday Demon.    

Bakgrunn:

November 2013: Oppsøkte fastlegen da jeg etter å ha følt meg dårlig en tid ikke lenger var i stand til å jobbe. Fikk umiddelbart resept på Cipralex og startet samme dag. Sykmeldt i 3 uker. Henvisning til dps og kom inn der etter to måneder. Hadde så 7 timer hos psykolog.

Depresjonen artet seg først med tunge tanker, kvalme og konsentrasjonsvansker om morgenen. Bedring utover formiddagen.  Så ble den dårlige perioden lengre og lengre for hver uke, til jeg til slutt ikke klarte å spise, eller å jobbe. Kunne ikke snakke med noen uten å gråte.  På det verste klarte jeg nesten ikke å gå.  Var sykmeldt i tre uker. Har jobbet 100% etter det.

Når jeg nå ser tilbake på denne perioden, er “nær-døden-opplevelse” det nærmeste jeg kommer en beskrivelse.  På tross av at jeg ikke hadde konkrete selvmordsplaner eller ønsker om å dø, følte jeg meg nær døden. Jeg er ikke religiøs. Jeg har ikke funnet noen åpenbar utløsende årsak utover mye dårlig samvittighet relatert til skilsmisse noen år tidligere. Har hatt en helt vanlig oppvekst.  Det er mulig min sterke introversjon gjør meg ekstra sårbar mente psykologen, som jeg gikk til behandling hos på dps i 7 timer fra februar.     

Nå - etter å ha gått på Cipralex i ca. 10 måneder opplever jeg at livet mitt bare har blitt bedre og bedre, og nå synes jeg hver dag at det er godt å leve. Tunge tanker om morgenen er helt borte. I lang tid før jeg ble skikkelig syk, og en god stund etterpå var morgenen tung, selv om resten av dagen kunne være OK.

Jeg trodde en stund at depresjonen kom som lyn fra klar himmel, men nå som jeg har det så bra ser jeg at det nok har kommet gradvis over flere år i form av:  Tvangstanker, overdreven grubling, redd for ting, ikke lenger så lyst til å reise på ferie, daglig kvalme etc.  Alt dette er nå helt borte.   

Etter fødsel for 15 år siden hadde jeg en lengre tung periode, og har i voksen alder ca. årlig hatt en 2-3 ukers periode med nedstemthet. Har i disse periodene vært i stand til å jobbe, og fungert greit på overflaten.

Har aldri tidligere brukt SSRI eller andre medisiner for psykiske vansker. Er over 40 år.

Skrevet

Jeg brukte SSRI i ti år før jeg følte meg klar til å prøve å slutte. Det virker ikke som du føler deg klar, så hvorfor ikke bare fortsette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal fortsette.

Skrevet

Hjertelig takk for svar.  Da gjør jeg det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...