missmas Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Nå som jeg har fått (tildelt) en meningsløs mogo-jobb blir det nok orden i rutinene tror jeg. Hvordan fikk du en meningsløs mongojobb??? Tror det hadde vært noe for meg. 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Hvordan fikk du en meningsløs mongojobb??? Tror det hadde vært noe for meg. Nav selvfølgelig! Hvor ellers? 0 Siter
missmas Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Nav selvfølgelig! Hvor ellers? er det ved en VTA bedrift? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 I går da jeg skrev innlegget våknet jeg klokken åtte om kvelden. I dag var jeg ute av sengen ca. 10.30. Jeg har en avtale ifb. med jobb på fredag og da må jeg stå opp før seks om morgenen. Jeg vet at jeg kommer til å klare det, men jeg gruer meg for at jeg kommer til å sove for lite og ikke blir fresh.<br /><br />Dette er evig ond sirkel og har vært det lenge. Jeg har begynt i det små og tatt lite skritt fremover for så skli i full fart flere meter bakover.Anonymous poster hash: e6286...9cf 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 er det ved en VTA bedrift? Hva er VTA? 0 Siter
missmas Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Hva er VTA? varig tilrettelagt arbeid 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 (endret) varig tilrettelagt arbeid Nei, varig er det heldigvis ikke. Kun "avklaring" et par måneder. Hadde det vært varig jeg gått og skutt meg. Endret 15. september 2014 av gråstein 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Nå som jeg har fått (tildelt) en meningsløs mogo-jobb blir det nok orden i rutinene tror jeg.Ja, du klarte å provosere meg. Jeg vet ikke hvor du bor, men dra ut en kald januardag et eller flere steder i Norge. Det ryker fra pipene der folk fyrer i vedovnene sine for å ha det varmt og godt i husene sine. Det er både godt og hyggelig. Dessuten er det fornybar energi, så vi slipper å brenne fosilt brensel som forurenser.De som har produsert denne veden har gjort en meningsfull jobb. Denne veden produseres av sånne som meg og vennene mine, mange naboer, alvorlig psykisk syke, personer med Downs syndrom og enkelte med doktorgrad. Velkommen i fellesskapet :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Det er vanskelig å slutte med slik "depressiv soving", tror ikke det finnes noen annen metode enn å ta tak i situasjonen og forsøke å strukturere seg selv. Dette er selvfølgelig vanskelig når du lever alene og bare har mer sporadiske jobboppdrag. Går du i samtalebehandling? Hvis ikke, så kan det hende at du vil ha nytte av å ha en fast samtalepartner. Når det gjelder søvnen, så er det sannsynligvis lurt å følge vanlige regler for god søvnhygiene. Det anses blant annet viktig å få minst en times dagslys hver dag, helst gjennom turgåing tidlig på dagen. Hjelper det alltid med god søvnhygiene? Når jeg har mine trette perioder går jeg veldig inn for å holde en god søvnhygiene, men ingenting nytter. I gode perioder er jeg mye sløvere med å følge en god søvnrytme, men er likevel ikke trett. Det synes jeg er merkelig. For det blir motsatt av det de sier. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 (endret) Det kanskje viktigste man kan gjøre i forhold til søvnhygiene er, paradoskalt nok, å ikke forsøke å sove. Mao. minimer tid i senga der man er (uønsket) våken. Enkelte sier at man bare skal bruke senga til å sove eller ha sex, men mange har vaner der de leser, ser film eller surfer i senga — og hvis de gjør det og sover godt er det helt ok. Det man skal unngå er å ligge for lenge og forsøke å sove. I stedet skal man gjøre alt annet, lese, surfe, se tv, eller stå opp. Mange som vil endre døgnrytme er overoptmistiske. Hvis de til vanlig har sovnet klokka 4 og stått opp 12 bestemmer de seg for å stå opp klokka 7 og legger seg klokka 11. Det eneste som skjer er at de blir liggende og vri seg i frustrasjon. De forsøker det en eller to netter og gir opp. Et bedre alternativ ville være å legge seg klokka 4 og stå opp klokka 10. Resten av uka står man opp klokka ti og forsøker ikke å sove før man er trøtt, før man så å si overmannes av søvn. Dette vil nesten alltid medøfre litt for lite søvn den første tida, men det er ufarlig. Neste uke kan man stå opp litt tidligere, f.eks. 9.45, og så ta det uke etter uke til man står opp når man ønsker. Endret 15. september 2014 av motorPrøysen 0 Siter
ISW Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Nå som jeg har fått (tildelt) en meningsløs mogo-jobb blir det nok orden i rutinene tror jeg. Jeg klarer ikke å se for meg hvilken jobb som skulle være mer meningsløs enn å ikke jobbe. Alternativt har man et overdrevent romantisk syn på det å ikke jobbe. 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 (endret) Ja, du klarte å provosere meg. J Fint. Ikke ofte det skjer regner jeg med. Jeg vet ikke hvor du bor, men dra ut en kald januardag et eller flere steder i Norge. Det ryker fra pipene der folk fyrer i vedovnene sine for å ha det varmt og godt i husene sine. Det er både godt og hyggelig. Dessuten er det fornybar energi, så vi slipper å brenne fosilt brensel som forurenser. De som har produsert denne veden har gjort en meningsfull jobb. Denne veden produseres av sånne som meg og vennene mine, mange naboer, alvorlig psykisk syke, personer med Downs syndrom og enkelte med doktorgrad. Ja, hadde det bare vært en så nyttig jobb. Dette er "jobb" på et sted som mest virker som en oppbevaringsplass for folk som ikke har godt av å gå hjemme alene. En "jobb" som alle med en IQ på over 70 kan klare. Jeg føler dette en smule nedverdigende når jeg tidligere har jobbet med programvareutvikling, skriving og oversetting av brukerdokumentasjon, webdesign og økonomi/regnskap. Hvis NAV ønsker å avklare restarbeidsevne hvorfor ikke tilby en normal jobb i en normal bedrift? Dette er bare et tulleopplegg helt uten mening. Hvis jeg ikke allerede hadde vært alvorlig deprimert (MADRS 33) hadde jeg garantert blitt det. Velkommen i fellesskapet :-) "Takk for det". Jeg er har tidligere jobbet som selvstendig næringsdrivende med opp mot 60-70 timers arbeidsuker, og har betalt inn mer enn 5 millioner i skatt de siste 10 årene. Så ikke kom her og belær meg om å bidra til fellesskapet. Jeg har tidligere skrevet om total mangel på behandlingstilbud fra det offentlige helsesystemet (etter å ha ventet 14 måneder på utredning), bortsett fra SSRI som har like stor virkning som å knaske drops. Kanskje jeg ville vært tilbake i full jobb, i hvertfall deltid, med adekvat behandling? Endret 15. september 2014 av gråstein 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Jeg klarer ikke å se for meg hvilken jobb som skulle være mer meningsløs enn å ikke jobbe. Alternativt har man et overdrevent romantisk syn på det å ikke jobbe. Det hadde vært adskillig mer meningsfylt, og ikke minst lønnsomt for samfunnet, å tilby behandling i steden for å tvinge en over på trygd (for dette er bare siste etappe på veien dit). 0 Siter
ISW Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Det hadde vært adskillig mer meningsfylt, og ikke minst lønnsomt for samfunnet, å tilby behandling i steden for å tvinge en over på trygd (for dette er bare siste etappe på veien dit). Helt enig. Trist å se hva som har skjedd med deg, jfr annen post. 0 Siter
gråstein Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Og hvis noen ble støtt av ordet "mongo" beklager jeg det, og lover å aldri bruke det igjen. 0 Siter
missmas Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Ja, hadde det bare vært en så nyttig jobb. Dette er "jobb" på et sted som mest virker som en oppbevaringsplass for folk som ikke har godt av å gå hjemme alene. En "jobb" som alle med en IQ på over 70 kan klare. Noe sånt ønsker jeg meg. For jeg har sånn angst for å ikke klare arbeidet. At jeg vil ha noe sånn superenkelt... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Jeg startet tråden om mine søvnproblemer. I fjor måtte jeg ofte gå over Grønland Torg mellom fire og fem om morgenen for å komme meg på jobb. Ifølge NHD var jeg livsfare for andre som bodde der.<br /><br />For en del år siden var det en del diskusjon på dol om Bongo fra Kongo. Psykiateren syntes det var morsomt. Jeg smaker på ordene Mongo, Bongo, Kongo.<br /><br />En av mine beste venner er kullsvart og jeg kan tenke meg at han ville bli kalt Bongo fra Kongo, men aldri Mongo.Anonymous poster hash: e6286...9cf 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 @gråstein: Ja, det er dumt både for deg og samfunnet at du ikke kan "utprøves" i en jobb der du kan nyttiggjøre deg din kompetanse.Mitt velkommen var intet hint til det å bidra. Jeg betviler ikke at du har gjort det. Det var et velkommen til å jobbe sammen med folk med ulik bakgrunn og ressurser. Ulik deg og dine vanlige kolleger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Når du synes NHD at det er greit å overse mine innlegg i min egen tråd så blir jeg provosert. Kan ikke du ha private diskusjoner i en annen tråd? Jeg har da vitterlig jobbet mye sammen med ulike mennesker med ulik bakgrunn uten å ha grunn til å diskutere det her, og det har ingenting med mine søvnproblemer å gjøre som du harselerer med i denne tråden. Jeg har også gått over Grønlands torg med mange forskjellige mennesker uten å ha drept noen eller forsøkt det. Anonymous poster hash: e6286...9cf 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 15. september 2014 Skrevet 15. september 2014 Jeg har også gått over Grønlands torg med mange forskjellige mennesker uten å ha drept noen eller forsøkt det. Anonymous poster hash: e6286...9cf 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.