Gå til innhold

Angst eller syk? Hjelp, flere som har det som meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en 17 år gammel jente som bekymrer meg altfor mye om alt. Jeg klarer ikke konsentrere meg om nåtid,fremtid eller noe for jeg går å tenker hele tiden. Jeg klarer ikke glede meg til ting for jeg er redd. Redd for at noe skal skje med meg. Jeg har hatt panikkanfall tror jeg og flere tror også det. Og jeg har opplevd brystsmerter, hjertebank (eller sånn ekstra slag tror jeg det er), skjelving osv. Noen ganger alt på en gang om det er anfall og noen ganger bare brystmertene eller skjelvinngen. Er også sliten og trøtt av å gå rundt å engste meg. Og etter å ha lest om det tror Jeg selv det er Generalisert angst. Men er det det? Alt startet i Oktober/November i fjor. Men jeg tror alltid det har ligget hos meg i et par år, og brutt ut nå. Jeg er redd for å bli syk, bli syk og dø, og alt sånt. Klarer ikke tenke på annet uansett hvor mye jeg prøver. Ikke kan jeg si at jeg har vondt i brystet eller om alt annet jeg bekymrer meg over. For ingen tror meg. Har fått høre jeg er hypokonder, bare innbiller meg alt sammen. Derfor tørr jeg ikke snakke med legen mer. Jeg skal snart begynne hos en psykomotorisk terapeut igjen, pleide å snakke mye om alt med henne før. Skal prøve å fortelle mer nå. Men folk tror jeg har det bra og da tørr jeg ikke si noe. Uansett bekymringen er så stor at det sliter meg ut. Er jeg syk eller har jeg bare sterk angst? Det spørsmålet svirrer i tankene konstant. Sliter også med skumle drømmer pga dette, kan våkne på natten av det og når jeg da prøver å sove igjen er jeg tilbake i drømmen som er så ubehagelig at den sitter i hodet hele dagen. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil ikke ha det sånn. Jeg vil ha det bra.

Anonymous poster hash: 5cd31...46b

Skrevet

Hei!

Nå har jeg egentlig ikke mye peiling. Men slik jeg tenker om din situasjon så bør du snakke med en lege om dette her. Disse brystsmertene er nok helt sikkert psykisk. Du kan jo få noe angst dempende medisiner av legen og da kan det hende disse kroppslige symptomene forsvinner.

Anonymous poster hash: e099a...c9f
Skrevet

Høres ut som angst. Men du bør gå til legen, av to grunner:

1. Legen din kan undersøke deg og finne ut at det ikke er noe galt med deg. Dette gir en veldig god og betryggende følelse som i seg selv kan dempe angsten.

2. Legen din kan behandle angsten slik at du får et bedre liv, og hvis nødvendig henvise deg videre til annen behandling.

Du bør derfor absolutt unne deg et legebesøk.

PS: Hjertebank, rask puls, ekstraslag, osv. er mer regelen enn unntaket ved angst. Det er helt ufarlig og betyr absolutt ikke at du skal dø!

Skrevet

Hei

Jeg er en 17 år gammel jente som bekymrer meg altfor mye om alt. Jeg klarer ikke konsentrere meg om nåtid,fremtid eller noe for jeg går å tenker hele tiden. Jeg klarer ikke glede meg til ting for jeg er redd. Redd for at noe skal skje med meg. Jeg har hatt panikkanfall tror jeg og flere tror også det. Og jeg har opplevd brystsmerter, hjertebank (eller sånn ekstra slag tror jeg det er), skjelving osv. Noen ganger alt på en gang om det er anfall og noen ganger bare brystmertene eller skjelvinngen. Er også sliten og trøtt av å gå rundt å engste meg. Og etter å ha lest om det tror Jeg selv det er Generalisert angst. Men er det det? Alt startet i Oktober/November i fjor. Men jeg tror alltid det har ligget hos meg i et par år, og brutt ut nå. Jeg er redd for å bli syk, bli syk og dø, og alt sånt. Klarer ikke tenke på annet uansett hvor mye jeg prøver. Ikke kan jeg si at jeg har vondt i brystet eller om alt annet jeg bekymrer meg over. For ingen tror meg. Har fått høre jeg er hypokonder, bare innbiller meg alt sammen. Derfor tørr jeg ikke snakke med legen mer. Jeg skal snart begynne hos en psykomotorisk terapeut igjen, pleide å snakke mye om alt med henne før. Skal prøve å fortelle mer nå. Men folk tror jeg har det bra og da tørr jeg ikke si noe. Uansett bekymringen er så stor at det sliter meg ut. Er jeg syk eller har jeg bare sterk angst? Det spørsmålet svirrer i tankene konstant. Sliter også med skumle drømmer pga dette, kan våkne på natten av det og når jeg da prøver å sove igjen er jeg tilbake i drømmen som er så ubehagelig at den sitter i hodet hele dagen. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil ikke ha det sånn. Jeg vil ha det bra.

Anonymous poster hash: 5cd31...46b

Du nevner ingen symptomer som tyder på at du lider av fysisk sykdom. Du nevner imidlertid mye som går inn under ulike  angstlidelser. Les litt om sykdomsangst/hypokondri og se om du kjenner deg igjen i det. 

Jeg har hatt det slik du beskriver i ulike faser i livet. Det er svært tøft å ha det slik. Jeg håper du finner noen du kan snakke med om dette. Det er ikke godt å ha det slik du har det. Du er ikke alene om å ha det slik, men det hjelper deg trolig lite å vite akkurat det. 

Anonymous poster hash: 4445d...0b2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...