Gå til innhold

Risperdal - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal seponere Zyprexa og begynne på Risperdal.

Jeg ble litt engstelig da psykiateren min fortalte meg at man kan få hjertestans av denne medisinen. Og at jeg må ta EKG før oppstart. Aner ikke om jeg har noe hjerteproblemer og er veldig slank og holder meg i god form.

Men det har vært hjerterytmeforstyrrelser i min familie (far, onkel).

Er det egentlig da så lurt å gå over til denne medisinen ?

Jeg har ikke så mange andre preparater å velge mellom heller pga andre  bivirkninger.

Anonymous poster hash: 5c7ab...5f1
Skrevet (endret)

Det var da en merkelig beskjed fra legen din. Så godt som alle medisiner som brukes i psykiatrien innebærer en ørliten risiko (for disponerte, ca 1 av 4000) for en spesiell type hjerterytmeforstyrrelse (Torsades de pointes heter den - et fransk navn som refererer til det meget spesielle mønsteret arytmien viser på EKG) som kan gi besvimelse og i ytterste konsekvens hjertestans. Men Risperdal er da ikke verre enn andre medikamenter, heller ikke verre enn Zyprexa.

Dette har ingen ting med "vanlige" hjerterytmeforstyrrelser (forkammerflimmer, ekstraslag, osv.) å gjøre.

Men ta et EKG - det er gjort på et minutt hos fastlegen og så kan du glemme denne bekymringen deretter.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det var da en merkelig beskjed fra legen din. Så godt som alle medisiner som brukes i psykiatrien innebærer en ørliten risiko (for disponerte, ca 1 av 4000) for en spesiell type hjerterytmeforstyrrelse (Torsades de pointes heter den - et fransk navn som refererer til det meget spesielle mønsteret arytmien viser på EKG) som kan gi besvimelse og i ytterste konsekvens hjertestans. Men Risperdal er da ikke verre enn andre medikamenter, heller ikke verre enn Zyprexa.

Dette har ingen ting med "vanlige" hjerterytmeforstyrrelser (forkammerflimmer, ekstraslag, osv.) å gjøre.

Men ta et EKG - det er gjort på et minutt hos fastlegen og så kan du glemme denne bekymringen deretter.

Takk for svar Issomethingwrong.

Men jeg blir jo engstelig. Aner ikke hvorfor hun fortalte meg dette hvis det er en sjelden bivirkning. Men denne legen er veldig nøye i jobben sin. Og siden jeg har hatt hauger med bivirkninger før så vil hun vel passe på meg.

Men setter gjerne pris på et svar fra NHD også.

Skrevet

Takk for svar Issomethingwrong. Men jeg blir jo engstelig. Aner ikke hvorfor hun fortalte meg dette hvis det er en sjelden bivirkning. Men denne legen er veldig nøye i jobben sin. Og siden jeg har hatt hauger med bivirkninger før så vil hun vel passe på meg. Men setter gjerne pris på et svar fra NHD også. Anonymous poster hash: 5c7ab...5f1

Håper også du får et svar fra NHD. Men "fasiten" på om du mot formodning er en av disse 0,025% som står i fare for å få denne bivirkningen får du kun ved å ta et EKG.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Se svar fra ISW. Vil legge til at medisinen har vært på markedet i Norge i 20 år. Ingen har dødd av hjertestans. Jeg ville selv sett det som totalt unødvendig å ta ekg om jeg skulle bruke medisinen.

Men for de som er usikre, er det bare å ta ekg for å sikre at qt-tiden er normal. Da er det i hvert fall ingen øket risiko.

Skrevet

Hei

Jeg skal seponere Zyprexa og begynne på Risperdal.

Jeg ble litt engstelig da psykiateren min fortalte meg at man kan få hjertestans av denne medisinen. Og at jeg må ta EKG før oppstart. Aner ikke om jeg har noe hjerteproblemer og er veldig slank og holder meg i god form.

Men det har vært hjerterytmeforstyrrelser i min familie (far, onkel).

Er det egentlig da så lurt å gå over til denne medisinen ?

Jeg har ikke så mange andre preparater å velge mellom heller pga andre  bivirkninger.

Nå ble jeg bekymret også for jeg tar risperdal, ingen sa noe om dette :mellow:

Men har sett på mange medisiner at en bivirkning er brå død, tør ikke lese om bivirkninger lenger jeg. Til og med når sønnen min tok conserta var en bivirkning brå død, jeg gråt mye over det men han døde ikke på de årene han tok det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men har sett på mange medisiner at en bivirkning er brå død, tør ikke lese om bivirkninger lenger jeg. Til og med når sønnen min tok conserta var en bivirkning brå død, jeg gråt mye over det men han døde ikke på de årene han tok det.

Ja, det er vanvittig mye det er mulig å bekymre seg over uten noen som helst fornuftig grunn.

Skrevet

Ja, det er vanvittig mye det er mulig å bekymre seg over uten noen som helst fornuftig grunn.

Ja jeg bekymrer meg mye, men her var det en lege som hadde sagt det. Men skal prøve å ikke bekymre meg, ingen har noen oppskrift på hvordan man ikke gjør det.

Skrevet (endret)

Jeg har også hatt mine år med bekymring for denne hjerterytmeforstyrrelsen, så jeg skal kanskje ikke si så mye. Til tross for at mine EKG var normale - bekymring er ikke alltid like rasjonelt.

Men her må man bare stole på legen. De hadde ikke gitt deg et medikament som var farlig for deg - og du tok jo EKG ved innleggelsen som var normalt?

Kan også legge til at disponeringen for denne hjerterytmeforstyrrelsen ikke oppstår av seg selv. De fleste med denne problematikken har opplevd mange uforklarlige besvimelser, og det begynner som regel i tenårene eller før.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg har også hatt mine år med bekymring for denne hjerterytmeforstyrrelsen, så jeg skal kanskje ikke si så mye. Til tross for at mine EKG var normale - bekymring er ikke alltid like rasjonelt.

Men her må man bare stole på legen. De hadde ikke gitt deg et medikament som var farlig for deg - og du tok jo EKG ved innleggelsen som var normalt?

Kan også legge til at disponeringen for denne hjerterytmeforstyrrelsen ikke oppstår av seg selv. De fleste med denne problematikken har opplevd mange uforklarlige besvimelser, og det begynner som regel i tenårene eller før.

Ok, ja det er lett å bekymre seg over ting man leser og hører. Trodde jo jeg skulle dø når jeg var innlagt og, var en av grunnene til at jeg ville hjem..ville heller dø hjemme. Men de forsikret meg om at jeg ikke kom til å dø, døde ikke når jeg var der iallefall. Og de tok EKG test ja, burde vel ta det med ro.

Bare lurer, hvis man har hjerterytmeforstyrrelser...er det da man får pacemaker?

Skrevet

Bare lurer, hvis man har hjerterytmeforstyrrelser...er det da man får pacemaker?

Det er et omfattende tema, skal prøve å svare deg etter beste evne :)

Ja, pacemaker benyttes ved en del hjerterytmeforstyrrelser (arytmier), men bare de arytmiene der hjertet slår for langsomt. Det kan for eksempel være hvis punktet i hjertet som styrer hjerterytmen er sykt, slik at det produserer impulser for langsomt, eller dersom det finnes "blokkeringer" i hjertets elektriske baner som gjør at hjerteslagene ledes for langsomt eller bortfaller. Da trengs det en pacemaker som sikrer at pulsen er f.eks 60 (og ikke lavere enn det) - slik at man slipper ubehag, besvimelser, osv. ved at pulsen plutselig går for lavt.

Men, en "variant" av en pacemaker brukes ved enkelte livstruende arytmier der pulsen blir for høy (hvor den leverer et elektrosjokk (eller andre impulser) som avbryter den farlige hjerterytmen). Dette kalles for en ICD eller en "hjertestarter". Slike "hjertestartere" har ofte også en pacemaker-funksjon innebygget slik at de også kan behandle at pulsen blir for lav.

Håper dette hjalp litt :)

Skrevet

Det er et omfattende tema, skal prøve å svare deg etter beste evne :)

Ja, pacemaker benyttes ved en del hjerterytmeforstyrrelser (arytmier), men bare de arytmiene der hjertet slår for langsomt. Det kan for eksempel være hvis punktet i hjertet som styrer hjerterytmen er sykt, slik at det produserer impulser for langsomt, eller dersom det finnes "blokkeringer" i hjertets elektriske baner som gjør at hjerteslagene ledes for langsomt eller bortfaller. Da trengs det en pacemaker som sikrer at pulsen er f.eks 60 (og ikke lavere enn det) - slik at man slipper ubehag, besvimelser, osv. ved at pulsen plutselig går for lavt.

Men, en "variant" av en pacemaker brukes ved enkelte livstruende arytmier der pulsen blir for høy (hvor den leverer et elektrosjokk (eller andre impulser) som avbryter den farlige hjerterytmen). Dette kalles for en ICD eller en "hjertestarter". Slike "hjertestartere" har ofte også en pacemaker-funksjon innebygget slik at de også kan behandle at pulsen blir for lav.

Håper dette hjalp litt :)

Takk for svaret :)

Bare lurte for min bror har pacemaker, og det var sånn med han at han hadde flere besvimelser og ble hentet flere ganger med ambulanse når han datt om. De sa han kom til å dø uten pacemaker, at han kunne ha dødd. Syns det var skremmende.

Skrevet

Takk for svaret :)

Bare lurte for min bror har pacemaker, og det var sånn med han at han hadde flere besvimelser og ble hentet flere ganger med ambulanse når han datt om. De sa han kom til å dø uten pacemaker, at han kunne ha dødd. Syns det var skremmende.

I teorien er dette riktig, men nå er det (heldigvis) slik at enhver hjertecelle har egenskapen til å produsere elektriske impulser (altså, å "starte" et hjerteslag). Så selv om hjertets normale "pacemaker" slutter å fungere, så stanser ikke hjertet, men man får en puls på 30-40 som ofte medfører besvimelse, men er livreddende i den forstand at det hindrer hjertet i å stanse slik at man i mellomtiden kan få hjelp (operert inn en pacemaker).

Så det går nok bra med broren din uansett :)

Skrevet

I teorien er dette riktig, men nå er det (heldigvis) slik at enhver hjertecelle har egenskapen til å produsere elektriske impulser (altså, å "starte" et hjerteslag). Så selv om hjertets normale "pacemaker" slutter å fungere, så stanser ikke hjertet, men man får en puls på 30-40 som ofte medfører besvimelse, men er livreddende i den forstand at det hindrer hjertet i å stanse slik at man i mellomtiden kan få hjelp (operert inn en pacemaker).

Så det går nok bra med broren din uansett :)

Det er bra :)

Det var utrolig mye dramatikk rundt det med han, men han sliter nok med angst også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...