Gå til innhold

2 år siden jeg var syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan kan ikke hjernen min bli bra igjen? det er to år siden jeg var syk. manisk psykose. Hjernen min blir jo aldri bra. Jeg føler hjernen inni kraniet og det er ubehagelig. Jeg greier ikke gjøre noe. Jeg må fikse lysene i leiligheten min og klarer ikke det en gang. Orker ikke rydde rommet mitt for klær, ingenting. Jeg var syk og hjernen blir aldri som før. Det er sorgfullt. Ingen advarte meg om at dette kunne skje. Jeg gikk på psykoedukasjonskurs om bipolar lidelse, men ingen lærte meg dette.

Skrevet (endret)

Manisk psykose vet jeg ingen ting om, men har gått med depresjon/angst mer eller mindre konstant i ti år og føler også at hjernen er ødelagt. Måtte gi opp arbeidet som betydde alt for meg, bryr meg ikke om noen ting lenger, har ingen gleder, hukommelse og konsentrasjon er helt ødelagt. Elsket å lese bøker tidligere, har lest to romaner på to år, tidligere kunne jeg lese to i uken. Skal jeg se en film må jeg ta en pause hver halvtime for ikke å falle helt ut. Orker/gidder ikke å lese aviser og følge med på nyheter lenger. Virker som om halve hjernekapasiteten er borte. Frykter at hjernen er permanent ødelagt. Føler livet er over.

Endret av gråstein
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er gjort i denne saken? Hvem har du søkt hjelp hos? Hvordan har du beskrevet problemet? Hva er gjort av utredning? Hvilke svar har du fått? Hva mener en at dette er? Er det foreslått noen forsøk på behandling?

Skrevet

Manisk psykose vet jeg ingen ting om, men har gått med depresjon/angst mer eller mindre konstant i ti år og føler også at hjernen er ødelagt. Måtte gi opp arbeidet som betydde alt for meg, bryr meg ikke om noen ting lenger, har ingen gleder, hukommelse og konsentrasjon er helt ødelagt. Elsket å lese bøker tidligere, har lest to romaner på to år, tidligere kunne jeg lese to i uken. Skal jeg se en film må jeg ta en pause hver halvtime for ikke å falle helt ut. Orker/gidder ikke å lese aviser og følge med på nyheter lenger. Virker som om halve hjernekapasiteten er borte. Frykter at hjernen er permanent ødelagt. Føler livet er over.

Du beskriver et enormt funksjonstap. Når jeg leser om den store endringen (inklusive i forhold til arbeid slik du beskrev i går), så synes jeg ikke du skal godta avslaget du har fått på behandling. Hvis du bor i et område med en del privatpraktiserende psykiatere, så synes jeg du skal skrive et brev hvor du tydelig beskriver hvordan du har det nå - og hvordan du har hatt det tidligere - og be om hjelp. Du kan sende brevet til flere psykiatere samtidig i håp om at minst en av dem gir positiv respons.

Skrevet

Hva er gjort i denne saken? Hvem har du søkt hjelp hos? Hvordan har du beskrevet problemet? Hva er gjort av utredning? Hvilke svar har du fått? Hva mener en at dette er? Er det foreslått noen forsøk på behandling?

Har økt Abilify fra 10 mg til 15 mg og det har hjulpet veldig. Jeg har beskrevet problemet med hodet på alle finurlige måter, etter hvordan hodet har føltes. Jeg skulle ønske jeg hadde fått eeg, ct eller mr e.l, men ingen spesiell utredning er gjort. Jeg gikk til en psykolog som mente det var angst som satt seg i hodet (men det satt seg aldri i hodet slik før jeg haddde manien). Da jeg var innlagt mente de at det var psykose, fordi jeg var enda verre og følte hodet var et skrelt egg eller en flytende båt, men det var jo bare en følelse, ikke en vrangforestilling. Psykologen har avsluttet med meg. Det var kanskje blitt ganske bra med 15 mg Abilify, kanskje det er verre nå igjen pga stress jeg skal flytte.

Men jeg husker da før i mitt gamle liv, jeg hadde da energi til å gjøre ting. Det har jeg ikke nå. Drasser meg på trening og med venner, men det er et slit. Bruker dagesvis på å fikse lysene i leiligheten. 

Skrevet

Høres jo ut som det går på vellykketheten av behandlingen (medisineringen), ikke en permanente skade i hjernen...

Jeg håper det finnes en bedre løsning på dette.

Skrevet

Virker som jeg bare må hvile masse for ikke å overbelaste hjernen.

Men jeg kjente aldri slikt press fra hjernen før. Hva har skjedd? Jeg forstår det ikke. Ingen andre heller tydeligvis.

Skrevet

Det begynte med at det kjentes ut som jeg hadde et hull i hjernen det rant fra, mens jeg fremdeles var på skjerma og fikk begynne gå ut, de sa det var alle inntrykkene.

Skrevet

Jeg tror det er fordi du er syk, men nå er ikke jeg en fagperson, da.

Skrevet

Jeg og føler livet er ødelagt. Føler du noe press i hjernen?

Skrevet

Kanskje nakken er stiv og det derfor kjennes ut som jeg kjenner hjernen min

Skrevet

Jeg kjenner til tider veldig press i hjernen, vet ikke hva det er.

Skrevet

Tror man får vondt i hjernen når den er overarbeidet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@missmas: Etter å ha lest din beskrivelse av symptomer, er jeg overbevist om at dette er et psykisk problem, og at det ikke skyldes noen organisk feil/skade i hjernen. Bedring etter økning av Abilify styrker min overbevisning på at det er slik.

MR, CT, EEG vil ikke vise noe som kan forklare dine plager. Tross dette hender det at vi leger rekvirerer slike undersøkelser fordi det vil berolige pasienten. Om det bør gjøres hos deg, kan ikke jeg avgjøre. Det må din faste psykiater/lege ta stilling til.

Skrevet (endret)

Nei.

Endret av gråstein
Skrevet

Du beskriver et enormt funksjonstap. Når jeg leser om den store endringen (inklusive i forhold til arbeid slik du beskrev i går), så synes jeg ikke du skal godta avslaget du har fått på behandling. Hvis du bor i et område med en del privatpraktiserende psykiatere, så synes jeg du skal skrive et brev hvor du tydelig beskriver hvordan du har det nå - og hvordan du har hatt det tidligere - og be om hjelp. Du kan sende brevet til flere psykiatere samtidig i håp om at minst en av dem gir positiv respons.

Ifølge NHD finnes det trolig ingen effektiv behandling.

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/399204-diskriminert-av-helsevesenet-pga-asperger-diagnose/#entry3546670

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...