Gå til innhold

Hjemmebakt brød

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å bake brød! Sikkert 15-20 år siden sist jeg gjorde det (har bakt mye rundstykker da...) - og det er jo så godt :-)

Har hatt litt utfordringer med smulete brød, trolig fordi jeg tok for mye grovt i forhold til fint mel (stemmer det?), men siste omgang ble vel den beste, bare litt smuler da.

Jeg slumper, synes det er moro - og det blir jo litt spennende da hvordan brødene blir. Den siste gangen brukte jeg ca 2/3 fint hvetemel, og den resterende 1/3 bestod av havregryn, sammalt hvete, rugmel, litt linfrø og litt solsikkefrø. De første gangene hadde jeg ca 50% fint, men det smulet altså for mye. Har ikke noen kjøkkenmaskin, men elter med håndkraft. Bruker olivenolje i, og lager tre brød om gangen.

Motivasjonen for dette var både økonomi og smak. Brødene vi kjøper koster jo 28-35 kr, og det går med mer enn ett pr dag. Tipper at mine brød koster 10-15 kr. Solsikkefrøene og linfrøene er jo forholdsvis dyre i forhold til det andre.

Noen andre som baker brød? Har dere noen tips? Jeg hadde jo som sagt tenkt å ha dem temmelig grove, men de smuler. Skulle gjerne visst hvordan en får 50% grove brød uten å smule. Må kanskje ha kjøkkenmaskin da, og da vil det i alle fall ikke lønne seg økonomisk. Så inntil videre så er strategien min å bake brød et par ganger i uka (og supplere med 1-2 kjøpebrød de dagene jeg ikke har hjemmelaget brød), og bruke håndkraft :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• påskelilje

15

• Madelenemie

14

• morsan

4

• Kayia

3

Jeg har begynt å bake brød! Sikkert 15-20 år siden sist jeg gjorde det (har bakt mye rundstykker da...) - og det er jo så godt :-)

Har hatt litt utfordringer med smulete brød, trolig fordi jeg tok for mye grovt i forhold til fint mel (stemmer det?), men siste omgang ble vel den beste, bare litt smuler da.

Jeg slumper, synes det er moro - og det blir jo litt spennende da hvordan brødene blir. Den siste gangen brukte jeg ca 2/3 fint hvetemel, og den resterende 1/3 bestod av havregryn, sammalt hvete, rugmel, litt linfrø og litt solsikkefrø. De første gangene hadde jeg ca 50% fint, men det smulet altså for mye. Har ikke noen kjøkkenmaskin, men elter med håndkraft. Bruker olivenolje i, og lager tre brød om gangen.

Motivasjonen for dette var både økonomi og smak. Brødene vi kjøper koster jo 28-35 kr, og det går med mer enn ett pr dag. Tipper at mine brød koster 10-15 kr. Solsikkefrøene og linfrøene er jo forholdsvis dyre i forhold til det andre.

Noen andre som baker brød? Har dere noen tips? Jeg hadde jo som sagt tenkt å ha dem temmelig grove, men de smuler. Skulle gjerne visst hvordan en får 50% grove brød uten å smule. Må kanskje ha kjøkkenmaskin da, og da vil det i alle fall ikke lønne seg økonomisk. Så inntil videre så er strategien min å bake brød et par ganger i uka (og supplere med 1-2 kjøpebrød de dagene jeg ikke har hjemmelaget brød), og bruke håndkraft :-)

Vil bare si jeg er imponert! Særlig hvis motivet er økonomi, og man ikke har overskudd med tid. Det tar jo minst en time å bake brød, og det blir mye søl etc.

Selv baker jeg bare hvis vi virkelig skal ha noe ekstra. Og fordi jeg gjør det sjelden, blir resultatet ofte ikke helt bra. Dermed blir det enda sjeldnere... Synes det er ganske mye jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568057
Del på andre sider

Vil bare si jeg er imponert! Særlig hvis motivet er økonomi, og man ikke har overskudd med tid. Det tar jo minst en time å bake brød, og det blir mye søl etc.

Selv baker jeg bare hvis vi virkelig skal ha noe ekstra. Og fordi jeg gjør det sjelden, blir resultatet ofte ikke helt bra. Dermed blir det enda sjeldnere... Synes det er ganske mye jobb.

Jeg bakte en del for mange herrens år siden, fordi jeg liker brødene ekstra grove. Så fikk jeg så mange klager fra en mann som ikke hadde vokst opp med hjemmebakst at jeg sluttet og nå har jeg en sønn som heller ikke har vokst opp med hjemmebakt grovt brød...;) Altså ingen vits å bake selv, unntatt hvis jeg baker noe mye finere. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568061
Del på andre sider

Jeg har fri en dag i uka, og planen er å ta den ene bakingen den dagen. Ellers går det jo fint an å sette deigen etter middag, la den stå til etter kjøring/trening, bake ut, legge unger og så steke siste timen før en legger seg. Har prøvd det også, og det går greit. Det skar seg imidlertid på fredag ettermiddag, da jeg holdt på å bake brød samtidig som jeg gjorde panikkreint fordi svigermor skulle komme på overnattingsbesøk en dag før jeg trodde - OG plutselig 13-åringen skulle spille kamp ett døgn før jeg trodde hun skulle spille.... Da måtte 15-åringen ta over støvsugingen + få stekt brødene (jeg hadde bakt dem ut) :-D

Er blitt litt gira på disse brødene mine - det varer sikkert ikke evig, men i mellomtiden gleder vi oss, hele familien, over knallgode brød :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568063
Del på andre sider

Jeg bakte en del for mange herrens år siden, fordi jeg liker brødene ekstra grove. Så fikk jeg så mange klager fra en mann som ikke hadde vokst opp med hjemmebakst at jeg sluttet og nå har jeg en sønn som heller ikke har vokst opp med hjemmebakt grovt brød... ;) Altså ingen vits å bake selv, unntatt hvis jeg baker noe mye finere. :)

Haha - nei, det skjønner jeg. Men du kan jo få sønnen til å bake da, og la ham bestemme ingrediensene. Så blir han kanskje positivt overrasket over hvor godt det er! Mine to eldste har faktisk bakt brød noen ganger de siste årene.

Jeg får klager på bein i fisken fra en mann som er vant med fullstendig beinfrie fileter (men dette har jeg snakket om på DOL før...) Brødene synes han er kjempegode, men jeg må ikke ha FOR mye "fuglefrø" i dem, mener han ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568064
Del på andre sider

Dette innleget skrives av selveste finke-Kayia, som har bakt brød til sin lille husstand i over 15 år  :D

Mitt råd er følgende:

Kjøp deg en Kenwood og - om du ikke har det - brødformer. Ikke tenk økonomi om du ønsker at brødbakingen skal vedvare - du må gjøre det enkelt for deg selv. Jeg bruker Kenwooden til mye annet også, og den er min beste venn på kjøkkenet (ved siden av gode kniver).

Jeg har fått noe motstand fra husets mannlige medlemmer for at brødet er for grovt, og bruker derfor mer fint mel nå enn jeg gjorde de første årene. Brødene er likevel mye grovere og næringsrike enn butikkens.

Min oppskrift er enkel:

Hell 1 liter lunkent vann (evt 1/2 liter surnet melk og 1/2 liter litt-mer-enn-lunket vann) i Kenwooden, ha i 1 pose tørrgjør, 1 raus ts honning, 1 ss salt, en raus neve havregryn, litt sesamfrø, linfrø, hakket gresskarfrø og pinjekjerner (eller andre frø og nøtter). Hell oppi en kg-pakke kornbrød eller havrebrød, en raus klunk rapsolje og kjør maskina på styrke 3. Når deigen blir blandet heller du i mer av det melet du ønsker, feks sammalt hvetemel (sunnere enn siktet men like fint som bindemiddel), siktet hvetemel eller siktet rugmel. Etterfyll med 1/2 liter væske (vann eller 2,5 dl surmelk + 2,5 dl lunket vann) og mel mens Kenwooden går til blandingen er midt mellom fast og løs. Deigen skal være så løs at du kan helle den rett i formene etter heving, ikke så fast at du kan bake den ut (uten mye kliss).

La deigen heve i minst 45 min. Har du en Kenwood hever du fint tre brød i bollen.

Kjør Kenwooden et par runder etter 45 min, og la den heve nye 15 min, før du heller deigen over i tre smurte former. Jeg smører med rapsolje og strør litt salt på oljen for å få den gode salt smaken på skorpen. klapp overflaten med litt vann, og (for å få sprø skorpe), og strø litt finknust (mellom håndflatene) Maldonsalt. La deigen heve i formene til de når kanten på formene, og stek på 175 grader til brødene er ferdigstekt (bruker strikkepinnetesten for å sikre at de er ferdigstekt). 

Som du ser er jeg ikke i kontakt med deigen før den er ferdig brød, det er det Mr. Kenwood som er, og jeg måler ingenting bortsett fra vannet. Det er deigens konsistens som viser når det er nok mel. Hvetemel binder mye bedre enn grovmel, og dersom du ikke bruker Kenwood må deigen være både finere og fastere for å kunne bake ut deigen. Siden jeg bare "heller" deigen over i formene kan deigen være både grovere og løsere, og dette gir saftigere brød. Min erfaring er nemlig at for fast deig lett blir tørr og smulete - tror ikke noe kan hjelpe deg bedre enn Kenwooden der. 

I helgene vil gutta her by the way ha fine rundstykker og "får" det, ettersom de spiser mine grove i ukedagene hehe...  :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568079
Del på andre sider

Annonse

Dette innleget skrives av selveste finke-Kayia, som har bakt brød til sin lille husstand i over 15 år  :D

Mitt råd er følgende:

Kjøp deg en Kenwood og - om du ikke har det - brødformer. Ikke tenk økonomi om du ønsker at brødbakingen skal vedvare - du må gjøre det enkelt for deg selv. Jeg bruker Kenwooden til mye annet også, og den er min beste venn på kjøkkenet (ved siden av gode kniver).

Jeg har fått noe motstand fra husets mannlige medlemmer for at brødet er for grovt, og bruker derfor mer fint mel nå enn jeg gjorde de første årene. Brødene er likevel mye grovere og næringsrike enn butikkens.

Min oppskrift er enkel:

Hell 1 liter lunkent vann (evt 1/2 liter surnet melk og 1/2 liter litt-mer-enn-lunket vann) i Kenwooden, ha i 1 pose tørrgjør, 1 raus ts honning, 1 ss salt, en raus neve havregryn, litt sesamfrø, linfrø, hakket gresskarfrø og pinjekjerner (eller andre frø og nøtter). Hell oppi en kg-pakke kornbrød eller havrebrød, en raus klunk rapsolje og kjør maskina på styrke 3. Når deigen blir blandet heller du i mer av det melet du ønsker, feks sammalt hvetemel (sunnere enn siktet men like fint som bindemiddel), siktet hvetemel eller siktet rugmel. Etterfyll med 1/2 liter væske (vann eller 2,5 dl surmelk + 2,5 dl lunket vann) og mel mens Kenwooden går til blandingen er midt mellom fast og løs. Deigen skal være så løs at du kan helle den rett i formene etter heving, ikke så fast at du kan bake den ut (uten mye kliss).

La deigen heve i minst 45 min. Har du en Kenwood hever du fint tre brød i bollen.

Kjør Kenwooden et par runder etter 45 min, og la den heve nye 15 min, før du heller deigen over i tre smurte former. Jeg smører med rapsolje og strør litt salt på oljen for å få den gode salt smaken på skorpen. klapp overflaten med litt vann, og (for å få sprø skorpe), og strø litt finknust (mellom håndflatene) Maldonsalt. La deigen heve i formene til de når kanten på formene, og stek på 175 grader til brødene er ferdigstekt (bruker strikkepinnetesten for å sikre at de er ferdigstekt). 

Som du ser er jeg ikke i kontakt med deigen før den er ferdig brød, det er det Mr. Kenwood som er, og jeg måler ingenting bortsett fra vannet. Det er deigens konsistens som viser når det er nok mel. Hvetemel binder mye bedre enn grovmel, og dersom du ikke bruker Kenwood må deigen være både finere og fastere for å kunne bake ut deigen. Siden jeg bare "heller" deigen over i formene kan deigen være både grovere og løsere, og dette gir saftigere brød. Min erfaring er nemlig at for fast deig lett blir tørr og smulete - tror ikke noe kan hjelpe deg bedre enn Kenwooden der. 

I helgene vil gutta her by the way ha fine rundstykker og "får" det, ettersom de spiser mine grove i ukedagene hehe...  :P

Besnærende oppskrift som skal prøves, selv om jeg ikke har intensjoner om å bake jevnlig. Likte spesielt det at man slipper elting for hånd (med tilhørende griseri), når man har Kenwood (jeg har )!?

Men hva menes med å steke passe lenge...? Må ha mer nøyaktige instruksjoner, serru...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568082
Del på andre sider

Takk for inspirasjon!

Jeg kommer nok til å drøye eventuelt Kenwoodkjøp en stund, og se om ikke jeg klarer å gjøre det manuelt. Men ser absolutt at det vil kunne gjøre bakingen mye enklere... Har fått litt sånn "lei av alt som hoper seg opp i skap og som tar plass - og vil helst ikke kjøpe flere ting vi ikke er helt nødt til å ha"-syka ;-) + at vi brukte mye penger på ferie i vinter og i sommer og må derfor sutte på labben en stund/ bruke striskjorta og spise havrelefsa eller evt hjemmebakt brød :-)

Jeg har brødformer, riktignok bare to, men kan vel investere i en til :-) Det var lurt det med å smøre formene med olje og ha på litt salt! Jeg har brukt bakepapir i formene, men husker jo nå at jeg pleide å smøre dem i gamle dager da jeg bakte før.

Hvor lenge lar du Kenwood'en elte deigen? Har forstått at det med eltingen er cluet, enten en nå gjør det med maskin eller for hånd. Lett sikkert å stoppe litt for tidlig. Det virker jo litt deilig å slippe alt griset, men foreløpig gjør det meg ikke så mye. Føler meg bare som en ekte husmor :-)

Det var lurt å måle vannet. Jeg har bare brukt samme bolle, og sett omtrent hvor stor deigen skal være ift de tre brødene. Men det er jo enkelt å måle vannet. Blir nok ny runde med brødbaking på søndag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568085
Del på andre sider

Jeg har Kenwood. Setter brøddeig om morran (tar 1 min, for jeg bruker juksemetoden - solsikkebrødmix fra Rema1000 + gjær og vann), kjører elting mens jeg smører matpakkker og lar den heve i kjøleskapet til jeg kommer fra jobb. Baker den ut etter middag (tar 5 min) og setter i former. De lar jeg stå på benken under et håndkle i 3-4 timer, gjerne mer. Så setter jeg de i ovnen når jeg har tid i løpet av kvelden, de skal bare stå 45 min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568089
Del på andre sider

Jeg har Kenwood. Setter brøddeig om morran (tar 1 min, for jeg bruker juksemetoden - solsikkebrødmix fra Rema1000 + gjær og vann), kjører elting mens jeg smører matpakkker og lar den heve i kjøleskapet til jeg kommer fra jobb. Baker den ut etter middag (tar 5 min) og setter i former. De lar jeg stå på benken under et håndkle i 3-4 timer, gjerne mer. Så setter jeg de i ovnen når jeg har tid i løpet av kvelden, de skal bare stå 45 min.

Genialt. Her blir jeg jo inspirert av både den ene og den andre.

Noen daglig eller ukentlig brødbaker blir jeg nok aldri, men dog :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568096
Del på andre sider

Når jeg bakte brukte jeg kjøkkenmaskin. Deigen tok jeg oppi en langpanne. Hadde en stor litt hard slikkepott uten skaft jeg smurte og den brukte jeg til å dele brødene med. At jeg tok smør på gjorde at brødene var lettere å ta fra hverandre etter steking. Lettvint. Må bare være i huset og passe på. Det som var arbeid var å skjære brødene opp etterpå, så når brødskjæremaskinene kom i butikkene ble det slutt på brødbaking.

Når du skriver at de smuler så mener jeg at rug gjør at brødene smuler mindre enn grov hvete.

Anonymous poster hash: 6b6c8...8e1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568108
Del på andre sider

Jeg får klager på bein i fisken fra en mann som er vant med fullstendig beinfrie fileter (men dette har jeg snakket om på DOL før...) Brødene synes han er kjempegode, men jeg må ikke ha FOR mye "fuglefrø" i dem, mener han ;-)

Jeg spiser nesten ikke brød selv (mye knekkebrød på meg), ungene digger havrebrødene fra butikken (4 trekanter på skalaen da) og kjæresten vil helst ha de brødene han baker selv (som jeg ikke er spesielt begeistret for...) så jeg baker ikke brød lenger. Bakre mye brød mens jeg bodde sammen med eksen dog, egenkomponert oppskrift og de var gode. :)

Ang smuler - som en annen nevnte så gjør rugmel at deigen blir saftigere og henger bedre sammen, havremel også.

Kjæresten min ble forøvrig sjokkskadet da han oppdaget at jeg ikke lagde kjøttpuddingen selv, men kjøpte den ferdig i butikken... :rolleyes:

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568117
Del på andre sider

Annonse

Besnærende oppskrift som skal prøves, selv om jeg ikke har intensjoner om å bake jevnlig. Likte spesielt det at man slipper elting for hånd (med tilhørende griseri), når man har Kenwood (jeg har )!?

Men hva menes med å steke passe lenge...? Må ha mer nøyaktige instruksjoner, serru...

Jeg steiker dem mellom 45 og 60 min, alt etter hvor løs deigen er. Fra 45 min og ut begynner jeg å stikke hull med strikkepinne for å kjenne :) Svært enkelt, og innimellom gjør jeg som flyfly, dvs smokker sammen deigen om morgenen og lar den heve i kjøla til jeg kommer hjem. Jeg steiker dem på litt lav varme og heller lenge - syns de blir bste da.

Mandager har vært fast bakedag hos meg, og er vi tomme på fredda blir det kjøpebrød til neste mandag :P

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3568120
Del på andre sider

Mandager har vært fast bakedag hos meg, og er vi tomme på fredda blir det kjøpebrød til neste mandag :P

Jeg bakte på søndag kveld (målte opp en liter vann, hadde oppi passelig med mel og laget tre brød). I morges var vi tomme - det ble for t.o.m. for lite for niste til alle. Helge family'en er helt ville etter de hjemmelagede brødene mine! Altså: to av oss spiste litt søndag kveld, så var det frokost til fem mandag + niste til 4 i går + kveldsmat til 3 + frokost til 3 + litt niste i dag = 3 brød.

Mannen min sa at jeg måtte kjøpe to former, sånn at jeg lan lage fire om gangen. Så da holder det kanskje til 2,5 dag... Må forresten lage dem litt større - skal ta 1,5 liter til 3 brød neste gang - eller 2 liter til 4 brød.

Du bruker forresten mye mer salt enn meg. Jeg har brukt en teskje til tre brød. Du brukte 1 ss + i forma. Jeg tok olje + litt salt i forma - og det var veldig godt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569523
Del på andre sider

Mannen min sa at jeg måtte kjøpe to former, sånn at jeg lan lage fire om gangen. Så da holder det kanskje til 2,5 dag... Må forresten lage dem litt større - skal ta 1,5 liter til 3 brød neste gang - eller 2 liter til 4 brød.

Kjæresten baker 6 brød i slengen når han først baker. Går 3 i ovnen av gangen så han setter deigen, hever, baker ut halvparten mens den andre halvparten hever i bollen. Baker så ut de siste tre mens de første tre stekes. Funker fint. :) Må ha 6 former da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569527
Del på andre sider

Jeg bakte på søndag kveld (målte opp en liter vann, hadde oppi passelig med mel og laget tre brød). I morges var vi tomme - det ble for t.o.m. for lite for niste til alle. Helge family'en er helt ville etter de hjemmelagede brødene mine! Altså: to av oss spiste litt søndag kveld, så var det frokost til fem mandag + niste til 4 i går + kveldsmat til 3 + frokost til 3 + litt niste i dag = 3 brød.

Du bruker forresten mye mer salt enn meg. Jeg har brukt en teskje til tre brød. Du brukte 1 ss + i forma. Jeg tok olje + litt salt i forma - og det var veldig godt :-)

Hei!

Jeg baker med byggmel.

Bygg er en litt glemt melsort, men den gir saftige brød, med god holdbarhet, og godt næringsinnhold.

Hvis du setter brødene om kvelden, holder det med kanskje en halvt teskje tørrgjør, eller ferskgjær, sett i former eller uten former i ovnen og ferdig hevet om morgen.

bygg er så næringsrikt at blandet med hvete eller spelt får man smakfulle, næringsrike og ikke-tørre brød:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569529
Del på andre sider

Hei!

Jeg baker med byggmel.

Bygg er en litt glemt melsort, men den gir saftige brød, med god holdbarhet, og godt næringsinnhold.

Hvis du setter brødene om kvelden, holder det med kanskje en halvt teskje tørrgjør, eller ferskgjær, sett i former eller uten former i ovnen og ferdig hevet om morgen.

bygg er så næringsrikt at blandet med hvete eller spelt får man smakfulle, næringsrike og ikke-tørre brød:-)

Jeg bruker alltid havregryn i, og så varierer jeg litt med hva slags annet grovmel jeg har i (rugmel, byggmel, sammalt hvete). Kjøpte en pose byggmel i går, så i dag skal jeg bruke det. Pleier også å ha linfrø og solsikkefrø i. Av og til litt hakkede mandler også.

Har ikke tid til å steke dem om morgenen. Men kan kanskje rekke å sette deigen om morgenen, og så bake dem ut etter middag. Da rekker de å etterheve litt lenger enn det jeg vanligvis har gjort.

Har du prøvd rugmel? Det var det jeg hadde i de to siste gangene, og det gav veldig god smak og konsistens.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569531
Del på andre sider

Kjæresten baker 6 brød i slengen når han først baker. Går 3 i ovnen av gangen så han setter deigen, hever, baker ut halvparten mens den andre halvparten hever i bollen. Baker så ut de siste tre mens de første tre stekes. Funker fint. :) Må ha 6 former da.

Det kjennes som litt mer ork å bake 6 brød.... 3 går helt fint, og 4 vil sikkert også gå greit (tror jeg får plass til 4 former på brettet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569533
Del på andre sider

Jeg bruker alltid havregryn i, og så varierer jeg litt med hva slags annet grovmel jeg har i (rugmel, byggmel, sammalt hvete). Kjøpte en pose byggmel i går, så i dag skal jeg bruke det. Pleier også å ha linfrø og solsikkefrø i. Av og til litt hakkede mandler også.

Har ikke tid til å steke dem om morgenen. Men kan kanskje rekke å sette deigen om morgenen, og så bake dem ut etter middag. Da rekker de å etterheve litt lenger enn det jeg vanligvis har gjort.

Har du prøvd rugmel? Det var det jeg hadde i de to siste gangene, og det gav veldig god smak og konsistens.

Hei!

Ja rugmel syns jeg gir god smak:-)

Erfaringene mine med byggmel var imidlertid at brødene aldri ble tørre!!

Vi spiser ikke mye brød, så de kunne faktisk ligge en dag, og være like saftige.

Jeg ga bort brød, til naboen som ikke har familie, og til noen andre, de spurte flere hva slags brød er dette, de var så saftige, og jeg merket meg at 50% byggmel og hvetemel, ga både næringsrike, billige og smakfulle brød.

:-) jeg tåler dessverre ikke brød:-) men jeg smaker jo og ja de smaker godt.

Bygg brukes mest til grøt fra gammelt og ølbrygging, men de fleste bruker ikke mye bygg i stor grad som førstekomponent i brød, målt i næringsinnhold, kan man faktisk lage brød med 50% hvetemel, når man bruker bygg, fordi bygg i seg selv er så næringsrikt.

Jeg har en kvern, men syns Rimis byggmel er utmerket, smaker godt, gir gode brød :-)

Det er da man blir sur for sin glutenallergi:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/#findComment-3569539
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...