Gå til innhold

Mennesker "uten" impulsivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg googler impulsivitet, får jeg opp masse stoff om mennesker med mye/overdreven impulsivitet, men lite om det motsatte.

Jeg har et familiemedlem som nærmest ikke eier noe impulsivitet i kroppen. Jeg ser aldri en impulsiv reaksjon, avgjørelse, handling. Hun kan bryte ut i en kort, høy latter, men til og med denne virker på en eller annen måte kalkulert og "uekte" - selv om det finnes unntak. Hun er vanskelig å lese, da hun har lite mimikk. Hennes reaksjoner virker noen ganger overdrevne, uekte og dramaqueen- aktige.

Hun virker litt kald, men jeg spotter jo følelser en gang i mellom, så vet hun ikke er en maskin.

Alt skal planlegges til (etter min mening) det kjedsommelige, og ting skal gå etter hennes og mannens pipe når de er sammen med andre.

Det er ikke fordi jeg tror hun har en diagnose, jeg ønsker bare å forstå henne bedre, og takle henne bedre (har problemer). Noen som kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: 4b26b...267
Skrevet

Du kan forsøke å google "mangel på spontanitet". Det kommer dels av temperament, men ofte har mennesker som mangler spontanitet ikke blitt møtt på en god måte når de har uttrykt følelser og ønsker spontant som barn. De har lært at det straffer seg og har funnet strategier for å unngå det. 

Skrevet

Når jeg googler impulsivitet, får jeg opp masse stoff om mennesker med mye/overdreven impulsivitet, men lite om det motsatte. Jeg har et familiemedlem som nærmest ikke eier noe impulsivitet i kroppen. Jeg ser aldri en impulsiv reaksjon, avgjørelse, handling. Hun kan bryte ut i en kort, høy latter, men til og med denne virker på en eller annen måte kalkulert og "uekte" - selv om det finnes unntak. Hun er vanskelig å lese, da hun har lite mimikk. Hennes reaksjoner virker noen ganger overdrevne, uekte og dramaqueen- aktige.Hun virker litt kald, men jeg spotter jo følelser en gang i mellom, så vet hun ikke er en maskin. Alt skal planlegges til (etter min mening) det kjedsommelige, og ting skal gå etter hennes og mannens pipe når de er sammen med andre. Det er ikke fordi jeg tror hun har en diagnose, jeg ønsker bare å forstå henne bedre, og takle henne bedre (har problemer). Noen som kan hjelpe meg? Anonymous poster hash: 4b26b...267

Skrevet

Jeg er ikke impulsiv selv men føler at det er mer relatert til depresjon enn sånne "uheldige barneopplevelser" for min del ihvertfall. Men jeg er ingen ekspert

Skrevet

Vær obs på at mennesker kan være sammensatte. Jeg selv veksler mellom å være maskin og dyr.

Skrevet

Kan være AS.

Anonymous poster hash: d2ef4...b07
Skrevet

Ja....jeg kjenner ikke til hennes oppvekst. Jeg tror ikke hun er deprimert, dette er bare sånn hun er konstant. Kommunikasjonen med henne er også tung, hun spør om noe, jeg svarer og hun gjentar bare det jeg sier og nikker. Hun lukker seg inne og saken er lukket;) Selvfølgelig ikke alltid det er slik, men ofte. Hun spør ofte om de samme ting igjen og igjen. Hun bekymrer seg også konstant over alt ting (virker det som om), spesielt økonomi. Hun bekymrer seg også på våres vegne, i så stor grad, at vi har måttet si at hun ikke skal dele bekymringene sine med oss mer, da det, tross stabil økonomi, påvirker oss.

Noen ganger kan hun finne på å kikke på meg med sånn riktig "hatblikk" - jeg velger å tro at det ikke er av hat hun stirrer.

Jeg har problemer med å like henne, da jeg ikke forstår henne. Hun er så vanskelig å lese og vanskelig å få kontakt med - hun virker også litt kald og min mann har ikke noe godt forhold til henne. Altså de har ingen konflikter, men han liker henne ikke. 

Anonymous poster hash: 016e1...707
Skrevet

Og ja....dette er da min svigermor....;)

TS

Skrevet

Du kan forsøke å google "mangel på spontanitet". Det kommer dels av temperament, men ofte har mennesker som mangler spontanitet ikke blitt møtt på en god måte når de har uttrykt følelser og ønsker spontant som barn. De har lært at det straffer seg og har funnet strategier for å unngå det. 

Interessant! Jeg skal ikke spekulere for mye i, om dette er tilfellet her, men vil lese om det likevel. TS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...