Gå til innhold

Øke dosen på egen hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg bruker i dag 75 mg Sarotex Retard.

Opplever stadig tilbakevendende angst, panikk-episoder. Jeg gråter mye og er så fortvilet over situasjonen min.

Jeg har lest mye om Sarotex, og ser nå at jeg ikke har særlig høy dose.

Kan jeg øke til 100 mg, uten å kontakte lege?

Har ikke ny time før om to uker.

Psykologen som jeg har vært hos, er vekke i 3 uker nå. Men hun viste ikke hva Sarotex var engang, og kunne følgelig ikke råde meg til opptrapping.

Er det noen av dere som bruker denne med., og kan fortelle hvilken dose dere bruker?

Opplever kraftige bivirkninger i form av nattsvette, munntørrhet og blodt.fall. (Svimmel)

Takk for at du leste!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du kan øke til 100 mg.

Skrevet

Glemte å si at jeg også tar Pranolol innimellom!

2-3 g dg 20 mg.

Merker ikke noe til de tabl da....

Pranolol fikk jeg hos endokrinologen, og Sarotex fikk jeg på sykehuset av en gastro.lege.

Fastlegen min kjenner til at jeg bruker disse tabl. Vi skulle diskutere dem på neste time.

Skrevet

Hvorfor står du på så gammel type medisin?

Anonymous poster hash: c56ff...6af
Skrevet

Hvorfor står du på så gammel type medisin? Anonymous poster hash: c56ff...6af

Det var den jeg fikk av legen....

Jeg begynte på Cipralex, men følte den ikke hjalp noe på panikken. Så da fikk jeg Sarotex.

Jeg kan ikke så mye om disse medisinene..

Håper jo den virker selv om den er "gammel"??

Skrevet (endret)

Sarotex er fæl på å gi munntørrhet og blodtrykksfall som bivirkning. Den tilhører det som kalles trisykliske antidepressiva, og disse kommer fra "generasjonen før" SSRI.

Hvis du får effekt, og kan leve med bivirkningene, så er det jo bra. Hvis ikke ville jeg heller spurt legen om noe annet (f.eks et annet SSRI eller et annet antidepressiv som kan virke mot angst). Selv blant trisykliske AD er Sarotex en av de som gir mest munntørrhet. Av trisykliske AD som i Felleskatalogen er godkjent til bruk mot panikk er vel klomipramin (Anafranil) det eneste såvidt jeg vet?

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...