lille_myyy Skrevet 16. september 2014 Skrevet 16. september 2014 Er det noen som har lest "Tenk deg glad!" av David D. Burns? Jeg sliter mye med negativ grubling, og selvdesktruktive tanker, og krisemaksimeringstanker. Har perioder der jeg nesten ikke ser lys i tunnelen, men likevel ikke så "preget" at jeg ikke kan se gleder i hverdagen, og kjenne et lite snev av lykke. Har også kjent på engstelsen, og jeg kjenner meg mer og mer igjen i angstlidelsen. Men jeg vet at dette kun er i hodet mitt, og ønsker så gjerne å endre adferd og tankemønster uten å benytte noen medisiner. Så går det an? Å jobbe bevist med tankene og følelsene, og bli en glad person igjen uten og måtte ty til medisiner? Jeg er så usikker på om jeg skal kjøpe den eller ikke 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 Skrevet 16. september 2014 Nei, den type hallelluja bøker har jeg ingen tro på. Jeg klarer ihverttfall ikke å tenke meg glad, like lite som jeg kan tenke meg trist eller gråte på kommando hvis jeg er glad.Anonymous poster hash: 15101...edd 0 Siter
lille_myyy Skrevet 16. september 2014 Forfatter Skrevet 16. september 2014 Nei, den type hallelluja bøker har jeg ingen tro på. Jeg klarer ihverttfall ikke å tenke meg glad, like lite som jeg kan tenke meg trist eller gråte på kommando hvis jeg er glad.Anonymous poster hash: 15101...edd Nei men, det handler jo ikke bare om å si "i dag skal jeg være glad", også bli det. Jeg tror det handler mer om å bli bevisst de negative tankene og følelsene sine, og aktivt jobbe med at de kun er der fordi man tillater de å være der, om du forstår? Jeg tror man kan tenke seg trist, hvis du aktivt setter deg ned å tenker over alle feilene med seg selv, alle feilene man har gjort i livet, og hvorfor man føler seg misykket som person. Da blir vel alle litt mutte og triste. I stede for å endre nettopp de tankene til å ikke ta overhånd over hverdagen, og lære seg å stoppe de før de begynner å bli grubletanker. Slik som hvis du bevisst setter deg ned og tenker over hvorfor DU skal være stolt av deg selv, eller noe man gleder seg å gjøre, så blir man jo mer lettere i humøret?= Eller hvis du hever øyebrynene, og smiler? Jeg blir lettere da, enn hvis jeg rynker panna og lager "nedover" munn, så synes jeg det er vanskeligere å tenke positive tanker. Jeg vet ikke, dette er kun tanker og meninger jeg har. Jeg er bare lei av å føle meg tung til sinns, irritert, trett og skyve alle fra meg. Noe må jeg gjøre, og ingen samtaler med psykolog hjelper. Jeg vil ikke ha slike tanker og følelser lengre, så noe må jeg gjøre før jeg mister alle jeg er glad i rundt meg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 Skrevet 16. september 2014 Nei men, det handler jo ikke bare om å si "i dag skal jeg være glad", også bli det. Jeg tror det handler mer om å bli bevisst de negative tankene og følelsene sine, og aktivt jobbe med at de kun er der fordi man tillater de å være der, om du forstår? Jeg tror man kan tenke seg trist, hvis du aktivt setter deg ned å tenker over alle feilene med seg selv, alle feilene man har gjort i livet, og hvorfor man føler seg misykket som person. Da blir vel alle litt mutte og triste. I stede for å endre nettopp de tankene til å ikke ta overhånd over hverdagen, og lære seg å stoppe de før de begynner å bli grubletanker. Slik som hvis du bevisst setter deg ned og tenker over hvorfor DU skal være stolt av deg selv, eller noe man gleder seg å gjøre, så blir man jo mer lettere i humøret?= Eller hvis du hever øyebrynene, og smiler? Jeg blir lettere da, enn hvis jeg rynker panna og lager "nedover" munn, så synes jeg det er vanskeligere å tenke positive tanker. Jeg vet ikke, dette er kun tanker og meninger jeg har. Jeg er bare lei av å føle meg tung til sinns, irritert, trett og skyve alle fra meg. Noe må jeg gjøre, og ingen samtaler med psykolog hjelper. Jeg vil ikke ha slike tanker og følelser lengre, så noe må jeg gjøre før jeg mister alle jeg er glad i rundt meg Mulig andre kan det, ikke jeg. Er jeg glad er jeg glad uansett hvor mye jeg prøver å bli trist.Anonymous poster hash: 15101...edd 0 Siter
lille_myyy Skrevet 16. september 2014 Forfatter Skrevet 16. september 2014 Mulig andre kan det, ikke jeg. Er jeg glad er jeg glad uansett hvor mye jeg prøver å bli trist.Anonymous poster hash: 15101...edd Slik tror jeg det er for de aller fleste! Er du glad, så er negative tanker og grublinger langt borte. Nå snakker jeg om når de negative grublingene og tankene kommer, og aktivt stoppe de før de tar overhånd over hele deg. Men vi er jo alle veldig forskjellige 0 Siter
Gjest Skrevet 16. september 2014 Skrevet 16. september 2014 Er det noen som har lest "Tenk deg glad!" av David D. Burns? Jeg sliter mye med negativ grubling, og selvdesktruktive tanker, og krisemaksimeringstanker. Har perioder der jeg nesten ikke ser lys i tunnelen, men likevel ikke så "preget" at jeg ikke kan se gleder i hverdagen, og kjenne et lite snev av lykke. Har også kjent på engstelsen, og jeg kjenner meg mer og mer igjen i angstlidelsen. Men jeg vet at dette kun er i hodet mitt, og ønsker så gjerne å endre adferd og tankemønster uten å benytte noen medisiner. Så går det an? Å jobbe bevist med tankene og følelsene, og bli en glad person igjen uten og måtte ty til medisiner? Jeg er så usikker på om jeg skal kjøpe den eller ikke Jeg har ikke lest boken, men tror ikke det finnes et svar på om du vil ha nytte av den uten å prøve. Vi er forskjellige. Depresjoner er forskjellige. Og det er forskjellige ting som utløser tungsinn og depresjon. Jeg tror vi til en viss grad kan påvirke tanker og følelser. Men effekten vil nok variere mye mellom en lett og alvorlig depresjon. Selv har jeg ikke klart å finne hemmeligheten med å tenke meg glad når jeg er langt nede, men ved lettere nedstemthet kan det være effektivt å være sammen med andre og få tankene over på andre ting. 0 Siter
Gondor Skrevet 16. september 2014 Skrevet 16. september 2014 Jeg har lest halve boken og den er slett ikke dum. Det krever imidlertid mye egeninnsats for man skal gjøre mange oppgaver og jeg falt av lasset. Det kan hende man kan samarbeide med en terapeut for å få bedre utbytte av boken. Som det nevnes over her er det stor forskjell på å være nedfor og tenke negativt og det å ha en alvorlig depresjon. I det siste tilfelle stabler man alle selvhjelpsbøkene man har oppå hver andre for å nå opp til repet som henger i taket. 0 Siter
lille_myyy Skrevet 16. september 2014 Forfatter Skrevet 16. september 2014 Jeg har lest halve boken og den er slett ikke dum. Det krever imidlertid mye egeninnsats for man skal gjøre mange oppgaver og jeg falt av lasset. Det kan hende man kan samarbeide med en terapeut for å få bedre utbytte av boken. Som det nevnes over her er det stor forskjell på å være nedfor og tenke negativt og det å ha en alvorlig depresjon. I det siste tilfelle stabler man alle selvhjelpsbøkene man har oppå hver andre for å nå opp til repet som henger i taket. Takk for svar begge to Nå vet ikke jeg hvor deprimert jeg er, eller om de negative tankene har for mye plass i hverdagen min, fordi jeg går ikke til terapeut. Jeg kan smile i timene, så derfor ble jeg tolket som at jeg har det for bra til å prate med psykolog, og dermed ingen hjelp Men jeg har det virkelig ikke godt inni meg, og dette har pågått over så mange år, at jeg er helt utslitt. Men grep vil jeg ta, så jeg får bare lese den og gjøre opp min egen mening Nå er jeg litt lik som deg, at jeg raskt detter av lasset. Har mange selvhjelpsbøker som ligger i hylla... Men jeg vil ikke ha det slikt! Jeg makter ikke mer av presset i brystet, av engstelsen og den negative grublingen. Bare tanken av hvor mye negativt jeg gir de rundt meg. Forstår virkelig ikke at jeg fortsatt har en kjæreste, for han har måtte sittet å lyttet gjennom mye snør og tårer og frustrasjon. Og helt ærlig har jeg INGENTING å være lei meg for, men er det likevel. Forstår ikke hvorfor jeg er slik? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.