Gå til innhold

Mobbing og skolebytte


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fortvilet venninne som har et barn som blir mye mobbet på skolen. Hun har tatt det opp med læreren på skolen, men det skjer lite. Nå lurer hun på om det kanskje kan være mulig å bytte skole, eller gjøre noen andre drastiske tiltak. Er det noen som har erfaringer til hva man kan gjøre, hvem man kan kontakte osv?

 

Det er fortvilende å høre om hvordan de har det, både moren og datteren. På grunn av at de bare har bodd i Norge i noen år og bare kan litt norsk, synes de det er vanskelig å vite hva de skal gjøre. Det må vel være noe som kan gjøres, selv om det ikke skjer noen endringer ved å kontakte læreren?



Anonymous poster hash: 0f599...c53
Skrevet

Gå til rektor. Er det noen som skal bytte skole er det mobberne.

Anonymous poster hash: 9ba06...8a6

Skrevet (endret)

Skolen skal ha en handlingsplan mot mobbing og krenkelser ( se udir). Når lærere mottar slike beskjeder skal de så absolutt tas på alvor på . Siden kontaktlærer slik jeg forstår ikke gjør noe bør det bringes videre til rektor som øverste ansvarlige .

Mobbing er et relativt begrep . å kunne vise til konkrete eksempler kan være viktig for å dokumentere.

Hva blir sagt og gjort.? Skjult psykisk mobbing vanskeligere å oppdage ( utfrysning , ignorering , baksnakking, nedsettende bemerkninger) enn fysisk ( ødeleggelser av ting, bli jaget , slått osv ).

Skriv ned hendelser. Er mobbing en del av hverdagen ( systematisk)el oppleves det av og til ? Alle skoler skal jobbe bevisst og aktivt med holdningsskapende arbeid hvor respekt for mangfold , forskjellighet , menneskeverd og inkludering er grunnleggende verdier. Dette skal ikke bare være synelig i deres planer men også i daglig praksis .

Endret av En namnlaus
Skrevet

Skolen skal ha en handlingsplan mot mobbing og krenkelser ( se udir). Når lærere mottar slike beskjeder skal de så absolutt tas på alvor på . Siden kontaktlærer slik jeg forstår ikke gjør noe bør det bringes videre til rektor som øverste ansvarlige .

Mobbing er et relativt begrep . å kunne vise til konkrete eksempler kan være viktig for å dokumentere.

Hva blir sagt og gjort.? Skjult psykisk mobbing vanskeligere å oppdage ( utfrysning , ignorering , baksnakking, nedsettende bemerkninger) enn fysisk ( ødeleggelser av ting, bli jaget , slått osv ).

Skriv ned hendelser. Er mobbing en del av hverdagen ( systematisk)el oppleves det av og til ? Alle skoler skal jobbe bevisst og aktivt med holdningsskapende arbeid hvor respekt for mangfold , forskjellighet , menneskeverd og inkludering er grunnleggende verdier. Dette skal ikke bare være synelig i deres planer men også i daglig praksis .

 

Tusen hjertelig takk for råd. Jeg har bare snakket med venninnen min, og har ikke snakket med datteren. Men venninnen min begynte å gråte når hun fortalte om situasjonen og virket virkelig fortvilet, så på meg virker det som om det er systematisk mobbing. Hun fortalte at datteren ofte kommer gråtende hjem fra skolen, og at hun er veldig trist før hun går på skolen. Om selve spørsmålet om hva mobbingen går ut på sa hun at ingen ville være med henne og at jentene i klassen var slemme mot henne.

 

Hun fortalte at de hadde tenkt på å bytte skole fordi de orket ikke mer, men hun visste ikke hvem hun kunne kontakte om noe slikt. Men det kan vel også være vanskelig å komme inn i en ny klasse der man ikke kjenner noen, så hvis det er mulig å bedre situasjonen der hun er, er vel det sikkert det beste. Jeg tror jeg får råde henne til å gå til rektoren på skolen først, før hun vurderer skoleskifte nærmere. Håper de tar mer tak i det, det skal ikke være slik at et barn ofte kommer gråtende hjem fra skolen. Det går bare ikke an å ha det slik.

 

Takk igjen for at du ga noen råd. Jeg skal møte henne igjen i morgen, og skal videreformidle dette til henne. Venninnen min snakker greit norsk, men det er en del ord og formuleringer hun ikke skjønner, og hvis noen snakker for fort får hun ikke alt med seg. Synes du da hun burde ha med seg noen flere personer når hun snakker med rektor?

Anonymous poster hash: 0f599...c53

Skrevet

Hei. Hun er jammen heldig som har deg, en engasjert venninne. Når du skriver hun forteller datteren " ofte kommer gråtende hjem fra skolen" synes jeg dette må tas tak i . Skolen må snakke med barnet, moren og konkrete tiltak må settes i verk. F eks observasjon av hvordan barnet har det i skole/ klassemiljø/ skjer det noe på skoleveien?

Kanskje kan du hjelpe mor å lage et notat hun kan bruke i samtale basert på opplysninger hun har fanget opp om hvordan barnet har det?

Den skolen hvor jeg har barna mine er svært opptatt av skolemiljø og forebygging av mobbing- samt inkludering.

Barn med språkbarrierer kan lett falle utenfor ( nå vet jeg ikke om hun har det). Det er blitt tatt tak i dette gjennom at barn fra ulike klassetrinn engasjeres som lekeledere og har ansvar og hjelpe til for at alle skal ha det bra ( miljøskapere). Alle barna må imidlertid ansvarliggjøres i klassemiljø.

Mobbing skal det være nulltoleranse for. Skolen må prate m barna som er involvert og deres foreldre og det må gjøres avtaler om hvordan det skal bli slutt på dette .

Skrevet

Hei. Hun er jammen heldig som har deg, en engasjert venninne. Når du skriver hun forteller datteren " ofte kommer gråtende hjem fra skolen" synes jeg dette må tas tak i . Skolen må snakke med barnet, moren og konkrete tiltak må settes i verk. F eks observasjon av hvordan barnet har det i skole/ klassemiljø/ skjer det noe på skoleveien?

Kanskje kan du hjelpe mor å lage et notat hun kan bruke i samtale basert på opplysninger hun har fanget opp om hvordan barnet har det?

Den skolen hvor jeg har barna mine er svært opptatt av skolemiljø og forebygging av mobbing- samt inkludering.

Barn med språkbarrierer kan lett falle utenfor ( nå vet jeg ikke om hun har det). Det er blitt tatt tak i dette gjennom at barn fra ulike klassetrinn engasjeres som lekeledere og har ansvar og hjelpe til for at alle skal ha det bra ( miljøskapere). Alle barna må imidlertid ansvarliggjøres i klassemiljø.

Mobbing skal det være nulltoleranse for. Skolen må prate m barna som er involvert og deres foreldre og det må gjøres avtaler om hvordan det skal bli slutt på dette .

 

Takk for hjelp og informasjon :) Jeg kjenner ikke barna særlig godt, utenom at jeg har hilst på dem et par ganger, men jeg forstår det slik at de snakker svært godt norsk. Det kan sikkert være noen få ord de ikke forstår, men slik er det jo også med barn som har norsk som morsmål.

 

Du mener at det er viktig at datteren også snakker med skolen om dette, ikke bare moren? Som du også skriver synes jeg absolutt at hun bør kunne kreve at skolen følger dette opp, når datteren tydeligvis blir ulykkelig av miljøet i klassen. Det virker som skolen til barna dine er god på dette.

 

Det virker som du har peiling på dette, så håper det er i orden at jeg spør litt mer. Er det best å ringe til rektor og be om en samtale om datterens vanskeligheter på skolen, eller bør dette på noen måte gå gjennom læreren (som ikke har gjort noe i dette tilfellet)? 

 

Et slikt notat kan jeg gjerne hjelpe til å lage. Er det best bare å skrive opp hvordan datteren opplever situasjonen, eller også forslag til tiltak eller lignende? Hva er viktig at står i et slikt notat, altså hva er viktig at rektor/skolen vet om situasjonen?

Anonymous poster hash: 0f599...c53

Skrevet

Takk for hjelp og informasjon :) Jeg kjenner ikke barna særlig godt, utenom at jeg har hilst på dem et par ganger, men jeg forstår det slik at de snakker svært godt norsk. Det kan sikkert være noen få ord de ikke forstår, men slik er det jo også med barn som har norsk som morsmål.

Du mener at det er viktig at datteren også snakker med skolen om dette, ikke bare moren? Som du også skriver synes jeg absolutt at hun bør kunne kreve at skolen følger dette opp, når datteren tydeligvis blir ulykkelig av miljøet i klassen. Det virker som skolen til barna dine er god på dette.

Det virker som du har peiling på dette, så håper det er i orden at jeg spør litt mer. Er det best å ringe til rektor og be om en samtale om datterens vanskeligheter på skolen, eller bør dette på noen måte gå gjennom læreren (som ikke har gjort noe i dette tilfellet)?

Et slikt notat kan jeg gjerne hjelpe til å lage. Er det best bare å skrive opp hvordan datteren opplever situasjonen, eller også forslag til tiltak eller lignende? Hva er viktig at står i et slikt notat, altså hva er viktig at rektor/skolen vet om situasjonen?

Anonymous poster hash: 0f599...c53

jeg tenker det er viktig kontaktlærer / den lærer som står barnet nærmest spør barnet om dette i samtale. Lærere kan ikke få med seg alt som skjer og en må derfor få barnets opplevelser og perspektiver inn. Hvordan arter mobbingen sin? Hvorfor blir hun trist og vegrer seg før skolen?

Jeg stiller meg undrende til at skolen ikke har gjort dette når slike forhold er blitt tatt opp av foresatte. Kanskje ikke fanget opp alvoret ? Om mor fortsatt har tillit til lærer kan hun prøve vedkommende igjen. Kanskje lettest å kommunisere om hun avtaler møte? Skolen har et ansvar for å følge opp. Om lærer ikke tar tak må rektor kontaktes. På vår skole kobles rektor raskt inn i ft mobbeepisoder for å knipe det før det utviklet seg. Det skal være såkalt lav terskel.

Vedr notatet ville jeg skrevet ned egen opplevelse av situasjonen( hvordan du opplever barnet er plaget ) , samt referere til hva barnet selv uttrykker / hvordan det gruer seg til ny skoledag/ gråter. Kanskje også litt om at du forventer at skolen gjør noe for å bedre situasjonen/ barnets trivsel. Svært viktig å gjøre avtaler og gå systematisk til verks for forebygging. Dette vet skolen hvordan de skal håndtere profesjonelt - mor må derfor kunne forvente at skolen holder kontakt med henne / barnet om dette frem til situasjonen er bedret.

Skrevet

jeg tenker det er viktig kontaktlærer / den lærer som står barnet nærmest spør barnet om dette i samtale. Lærere kan ikke få med seg alt som skjer og en må derfor få barnets opplevelser og perspektiver inn. Hvordan arter mobbingen sin? Hvorfor blir hun trist og vegrer seg før skolen?

Jeg stiller meg undrende til at skolen ikke har gjort dette når slike forhold er blitt tatt opp av foresatte. Kanskje ikke fanget opp alvoret ? Om mor fortsatt har tillit til lærer kan hun prøve vedkommende igjen. Kanskje lettest å kommunisere om hun avtaler møte? Skolen har et ansvar for å følge opp. Om lærer ikke tar tak må rektor kontaktes. På vår skole kobles rektor raskt inn i ft mobbeepisoder for å knipe det før det utviklet seg. Det skal være såkalt lav terskel.

Vedr notatet ville jeg skrevet ned egen opplevelse av situasjonen( hvordan du opplever barnet er plaget ) , samt referere til hva barnet selv uttrykker / hvordan det gruer seg til ny skoledag/ gråter. Kanskje også litt om at du forventer at skolen gjør noe for å bedre situasjonen/ barnets trivsel. Svært viktig å gjøre avtaler og gå systematisk til verks for forebygging. Dette vet skolen hvordan de skal håndtere profesjonelt - mor må derfor kunne forvente at skolen holder kontakt med henne / barnet om dette frem til situasjonen er bedret.

 

Ja, jeg synes også det er vanskelig å forstå at det ikke blir gjort noe mer med situasjonen hvis lærerne har oppfattet situasjonens alvor. Jeg tror jo ikke at de ønsker å la en ung jente gå gråtende hjem fra skolen flere ganger i uken. De må da vel ønske at barna på skolen skal ha det bra.

 

Til meg fortalte venninnen min ganske godt hvor fortvilet datteren var og hvordan situasjonen var. Men siden jeg kjenner henne er det enklere for meg å vite hvordan jeg skal spørre om ting slik at hun forstår (ikke bruke for vanskelige ord, snakke for fort osv.) Jeg vet ingenting om hvordan samtalen med skolen har vært, kanskje hun har hatt vanskeligheter med å finne de riktige ordene, eller har fått spørsmål som hun ikke har forstått. I så fall er det nok sikkert bra å ha med seg et notat hun kan bruke og eventuelt vise til lærere eller rektoren.

 

Jeg skal videreformidle disse rådene og fortelle at hvis hun ønsker det kan jeg hjelpe henne med å formulere et slikt notat. Jeg håper virkelig det er noe som kan gjøres for å forbedre skoledagen til datteren hennes. Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg. Det er jeg (og helt sikkert også min venninne) svært takknemlig for.

Anonymous poster hash: 0f599...c53

Skrevet

Bare hyggelig! Åpenbart at skolen bør ansvarliggjøres mer synes jeg. Ingen skal behøve å oppleve dette ! Lykke til

Skrevet

Bare hyggelig! Åpenbart at skolen bør ansvarliggjøres mer synes jeg. Ingen skal behøve å oppleve dette ! Lykke til

 

Fint å se deg i ditt element, namnlaus :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...