Gå til innhold

Hvordan takler dere (psykisk) fysiske smerter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fysisk så prøver jeg å trene eller gå tur i terrenget. Ting som kan styrke de områdene jeg har mest problemer med.

 

Psykisk så prøver jeg å ha et godt liv som inneholder ting som gir meg mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Nicklusheletida

    6

  • AnonymBruker

    4

Takk for omtanken.

Jeg har bestemt meg for å være hjemme fra jobb i morgen. Jeg bare orker ikke jobb nå, var hardt nok å komme seg gjennom idag, og det blir garantert ikke bedre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken.

Jeg har bestemt meg for å være hjemme fra jobb i morgen. Jeg bare orker ikke jobb nå, var hardt nok å komme seg gjennom idag, og det blir garantert ikke bedre i morgen.

Hvordan ville det vært for deg med gradert sykemelding en periode.? Kanskje noe du skulle diskutert med legen din. Det er noen ganger bedre å redusere litt enn å gå på en smell så du ikke klarer å jobbe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville det vært for deg med gradert sykemelding en periode.? Kanskje noe du skulle diskutert med legen din. Det er noen ganger bedre å redusere litt enn å gå på en smell så du ikke klarer å jobbe noe.

Jeg skal til legen om en uke og skal si det som det er da at jeg ikke orker mer. Forhåpentligvis blir jeg tatt på alvor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Nei, det er ingenting å gjøre med det, så jeg er nødt til å lære meg å leve med det.

Du sier ikke hva slags smerter dette gjelder. Samtidig sier du at det er ingenting å gjøre med det, men at du håper fastlegen vil ta deg på alvor nå. Betyr dette at du _vet_ at du har en form for smerte som ikke lar seg påvirke verken av behandling eller trening, eller betyr det at du opplever at fastlegen ikke engasjerer seg og ser etter løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hva slags smerter dette gjelder. Samtidig sier du at det er ingenting å gjøre med det, men at du håper fastlegen vil ta deg på alvor nå. Betyr dette at du _vet_ at du har en form for smerte som ikke lar seg påvirke verken av behandling eller trening, eller betyr det at du opplever at fastlegen ikke engasjerer seg og ser etter løsninger?

Det betyr at jeg har opplevd at fastlegen ikke har engasjert seg. Jeg bare orker ikke mer :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr at jeg har opplevd at fastlegen ikke har engasjert seg. Jeg bare orker ikke mer :-(

I så fall ville jeg heller ha drøftet det konkrete problemet du sliter med med andre. Hvordan ligger du an i forhold til trening og evt. fysioterapi? Hva har du prøvd så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall ville jeg heller ha drøftet det konkrete problemet du sliter med med andre. Hvordan ligger du an i forhold til trening og evt. fysioterapi? Hva har du prøvd så langt?

Hvem skal jeg snakke med?

Jeg har prøvd trening på egen hånd. Jeg har også gått ned 15 kg.

Jeg har mast om henvisning til fysioterapeut, men legen har ingen tro på det. Jeg har mistet alt håp om bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal jeg snakke med?

Jeg har prøvd trening på egen hånd. Jeg har også gått ned 15 kg.

Jeg har mast om henvisning til fysioterapeut, men legen har ingen tro på det. Jeg har mistet alt håp om bedring.

Sender i alle fall en klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ignorere fysisk smerte, men den strategien virker sikkert bare inntil et visst punkt.

Jeg gjør dette hver eneste dag.. I mange år. Jeg vet ikke om det er så lurt, for jeg i ferd med å gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa fra om at jeg ikke kommer på jobb idag. Sjefen ble sur :(

Det er ikke ofte jeg må kaste inn håndkleet på jobb, terskelen for å være hjemme er kanskje alt for høy. Jeg har lenge presset meg og gått på akkord med neg selv. Det sier seg vel selv at smellen kommer før eller senere da..

Og det er en tøff bransje jeg jobber i. Ofte må en jobbe for to. Og nei, det er absolutt ingen stillestående jobb. Hadde likt å vite hvor mange skritt jeg går i løpet av en 8-timers vakt - det er mange det. Men det har bidratt med å holde meg i form, så jeg klager ikke. Dessuten liker jeg det, og jobben min.

Kanskje må jeg se meg om etter annen jobb, selv om jrg stortrives. For hvs skal jeg gjøre når kroppen streiker sånn? Få en mindre stressende jobb?

Jeg hobbet som renholder før, og det yrket var ikke halvparten så slitsomt. Har søkt på flere slike jobber, og jeg har meget gode attester. I min første jobb fikk jeg t o m ros-brev fra ledelsen for god innsats. Men jeg har fått avslag etter avslag.

Jeg blir fortvilet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem skal jeg snakke med?

Jeg har prøvd trening på egen hånd. Jeg har også gått ned 15 kg.

Jeg har mast om henvisning til fysioterapeut, men legen har ingen tro på det. Jeg har mistet alt håp om bedring.

Du kan oppsøke en manuell fysioterapeut uten henvisning fra lege. Vedkommende kan undersøke deg og ta stilling til om behandling vil være verd et forsøk.

 

Det er bra at du har prøvd trening på egenhånd, men det vil være enda bedre om du får god instruksjon i øvelser som kan forebygge og bedre de smertene du har. Dette kan du enten få av fysioterapeut eller av en annen kompetent person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags smerter dette gjelder, men i forhold til ryggsmerter (jeg har hatt tre prolapser, au!), så har jeg fått veldig god hjelp av en kompetent personlig trener med erfaring fra lignende skader. Prolaps er ikke rent uvanlig blant vektløftere ;) Jeg har øvelser jeg må gjøre hver morgen, før jeg i det hele tatt setter føttene på gulvet, som strekker musklene og hjelper på kroppsholdningen.

 

Jeg har fått samme type hjelp fra samme person i forhold til en hofte som konstant ble betent. Siden jeg hadde ganske alvorlig barneleddgikt når jeg vokste opp har jeg mye smerter fremdeles, uten at det er en diagnose.

 

I forhold til den psykologiske delen av smerter, så synes jeg ikke smertestillende har hatt noen effekt, bortsett fra å øke frustrasjonen (fordi jeg føler de "burde" fungere). Fysisk aktivitet er hva som avleder smertefokuset mitt best, i tillegg til mindfulness og meditasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags smerter dette gjelder, men i forhold til ryggsmerter (jeg har hatt tre prolapser, au!), så har jeg fått veldig god hjelp av en kompetent personlig trener med erfaring fra lignende skader. Prolaps er ikke rent uvanlig blant vektløftere ;)

Nettopp. Det at trening hjelper mot alt er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har droppet den typen trening fordi jeg ser at folk får problemer med rygg, knær etc. Jeg har ikke fått noen skader selv.

 

Jeg tok avgjørelsen når jeg trente knebøy en gang. Instruktøren pekte på fem ting jeg gjorde feil og sa at jeg ville ødelegge ryggen på 1-2-3 om jeg ikke gjorde det *helt* riktig. Sagt på en annen måte er det en veldig farlig øvelse for ryggen. Kjenner jo også at det knaker i alle  sammenføyninger når man trener markløft og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

Hei!

 

Jeg har fått en nervelidelse som gjør at jeg ikke kan bruke høyre hånd, og av og til klarer ikke kjøre bil på de verste dagene, dvs dager hvor jeg får smerter tidlig og spasmer.

Det har gått fort. Det begynte for ca 2 år siden.

 

Det er smertene som er verst, jeg får spasme etter at smertene er over, og derfor kan jeg feks ikke kjøre bil fordi hånden er stiv.

 

Jeg skal opereres, mens jeg venter på operasjon, bruker jeg inni mellom bilen til å komme over det, når det blir for vondt, låser jeg meg inn i bilen, legger meg ned i baksetet, tar tepper over meg, og lager smertelyd, puster slik jeg lærte for å føde, når over hviler jeg litt, før jeg går tilbake til mine kolleger og studenter, de vet ikke om det. Dessverre øker lengden på det, fra å vare min. kan det nå vare 2-3 timer.

Før grudde jeg meg til operasjon, nå ser jeg frem til det, nå er smertene hver dag til tider uutholdelige.

 

 

For min del hjelper det med varme, så jeg har varmeflasker jeg fyller, men hvis det blir for smertefult må jeg være alene, da bruker jeg bilen.

 

Det kommer i tak, idag fikk jeg slike smerter at jeg måtte kjøre hjem for å dusje, 

Heldigvis går det over etter noen timer.

 

Om operasjonen går feil, tror jeg neppe det kan bli verre enn det er nå, så jeg ser frem til det.

Heldig som har en lidelse som er definert så tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvd - virkelig. Og for å gjøre det bedre for meg selv, så må jeg gjøre det beste utav det, som er å lære meg å takle det, leve med det.

Se om du finner et mindulnessbasert stressreduksjonskurs i nærheten av der du bor (MBSR). Det er et 8 ukers kurs (2,5 time pr uke) hvor du lærer ulike former for øvelser som har vist seg gunstig for mange ulike typer plager samt stressrelaterte vansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du finner et mindulnessbasert stressreduksjonskurs i nærheten av der du bor (MBSR). Det er et 8 ukers kurs (2,5 time pr uke) hvor du lærer ulike former for øvelser som har vist seg gunstig for mange ulike typer plager samt stressrelaterte vansker.

Kan du google det for meg? Jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Du vet hvor jeg bor, og så kan du sende meg en mail om det om du vil. Jeg er veldig i teressert i dette. Kjenner det ga meg litt håp og optimisme. Har vært så neskjørt og mistet masse håp og optimisme nå.. Så takk, håper det finnes her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...