Gå til innhold

Hjemmebakt brød

Anbefalte innlegg

Re bygg: mener å huske fra mine brødbakedager at bygg gjør brødet saftigere, men at man ikke bør ha mer enn 10% byggmel i melblandingen for at det ikke skal gå ut over bakeevnen.

Interessant. Jeg hadde sikkert 20-30% byggmel i  i går. Det hevet bra, men det var litt rar konsistens på deigen, den var ikke så seig som vanlig, kanskje litt mer kornete (selv om jeg altså hadde i finmalt byggmel, ikke noe kornete greier. Kommer kanskje til å redusere mengden bittelitt og ha i litt mer havregryn og fint hvetemel neste gang.

Men hva mener du egentlig med bakeevnen? Som sagt hevet det godt, hadde i en pose tørrgjær til de tre store brødene, og det funket fint det. Forheving i ca en time, etterheving i 1,5-2 timer, steking i 1 time + ettersteking uten former i ca 10 minutter.

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• påskelilje

15

• Madelenemie

14

• morsan

4

• Kayia

3

Re bygg: mener å huske fra mine brødbakedager at bygg gjør brødet saftigere, men at man ikke bør ha mer enn 10% byggmel i melblandingen for at det ikke skal gå ut over bakeevnen.

Hei!

Det kan nok stemme om man brukerne annet grovt mel i tillegg.

Men om jeg baker brød der man skal kunne skjære myke tynne skiver, som garantert henger sammen, så går det fint med under 50 % bygg og litt over 50% siktet hvetemel.

Husker ikke helt målforhold, men kjenner det når jeg blander deigen, jeg bruker ikke maskin til brøddeig.

Bygg i seg selv er så næringsrikt at man faktisk ikke trenger noe mer i brødet, om det ikke er for smak, men altså næringsmessig, selv om bygg smaker fantastisk, mykt varmt og lett søtlig. De jeg har gitt brød til har blitt så begeistret for byggbrød, dette fordi de er godt hevet , lette, henger sammen ikke ryr, smaker godt, er lette å bruke i matpakker m.m.

Interessant. Jeg hadde sikkert 20-30% byggmel i i går. Det hevet bra, men det var litt rar konsistens på deigen, den var ikke så seig som vanlig, kanskje litt mer kornete (selv om jeg altså hadde i finmalt byggmel, ikke noe kornete greier. Kommer kanskje til å redusere mengden bittelitt og ha i litt mer havregryn og fint hvetemel neste gang.

Men hva mener du egentlig med bakeevnen? Som sagt hevet det godt, hadde i en pose tørrgjær til de tre store brødene, og det funket fint det. Forheving i ca en time, etterheving i 1,5-2 timer, steking i 1 time + ettersteking uten former i ca 10 minutter.

Det er det andre du hadd i som gjør deigen kornete, bygg, finmat, gjør deigen litt seigere enn vanlig, den sitter liksom fast og slipper ikke, derfor bruker jeg mer enn 50% siktet hvetemel.

Bygg er så næringsrikt, så hvetemel må brukes som "hevemiddel" i tillegg til gjær:-)

Endret av Madelenemie

Jeg bakte på søndag kveld (målte opp en liter vann, hadde oppi passelig med mel og laget tre brød). I morges var vi tomme - det ble for t.o.m. for lite for niste til alle. Helge family'en er helt ville etter de hjemmelagede brødene mine! Altså: to av oss spiste litt søndag kveld, så var det frokost til fem mandag + niste til 4 i går + kveldsmat til 3 + frokost til 3 + litt niste i dag = 3 brød.

Mannen min sa at jeg måtte kjøpe to former, sånn at jeg lan lage fire om gangen. Så da holder det kanskje til 2,5 dag... Må forresten lage dem litt større - skal ta 1,5 liter til 3 brød neste gang - eller 2 liter til 4 brød.

Du bruker forresten mye mer salt enn meg. Jeg har brukt en teskje til tre brød. Du brukte 1 ss + i forma. Jeg tok olje + litt salt i forma - og det var veldig godt :-)

Jeg bruker 1,5 liter væske til tre brød. Siden dere er flere i husstanden enn oss bør du kanskje bruke 2 liter væske og satse på 4 brød?

"Byggmel har ikke bakeevne, men kan brukes i mange forskjellige produkter som grøter og supper, eller blandet med hvetemel til brød og kjeks. Det aller meste av bygget som dyrkes i Norge brukes til dyrefôr."

http://www.brodogkorn.no/fakta/korn/

Jeg antar dette med 10% kommer fra oppskrifter med mye annet grovt mel, og at man må ha nokså mye hvetemel dersom man bruker mye byggmel i deigen.

Og fra Regals hjemmeside:

"Melet som ikke blir brød

Bygg gir en karakteristisk brødsmak, men melet har dessverre ingen bakeevne ettersom proteinene i bygg ikke har bakeevne. Deigen må derfor blandes med hvete. Byggmel inneholder 12 prosent kostfiber, hvorav halvparten er såkalt løselige fiber som har god effekt på kolesterolnivået. Den andre halvparten er uløselige fiber, som har positiv effekt på tarmfunksjonen. Fordi fiber har god evne til å binde vann, holder byggbrød seg saftig og godt i lang tid."

Annonse

Og fra Regals hjemmeside:

"Melet som ikke blir brød

Bygg gir en karakteristisk brødsmak, men melet har dessverre ingen bakeevne ettersom proteinene i bygg ikke har bakeevne. Deigen må derfor blandes med hvete. Byggmel inneholder 12 prosent kostfiber, hvorav halvparten er såkalt løselige fiber som har god effekt på kolesterolnivået. Den andre halvparten er uløselige fiber, som har positiv effekt på tarmfunksjonen. Fordi fiber har god evne til å binde vann, holder byggbrød seg saftig og godt i lang tid."

Hei!

Det blir som med rug og annet grovt mel, det MÅ en del hvete i for å gi lette brød.

Men bakt med mye hvete får man garantert næringsrike og ikke tørre brød.

Jeg bruker 1,5 liter væske til tre brød. Siden dere er flere i husstanden enn oss bør du kanskje bruke 2 liter væske og satse på 4 brød?

Ser det nå at du først skrev 1 liter og noen linjer lenger nede skrev "etterfyll med en halv liter vann". Dårlig pedagogikk ;-)

Har fått tak i ei form til - så den siste gangen hadde jeg tre brød i former. De brukte egentlig ganske mye av plassen på plata - tror ikke det går med et fjerde brød. Men det er helt greit - tenker at jeg baker to ganger pr uke og supplerer med kjøpebrød.

Hadde litt mindre bygg i sist gang (fikk litt klager på at det ble så grått) - og tror nok at jeg har funnet den ideelle blandingen for vår familie :-)

Ser det nå at du først skrev 1 liter og noen linjer lenger nede skrev "etterfyll med en halv liter vann". Dårlig pedagogikk ;-)

Har fått tak i ei form til - så den siste gangen hadde jeg tre brød i former. De brukte egentlig ganske mye av plassen på plata - tror ikke det går med et fjerde brød. Men det er helt greit - tenker at jeg baker to ganger pr uke og supplerer med kjøpebrød.

Hadde litt mindre bygg i sist gang (fikk litt klager på at det ble så grått) - og tror nok at jeg har funnet den ideelle blandingen for vår familie :-)

Hei!

Hvis du bruker to liter vann kan du få tre kjempefine avrundede brød, du må da legge de på en bakeplate uten former, de blir pene sånn syns jeg.

Fint du funnet din blanding:-) det er da det blir best:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...